به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۶ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب : ۶۵۵۵۸
مخالفان همه پرسی، مخالف دخالت مردم در سرنوشتشان هستند

از دیدگاه این افراد «میزان رای مردم نیست»

گروه سیاسی: يك استاد دانشگاه تهران و نماینده سابق مجلس، درباره سخنان حسن روحانی مبنی بر اجرای اصل پنجاه و نهم قانون اساسی و برگزاری همه پرسی درباره مسائل مهم کشور گفت: این امر باعث خوشحالی است که رئیس دولت تدبیر و امید برای اولین بار در کشور به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی، چنین اراده ای را از خودش نشان داده است و باید همه تلاش کنیم تا ایشان را در این مسیر حمایت کنیم.
از دیدگاه این افراد «میزان رای مردم نیست»
دکتر جلال جلالی زاده، با بیان اینکه اصل پنجاه و نهم نیز مانند بسیاری دیگر از اصول قانون اساسی، هنوز مسکوت مانده است، به خبرنگار « آفتاب» گفت: اگر امروز یک نفر بیاید و درخواست اجرای تمام اصول قانون اساسی را داشته باشد، با تعجب و تمسخر دیگران، مواجه می شود. اگر دکتر روحانی به عنوان اولین رئیس جمهور برای اجرای اصول، تبصره ها و ماده هایی که مسکوت مانده اند، اهتمام بورزد و کاری که روسای جمهور پیشین نتوانستند انجام دهند را ایشان عملی کند، مطمئنا موجب افزایش اعتبار خود و دولت تدبیر و امید می شود و همچنین با استقبال بسیار خوبی از جانب مردم رو به رو خواهد شد.

وی در ادامه افزود: این اقدام دکتر روحانی موجب می شود تا مردم دریابند که دولت و شخص رئیس جمهور به نظر آنها احترام می گذارد و عقاید آنها نزد رئیس دولت مهم تر از هر نظر و عقیده ای است. وقتی مردم احساس کنند که در تمامی تصمیم گیری ها مشارکت دارند، به صورت چشمگیری در عرصه هایی که سیاستمداران به آنها نیازدارند، نظیر انتخابات، حاضر خواهند شد.

جلالی زاده با اشاره به اینکه در دولت اصلاحات نیز تلاشهایی برای اجرای این اصل از قانون اساسی مبنی بر برگزاری رفراندم درباره لویح دوگانه و اختیارات رئیس جمهوری صورت گرفته بود، خاطر نشان کرد: معمولا کسانی که برای آرای مردم احترامی قائل نیستند و مشارکت عمومی مردم را در امور ساری و جاری کشور نمی پسندند، با برگزاری همه پرسی عمومی، مخالفت می کنند و معتقدند که مردم در ساختن سرنوشت خود و کشور کمتر دخالت نمایند. این افراد بیشتر از رای مردم برای خودنمایی استفاده می کنند و به آن به صورت یک زینت می نگرند.

نماینده مجلس ششم تاکید کرد: از دیدگاه این افراد «میزان رای مردم نیست» و علاقه ای به مشارکت مردم در امور ندارند و با کارشکنی های خود سعی می کنند تا تمام تصمیم گیری های مهم به دست خودشان صورت گیرد. آنچه امروز حائز اهمیت است، این است که چرا تا امروز اصول مهم قانون اساسی فراموش شده است و باید مسئولینی که بانی مسکوت ماندن این اصول شده اند، توبیخ شوند.

وی در پایان با اشاره به بخشی از سخنان رئیس جمهور درباره اینکه به جای تصویب مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در مجلس، آن برنامه ها به همه پرسی گذاشته شود، گفت: اگر نماینده ها بدون دخالت شورای نگهبان و نظارت استصوابی، فقط با رای مستقیم مردم انتخاب شوند، مشکلی نیست که خود نمایندگان اظهار نظر کنند اما وقتی که نمایندگان راستین مردم انتخاب نمی شوند و مردم نمی توانند بسیار از افرادی را مدنظر دارند، انتخاب کنند، به نظر من در مسائل مهم خود مردم تصمیم بگیرند، بهتر است.