به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب : ۶۵۸۶۰
يك سايت ورزشي، پربيننده‌ترين سايت‌‌خبري‌ ايران؛

گزارشي‌تحليلي از خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي‌خبري

گروه سياسي: سايت خبري «ورزش3» همچنان در صدر پربيننده‌ترين پايگاه‌هاي خبري ايران قرار دارد و پس از دو سايت خارجي گوگل، ياهو و همچنين سايت سازنده وبلاگ ايراني (بلاگفا) اولين سايت پرمخاطب در بين كاربران اينترنت محسوب مي‌شود.
گزارشي‌تحليلي از خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي‌خبري
طبق رتبه‌بندي سايت Alexa در حال حاضر و پس از «ورزش3» (كه برخلاف گمان بسیاری از علاقمندان ورزش، ارتباطی با صدا و سیما ندارد)، خبرگزاري اصولگرای فارس و سايت خبري-تحليلي «تابناك» نزدیك به محسن رضایی در رده‌هاي دوم و سوم قرار دارند. در جدول زير، 30 سايت پربيننده خبري ايران بر طبق تازه‌ترين آمار Alexa را مشاهده مي‌كنيد با اين توضيح كه سايت‌هاي خبرخوان، سرگرمي و... در اين ارزيابي به عنوان سايت‌ خبري مدنظر قرار نگرفته‌ و 30 خبرگزاری، سايت و روزنامه پربيننده، صرفا بر اساس رويكرد خبري آنها در حوزه‌هاي سياسي- ورزشي، اقتصادي و هنري و همچنين دارا بودن مواضع و مطالب توليدي مبنا قرار گرفته است.

رتبه

نام سايت، خبرگزاری

رتبه در بين كل سايت‌هاي داخلي و خارجي

1

ورزش 3

4

2

فارس

14

3

تابناك

20

4

باشگاه خبرنگاران

24

5

مشرق‌نيوز

26

6

عصرايران

32

7

خبرآنلاين

36

8

ايسنا

39

9

تسنيم

43

10

فرارو

58

11

مهر

62

12

جام‌نيوز

65

13

افكارنيوز

66

14

ايرنا

77

15

واحدمركزي خبر

80

16

جهان‌نيوز

96

17

جام‌جم آنلاين

101

18

90tv (برنامه 90)

102

19

الف

107

20

رجانيوز

109

21

خبرگزاري‌دانشجو

116

22

همشهري آنلاين

138

23

آفتاب‌نيوز

148

24

فرهنگ‌نيوز

150

25

راه دانا

151

26

پارسينه

170

27

بهارنيوز

175

28

صراط‌ نيوز

177

29

فردانيوز

183

30

شفاف‌نيوز

200

 * رنكنيگ اين جدول مربوط به  19 دي ماه است.
* سايت انتخاب نيز كه به مدت سه ماه فيلتر شده بود تا قبل از اين، در اين جدول جا مي‌گرفت اما توقيف سه ماهه آن به رتبه‌اش ضربه زد اما با فعاليت مجدد از هفته گذشتة، به نظر مي‌رسد بزودي به جدول پايگاه‌هاي خبري پربيننده اضافه شود.

بررسي رويكردها، مواضع و گرايش‌ها؛

رويكرد
* 30 سايت پربيننده خبري از نظر دسته بندي به شكل زير ارزيابي مي‌شوند:
- رويكرد غالب 26 سايت از 30 سايت فوق، سياسي است.
- رويكرد دو سايت، كاملا ورزشي مي‌باشد. (ورزش سه و 90 تي وي)
- رويكرد دو سايت جام جم و همشهري (نسخه آنلاين اين دو روزنامه پرتيراژ متعلق به صداوسيما و شهرداري تهران)، خبري با گرايش مسائل عمومي و اجتماعي مي‌باشد.
- رويكرد غالب 7 سايت پربيننده فوق، خبري با وجه غالب سياسي مي‌باشد كه شامل خبرگزاري‌هاي فارس، باشگاه خبرنگاران، ايسنا، تسنيم، مهر، ايرنا، واحد مركزي خبر (صدا و سيما)، مي شود.
- 19 سايت جدول پربيننده‌ها، عمدتا رويكرد سياسي داشته و در كنار تحليل هاي سياسي، اكثر اخبار خود را از خبرگزاري‌هاي داخلي و خارجي تهيه مي‌كنند.

گرايش سياسي و حزبي؛

- از نظر گرايش سياسي 28 خبرگزاري و سايت پربيننده به شرح زير قابل ارزيابي‌اند:

** اولين نكته قابل توجه اينكه رسانه‌هاي حزبي به دليل نبود احزاب با ساختار قوي و متداول با عرف جهاني در ايران، در بين رسانه‌هاي پر مخاطب در فضاي مجازي تقريبا در حد صفر است!

