به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۹ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۶۵۷۳۷

استفاده از کیوسک تلفن برای وای‌فای شهری

گروه فناوری: سخنگوی شرکت مخابرات ایران از احتمال استفاده از کیوسک‌های تلفن عمومی برای وای فای خبر داد.
استفاده از کیوسک تلفن برای وای‌فای شهری
داود زارعیان اظهار کرد: استفاده از تلفن‌های همگانی در حال حاضر در کشور به حداقل رسیده و بر همین اساس طی سالهای گذشته هر سال تعدادی از این کیوسک‌ها از سطح شهرها جمع‌آوری شده است اما درنهایت شرکت مخابرات ایران در این خصوص به این نتیجه‌گیری رسیده که این کیوسک‌ها حفظ شوند و در نهایت در کاربری آن‌ها تغییراتی ایجاد شود. او با بیان این‌که در حال حاضر در سطح کشور بیش از 167 کیوسک تلفن عمومی فعال است، ادامه داد: اگرچه روند توسعه کیوسک‌های تلفن عمومی کم شده اما تعداد آن‌ها طی یک سال گذشته کاهشی پیدا نکرده است و براساس کاربری‌های جدیدی که قرار است برای آنها تعریف شود سیاست فعلی مخابرات حفظ این کیوسک‌ها محسوب می‌شود.

زارعیان ادامه داد: یکی از کاربری‌هایی که احتمال دارد در آینده برای این کیوسک‌ها مورد توجه قرار گیرد استفاده از کیوسک‌های تلفن عمومی برای توسعه وای‌فای شهری خواهد بود. پیش از این طی سال‌های اخیر و با توجه به کاهش استفاده مردم از تلفن‌های همگانی میزان به صرفه بودن آنها جای طرح پرسش‌هایی مبنی بر توجیه اقتصادی این کیوسک‌ها بر جا گذاشته است. البته گفته می‌شود طبق مقررات موجود شرکت مخابرات ایران مکلف است برخی خدمات را نیز در کنار کارهای روزمره و اقتصادی خود مورد توجه قرار دهد که خدمت رسانی از طریق تلفن‌های عمومی و همگانی یکی از این موارد به شمار می‌رود.

با این حال طبق اظهارات مدیران مخابراتی این گونه به نظر می‌رسد که در حال حاضر هزینه‌های مربوط به این کیوسک‌ها اگر بیشتر از درآمد آنها نباشد کمتر هم نیست و شاید همین دلیل است که موجب شده کشورهای مختلف ایده‌های متنوعی در این زمینه به کار گرفته و تلاش کنند کیوسک‌هایی با شکل و شمایل جدید و خلاقانه وارد شهرها کنند تا شاید به این طریق علاوه بر ایجاد تغییر در ظاهر شهر مردم را هم به استفاده بیشتر از این دستگاه‌ها ترغیب کنند. در ایران بنا بر آخرین آمارهای ارائه شده، هر تلفن عمومی به طور میانگین ماهانه 33 هزار تومان درآمد و 30 هزار تومان هزینه دارد.

پیشتر رضا خلیلی با اعلام این مطلب گفته بود: تلفن‌های همگانی و میزان گستردگی آنها در شهر تهران طی سال‌های گذشته با نوعی روند کاهش مواجه بوده که البته این مساله امری عادی و طبیعی تلقی می‌شود و در دنیا هم روند به همین گونه است چراکه با روی کار آمدن تلفن همراه و گسترش ضریب نفوذ آن دیگر تمایل چندانی برای استفاده از تلفن‌های عمومی باقی نمی‌ماند. معاون فنی و مهندسی مخابرات استان تهران با بیان این‌که با وجود کاهشی که در تعداد تلفن‌های عمومی صورت گرفته، هم چنان تهران از نظر تعداد تلفن‌های عمومی ضریب نفوذی بالاتر از حد استاندارد جهان دارد، گفت: اکنون استاندارد جهانی در این زمینه یک تلفن به ازای هر 1000 نفر است که این آمار در ایران حدود 3.5 است.

همچنین در این زمینه اعلام شده بود که در حال حاضر در استان تهران 36 هزار و 500 دستگاه تلفن عمومی وجود دارد که این رقم طی سال‌های گذشته کاهش چشم‌گیری پیدا نکرده و در نهایت سالانه حدود 10 درصد کاهش داشته است. معاون فنی و مهندسی مخابرات استان تهران در پاسخ به این سوال که در این میان کیوسک‌هایی که از سطح شهر جمع‌آوری شده به چه سرنوشتی دچار شده‌اند، توضیح داد: ما برای تامین تلفن‌های عمومی در سطح شهر با دو شرکت پیمانکار قرار‌داد داشتیم؛ درواقع از میان 36 هزار تلفنی که در سطح تهران وجود دارد، 25 هزار دستگاه از آن در مالکیت مخابرات بود و 11 هزار تلفن را پیمانکاران و به طور مشارکتی تامین کرده بودند. مدتی پیش یکی از این پیمانکاران حذف شد و به این ترتیب برخی از این تلفن‌ها از سطح شهر جمع‌آوری شد.

خلیلی در ارتباط با تلاشهایی که در کشورهای مختلف دنیا در زمینه گسترش استفاده از تلفن‌های عمومی صورت می گیرد اظهار کرد: یکی از مباحث مهمی که در ارتباط با تلفن‌های همگانی مورد توجه قرار می‌گیرد، بحث سوددهی آنهاست اکنون از همان تعداد تلفنی که در سطح شهر تهران قرار گرفته طبق آمار روزانه تنها 20 دقیقه استفاده می‌شود که این آمار، آمار میانگین است و برخی از این دستگاه‌ها حتی برای چند روز یکبار هم استفاده نمی‌شود.
مرجع : ایسنا