به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۷ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۶۵۶۱۱
پاسخ ظریف به سوال جواد

شماره امروز ابتکار دریک نگاه؛ 17 دی

گروه سیاسی: وحدت پیدا نیست و پاسخ ظریف به سوال جواد عنوان های مهم روزنامه ابتکار در شماره روز چهارشنبه است.
شماره امروز ابتکار دریک نگاه؛ 17 دی
این روزنامه با بررسی موضوع وحدت پیدا نیست، برای تیتر یک نوشت: آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش معاونین فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با تبریک هفته وحدت، یادآور شد: ایجاد وحدت میان شیعه و سنی یکی از بزرگترین اهداف انقلاب اسلامی است که براساس اختلاف روایت تولد پیامبر(ص) بین شیعیان و اهل سنت، هفته وحدت را در تقویم مسلمانان تعبیه کرده است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برگزاری چندین دوره کنفرانس وحدت در تهران، اظهار کرد: هر ساله جمع زیادی از بزرگان جهان اسلام در تهران جمع می‌شوند و در مورد مباحث وحدت آفرین میان شیعه و سنی بحث و تبادل نظر می‌کنند، اما تا به امروز نتایج وحدت آمیزی از آن ندیده‌ایم.

روزنامه ابتکار به عنوان پاسخ ظریف به سوال جواد پرداخت و نوشت: در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای در سیاست دولت روحانی جایگاه ویژه‌ای دارد و سکانداری این روند نیز بر عهده وزیر امور خارجه است، برخی نمایندگان مجلس و به ویژه دلواپسان که موضوع مذاکرات هسته‌ای را نه یک امر ملی، که یک اهرم برای فشار به دولت می‌بینند، به هر بهانه‌ای رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای را به مجلس می‌کشند. این بار نیز سوال دیگری از وزیر امورخارجه ملی شد و به صحن علنی مجلس شورای اسلامی آمد که وی با پاسخ خود نمایندگان را قانع کرد و از این خوان نیز رد شد؛ هر چند نمایندگان دلواپس قانع نشدند و اعلام کردند سوال‌ها ادامه دارد. تعداد سوالات نمایندگان از ظریف به 7 مورد رسیده بود که وی در میانه آذرماه با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیشتر نمایندگان را قانع کرد. با این حال وزیر امور خارجه نتوانست جواد کریمی قدوسی را قانع کند تا سوال مشترک وی و 40 نماینده دیگر ملی اعلام شود و به صحن علنی مجلس بیاید. رسیدگی به سوال از رئیس دستگاه دیپلماسی به رغم اصرار ظریف برای حضور در صحن علنی و پاسخ به پرسش‌های نمایندگان به دلایل مختلف از جمله حضور ظریف در مذاکرات هسته‌ای و برگزاری اجلاس جهان ضد خشونت و افراطی گری چندین بار به تاخیر افتاد تا بالاخره دیروز انجام شد.

این روزنامه موضوع دریا خواری در ساحل امن را بازتاب داد و نوشت: کوتاه زمانی است که از ساخت مجتمع‌های تجاری در سواحل جنوبی خلیج فارس می‌گذرد و اعضای شورای شهر هرمزگان و بوشهر و فعالان محیط زیست و منابع طبیعی این استانها خواستار مقابله دستگاه‌های ناظر برای جلوگیری از خشک کردن دریا در سواحل جنوبی شده‌اند.حالا اما سید احمد نبوی مدیر کل دفتر بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست از تصرفات دریا در کشور خبر داده و تاکید کرده که اکنون با پدیده دریاخواری به صورت گسترده مواجه هستیم که این تصرفات مربوط به دولت گذشته است.با این حال محسنی اژه‌ای معاون قوه قضائیه معتقد است، باید تصرفات و زمین خواری در منابع طبیعی و محیط زیست بررسی شود تا تعیین شود آیا این تصرفات متعلق به دولت گذشته است یا خیر!سید احمد نبوی درباره پدیده دریاخواری گفته که این پدیده به تازگی در کشور کشف شده و به سرعت در حال افزایش است اما آمار دقیقی از آن نداریم چرا که پرونده‌های آن مربوط به دولت قبل است. یکی از موارد پدیده دریاخواری در جزیره کیش اتفاق افتاده که با استحصال زمین از دریا در حال ساخت هتل هستند و این اقدام اکوسیستم آب را به کلی تغییر داده است. وقتی چنین پدیده‌ای در کشور وجود دارد، دیگر نباید از کشورهای دیگر که این اقدام را انجام می‌دهند ایراد گرفت چرا که دریاخواری در کشور ما به اسم ساخت بندر یا مناطق گردشگری رو به افزایش است و متاسفانه در بسیاری از مناطق این تاسیسات حتی ارزیابی زیست محیطی هم ندارند.

روزنامه ابتکار عنوان چالش سوری در رابطه آنکارا - تهران را انعکاس داد و نوشت: دکتر قهرمان پور در این خصوص گفت: علاوه بر این حضور ترکیه در توافق مبادله سوخت که به نتیجه نرسید باعث شد تنش‌های سیاسی در روابط دو طرف بیشتر شود. اما مسئله سوریه همچنان مهمترین موضوع اختلاف و تنش میان دو طرف است. البته در بحث عراق و مسائل دیگر یکسری تنش‌ها میان تهران آنکارا وجود دارد ولی مسئله اصلی سوریه است. این کارشناس مسائل ترکیه در مورد موضع حزب عدالت و توسعه نسبت به مسئله سوریه تصریح کرد: بنابر آنچه که حزب عدالت و توسعه اعلام کرده رفتن بشار اسد و تغییر رژیم در سوریه جزو سیاست‌های بنیادین آنهاست که البته این چیزی است که مخالف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.