به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب : ۶۵۸۱۹
پس از اخراج چيني ها و استفاده از توان داخلي؛​

افزایش تولید زودهنگام آزادگان جنوبی در سال آینده

گروه اقتصادی: پس از کم کاری پیمانکار چینی میدان آزادگان جنوبی و اخراج آنها از این میدان مهم مشترک، عملیات توسعه ای این میدان با استفاده از توان شرکت‌های داخلی و مشارکت یک شرکت خارجی در حال انجام است و طبق برنامه تولید زود هنگام از این میدان در سال آینده به 80 هزار بشکه و با تکمیل توسعه فاز اول به 320 هزار بشکه خواهد رسید.
افزایش تولید زودهنگام آزادگان جنوبی در سال آینده
میدان نفتی آزادگان بزرگترین میدان نفتی ایران و در واقع از بزرگترین میادین نفتی جهان است که در سال ١٣٧٦ کشف شده است، اما توسعه آن همواره با فراز و نشیب بسیار همراه بوده است. بر این اساس در سال ۱۳۸۰ (۲۰۰۱ میلادی) در جریان سفر سید محمد خاتمی، رییس جمهور وقت به ژاپن دو کشور به توافقاتی در این زمینه دست یافتند که منجر به امضای قرارداد با شرکت ژاپنی اینپکس برای توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی شد، اما کنسرسیوم شرکت‌های ژاپنی به رهبری اینپکس با وجود مذاکره‌های انجام شده، در سال ١٣٨۵ از حضور در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی کناره گیری کرد و به این ترتیب طرح توسعه زودهنگام این میدان در سال ١٣٨۶ به طور مشترک به شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب واگذار شد و در پایان همان سال، ظرفیت تولید روزانه آزادگان جنوبی به ٢٠ هزار بشکه و سپس 50 هزار بشکه رسید.

پس از آن در مهرماه سال ١٣٨٨ و در اوایل دولت دهم، قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی به ارزش ٢,٥ میلیارد دلار در قالب بیع متقابل بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت چین به امضا رسید و در نهایت با توجه به تغییرات اعمال شده در طرح جامع توسعه، عملیات اجرایی این طرح از شهریور سال ١٣٩١ همزمان با تصویب طرح جامع تجدید نظر شده آغاز شد. اما روند کار چینی ها در این پروژه همانند بسیاری دیگر از پروژه‌های عمرانی طبق قراردادهای منعقد شده نبود و پس از تذکرهای مکرر کتبی و شفاهی و در نهایت ابلاغ اخطار کتبی به پیمانکار چینی این طرح در اوایل زمستان سال گذشته، در حالی که شرکت چینی وعده داد که نسبت به پیشبرد پروژه اقدامات مناسب را انجام دهد اما باز هم پیمانکار چینی به وعده خود عمل نکرد.

بر این اساس در حالی که پس از مهلت 90 روزه به شرکت چینی باز هم فرصت یک ماهه به این شرکت داده شد، اقدامی از سوی پیمانکار صورت نگرفت و در نتیجه حکم خاتمه قرارداد چینی ها در طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی صادر شد. در این راستا، سید محمود مرعشی، مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی با بیان این‌که ظرفیت تولید این میدان روزانه 600 هزار بشکه برآورد شده، اظهار کرد:این پروژه طی 19 ماه حضور پیمانکار چینی فقط 9 درصد پیشرفت داشته است.

وی با بیان این که میزان نفت درجای این میدان بیش از 25 میلیارد بشکه براورد شده و به نظر ما از این نیز بیشتر است، خاطرنشان کرد: برای تولید 320 هزار بشکه نفت در فاز اول باید 185 حلقه چاه حفاری شود که در این راستا در حال حاضر با 16 دکل در حال حفاری هستیم و برای تسریع روند حفاری قرار است به زودی تعداد دکل ها به 25 دکل افزایش پیدا کند. مجری طرح توسعه آزادگان جنوبی، با اشاره به جزییات عملیات حفاری چاه‌های میدان نفتی آزادگان جنوبی گفت:40 حلقه چاه به شرکت ملی حفاری، 40 حلقه به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، 20 حلقه به شرکت خصوصی وابسته به بنیاد مستضعفان و 50 حلقه چاه به شرکت‌های ایرانی – خارجی واگذار شده است.

به گفته او طی 6 ماه گذشته و پس از اخراج چینی‌ها بیش از 50 هزار متر حفاری انجام گرفته و این در حالی است که میزان حفاری چینی‌ها در پی 19 ماه حضور در این پروژه کمتر از 40 هزار متر بوده است. مرعشی ادامه داد:در طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی، 185 حلقه چاه پیش بینی شده که 175 حلقه چاه تولیدی،5 چاه توصیفی و 5 حلقه چاه به منظور تزریق پساب حفاری می‌شود .

بر اساس این گزارش در حال حاضر حدود 50 هزار بشکه نفت از این میدان تولید می‌شود و پیش بینی می گردد که با برداشت 30 هزار بشکه نفت در روز، در سال 94 این رقم به 80 هزار بشکه برسد. همچنین با برنامه ریزی صورت گرفته تولید 320 هزار بشکه تا پایان سال 1395 و اوایل 1396 به 320هزار بشکه خواهد رسید.
مرجع : ایسنا