به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب : ۶۵۸۱۶
استفاده از سیستم های تجارت تهاتری؛

راهکارهای آل اسحاق برای جبران کاهش درآمد نفتی

گروه اقتصادی: رییس اتاق بازرگانی تهران استفاده از ارزهای منجمد شده در کشورهای دیگر، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عسلویه و استفاده از درآمدهای حاصل از حوز‌ه‌های پتروشیمی و صنایع وابسته به نفت را از موارد مهمی عنوان کرد که به منظور جبران کاهش درآمدهای نفتی باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
راهکارهای آل اسحاق برای جبران کاهش درآمد نفتی
یحیی آل اسحاق گفت: با توجه به کاهش قیمت نفت و ضرورت جایگزینی راهکارهایی برای درآمدزایی دولت برای جبران کسری بودجه احتمالی در سال آینده باید گزینه هایی برای افزایش صادرات غیرنفتی مورد بررسی قرار گیرد که به دلیل کاهش درآمدهای ناشی از نفت مجبور به کاهش بودجه های عمرانی نشویم.

برای افزایش منابع باید درآمدهایی جایگزین شود

وی با اشاره به ضرورت کاهش مصارف و هزینه‌ها و از طرفی افزایش منابع تاکید کرد: برای افزایش منابع باید درآمدهایی جایگزین شوند. در این زمینه امیدواریم استفاده از درآمد تولیدات جدید در حوز‌ه‌های پتروشیمی و صنایع وابسته به نفت از فروردین وارد صحنه شود تا بتوانیم به عنوان درآمدهای جایگزین به آنها نگاه کنیم. آل اسحاق ادامه داد: تعدادی از پروژه‌های سرمایه گذاری شده در عسلویه در سال آتی به نتیجه می رسد که درآمدهای حاصل از آن سرمایه‌گذاری ها می تواند کمک زیادی در این زمینه به ما کند و اگر از ابتدای سال، امکان صادر شدن محصولات آن‌ها فراهم شود درآمدزایی خوبی خواهند داشت.

حدود 100 میلیارد دلار ارز منجمد شده در 3 کشور

رییس اتاق بازگانی تهران با بیان اینکه یکی از راهکارهای مهم در این زمینه استفاده از درآمدهای حاصل از صادرات غیر نفتی است، گفت: حدود 100 میلیارد دلار ارز منجمد شده در کشورهایی مثل کره، هند و ژاپن داریم که باید راهی برای میعانی کردن آن ها پیدا کنیم. چون نمی توانیم از آن ها به سرعت استفاده کنیم ولی این ارزها برای دولت است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از سیستم های تجارت تهاتری

وی با بیان اینکه استفاده از راهکاهای دیگر در ارتباط با سیستم های تجارت تهاتری نیز در راستای افزایش صادرات غیر نفتی موثر است، افزود: یکی از راهکارها برای افزایش درآمد دولت بحث افزایش درآمدهای مالیاتی است. لازمه این امر فراهم کردن زمینه نشاط اقتصادی است تا مردم فعالیت‌های اقتصادی انجام دهند و کسب درآمد کنند و از این درآمد، مالیات به دولت بپردازند.

اقدامات لازم برای افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی
آل اسحاق با بیان اینکه در راستای افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی دولت باید خیلی از مسئولیت‌هایش را به بخش غیر دولتی واگذار کند و با اشاره به اینکه مساله نرخ ارز و نفت در بودجه 94 یکی از مشکلات اساسی آن است، گفت: نسبت درآمدهای نفتی و نرخ آن در بودجه امسال مشکلی ندارد ولی در بودجه سال آینده با مشکل مواجه خواهیم شد. به گفته وی کاهش نرخ ارز، درآمد صادراتی را کم می‌کند که از این لحاظ مطلوب نیست اما برای وارد‌کنندگان منفعت بیشتری دارد زیرا ریال کمتری می‌پردازند. از طرف دیگر بالا‌ رفتن نرخ ارز برای دولت مطلوب‌تر است زیرا درآمد ریالی بیشتری از فروش نفت کسب می‌کند.

در شاخه کم کردن هزینه‌ها در ساختار دولت باید عوض شود

رییس اتاق بازرگانی تهران در عین حال بیان کرد: در شاخه کم کردن هزینه‌ها در ساختار دولت باید عوض شود چون دولت 94 غیر از دولت 64 است و بقیه امور را باید به تشکل ها و بخش خصوصی بسپارند؛ به دولتی نیاز داریم که وظایف حاکمیتی و نظارتی خود را به خوبی انجام دهد و در اجراییات دخالت نکند. وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهداف اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به نگاه درون‌زای برون نگری که در اقتصاد مقاومتی مطرح است در بخش برون‌نگری باید صادرات را توسعه داد. اتاق بازرگانی به دلیل تنوع در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی فضای بسیار بزرگی را در حوزه‌های صادراتی دارد البته مساله‌ رشد صادرات الزاماتی دارد که شامل مسائل بین‌المللی، داخلی و همت و توجه دست‌اندرکاران می‌شود.
مرجع : ایسنا