به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۶ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۶۵۵۵۴
نظارت محیط زیست بر شماره‌گذاری خودروها؛

ذرات ریز 2.5 میکرون؛ اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا

گروه جامعه: رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ضمن تاکید بر دارا بودن حداقل استانداردها در بنزین یورو 4 از گذراندن دوره تخصصی برای 1000 محیط بان کشور تا پایان امسال خبر داد.
ذرات ریز 2.5 میکرون؛ اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا
دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در حاشیه مراسم یادبود سرگرد شهید محمدجلال کاظمی که به همت سازمان محیط زیست و با حضور جمعی از فرماندهان ارشد پلیس تهران برگزار شد، گفت: پارک پردیسان یکی از عظیم‌ترین پارک‌های طبیعت کشور است و برای حفاظت این پارک کمک زیادی از نیروی انتظامی می‌گیریم. وی با اشاره به عملیات‌های مختلفی که در این پارک به منظور پاکسازی صورت گرفته است، افزود: مدتی قبل یکی از همین ماموران خدوم که در عملیات‌های متعددی نیز حضور داشت در جریان برخورد با یکی از مجرمان به درجه رفیع شهادت نائل آمد که در همین راستا این مراسم را به همت سازمان محیط زیست به منظور گرامیداشت این شهید عزیز برگزار کردیم.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت حمایت بیشتر از محیط‌بانان اظهار کرد: تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شده و امیدوارم به نتایج خوبی برسیم. یکی از این تصمیمات این است که ان‌شاءالله تا پایان امسال 1000 محیط‌بان دوره‌های تخصصی محیط‌بانی را پشت سر خواهند گذاشت. ابتکار ادامه داد: مسائل مربوط به حیات وحش، قاچاق سلاح، شکار غیرمجاز و ... از مباحثی است که در این دوره‌های تخصصی به آنها پرداخته خواهد شد. به گفته وی درجه‌بندی محیط‌بانان نیز تکمیل شده و اجرایی خواهد شد. معاون رییس جمهور با بیان اینکه محیط زیست 115 محیط‌بان شهید را تقدیم کشور کرده است، گفت: ما وام‌دار این شهیدان هستیم.

نظارت محیط زیست بر شماره‌گذاری خودروها
ابتکار در پاسخ به پرسشی درخصوص ممنوعیت شماره‌گذاری 5 خودرو به دلیل مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما به طور مستمر بر خودروهای تولیدی نظارت داریم و توقف شماره‌گذاری این خودروها نیز که با هماهنگی سازمان استاندارد انجام شده، یکی از دلایلش می‌تواند همین آلایندگی هوا باشد. وی درباره وضعیت هوای پایتخت نیز خاطرنشان کرد: براساس سنجش‌های ما تعداد روزهای ناسالم در مقایسه با سال 92 کاهش داشته و آلاینده‌ها نیز به جز در یک مورد در بقیه موارد کاهش داشتند و مشکل ما در بحث ذرات کمتر از 2.5 میکرون است.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: این ذرات از احتراق خودروهای فرسوده، دیزلی و... حاصل می‌شود. ابتکار درباره راهکارهای کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: باید الگوی حمل و نقل عمومی را در تهران گسترش دهیم. متاسفانه برخی از نیروهای ما نیز به دلایل مختلف از سوخت‌های سنگین نظیر مازوت استفاده می‌کنند.

بنزین یورو4 حداقل استانداردها را دارد
ابتکار درباره وضعیت بنزین اظهار کرد: براساس ارزیابی‌های ما بنزین یورو4 حداقل استانداردها را دارد و این نکات در آن رعایت شده است. وی با بیان اینکه ما نمی‌گوییم این نوع بنزین دارای استانداردهای حداکثری است، اظهارکرد: براساس اندازه‌گیری ما استانداردهای حداقلی در یورو 4 رعایت شده است. ابتکار درباره اینکه چه مقدار از این بنزین تولید می‌شود، گفت: در این خصوص من نمی‌توانم اظهارنظری کنم چراکه مسئولیت آن با من نیست.
مرجع : ایسنا