** 14 سايت و خبرگزاري اصولگرا با مواضع تند سياسي؛ شامل: فارس (متعلق به بسيج مستضعفين)، باشگاه خبرنگاران (صدا و سيما)، مشرق‌نيوز، تسنيم، مهر (متعلق به سازمان تبليغات اسلامي)، جام‌نيوز، واحد مركزي خبر (صدا و سيما)،‌ جهان‌نيوز، رجانيوز (نزديك به گروه پايداري)، خبرگزاري‌ دانشجو (بسيج)، فرهنگ‌نيوز، راه دانا، صراط‌ نيوز، جام‌جم آنلاين (صدا و سيما)،

** 6 سايت اصولگرا با مواضع معتدل اما منتقد دولت؛ شامل: تابناك، افكارنيوز، الف، همشهري‌آنلاين، فردانيوز، شفاف‌نيوز (سه مورد آخر نزديك به محمدباقر قاليباف)

** 2 خبرگزاري و سايت اصولگراي حامي دولت؛ شامل ايرنا (خبرگزاري جمهوري اسلامي)، خبرآنلاين،

** 3 سايت با رويكرد سياسي عمدتا بي‌طرفانه؛ شامل: عصرايران، فرارو و پارسينه

** 3 خبرگزاري و سايت با رويكرد اصلاح‌طلبي؛ شامل: خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) متعلق به جهاد دانشگاهي، و پايگاه هاي خبري آفتاب‌نيوز (متعلق به حزب اعتدال و توسعه، نزديك به آقاي روحاني رييس‌جمهور و نوبخت سخنگوي دولت) و بهارنيوز (مستقل)

- برتري كمي سايت‌هاي اصولگرا نسبت به سايت هاي اصلاح‌طلب عمدتا به دليل برخورد شديد با سايت‌هاي نزديك به اصلاح‌طلبان پس از انتخابات سال 88 مي‌باشد كه تقريبا همه آنها توقيف و فيلتر شده و بسياري از فعالان رسانه‌اي آنها مورد پيگرد قضايي قرار گرفته و از فعاليت رسانه‌اي محروم و يا به خارج از كشور مهاجرت نمودند و تعدادي از آنان همچون احمد زيدآبادي، مسعود باستاني و ... همچنان در زندان دوره محكوميت خود را مي‌گذرانند.

- رتبه خوب برخي از خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي متمول اين جدول، مديون هزينه‌هاي بسيار سنگين و گردش مالي ميلياردي ماهيانه آنهاست كه شامل بودجه كلان تخصيصي براي جذب نيروهاي كارآمد تحريري، امور اداري، فني، تداركات و ... مي باشد به اضافه يك مورد جالب و كمتر بيان شده و ناگفته ديگر كه همانا پرداخت ماهيانه مبالغ هنگفت به سايت هاي «خبرخوان» براي ارسال لينك‌هاي خبرهايشان براي مخاطبان و به عبارت صريح‌تر كسب يوزر و كاربر از طريق پرداخت پول است!

- درآمد برخي از خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي فوق، از بابت جذب آگهي، قابل توجه و در چند مورد ميلياردي برآورد مي‌شود، ضمن اينكه از وزارت ارشاد نيز بيشترين يارانه‌ها را دريافت مي‌كنند!

- اصولا رقابت حرفه اي بين سايت‌ها و خبرگزاري‌هاي فعال كشور و حتي پربيننده‌ها، به دليل برخورداري برخي از آنها از امكانات و بودجه دولتي و عمومي با اغلب آنها كه بر پايه سرمايه شخصي اداره مي شوند عادلانه و برابر ارزيابي نمي شود.

- در خاتمه اسامي برخي ديگر از خبرگزاري ها و سايت هاي خبري كشور كه برخي از آنها از سابقه طولاني نيز برخوردارند را در جهت عرض خسته نباشيد به فعالان رسانه اي و پرسنل و دست اندركاران آنها (فارغ از هر نگرشي)، ذكر مي‌شود:

- خبرگزاري‌ها: كار ايران (ايلنا) متعلق به خانه كارگر با گرايش اصلاح طلبي، آريا (متعلق به امير محبيان فعال رسانه‌اي اصولگرا)، خبرگزاري‌هاي ايسكانيوز و آنا (متعلق دانشگاه آزاد اسلامي) با گرايش اصلاح‌طلب، ميراث فرهنگي، نسيم‌آنلاين(اصولگرا)، خبرگزاري هاي رسا، ابنا، حوزه و تقريب، قراني، شيعه نيوز و شبستان (در حوزه اخبار جهان اسلام و تشيع)، برنا (وزارت ورزش و جوانان)، كتاب، موج، پانا، شانا، سلامت، خانه ملت، ميزان و ...

سايت‌ها: جماران، بيتوته، برترين‌ها، ممتازنيوز، انصاف‌نيوز، خرداد، اعتدال، كافه سينما، نامه‌نيوز، تدبير، تدبير 24، ديپلماسي ايراني، تاريخ ايراني، پويش، بولتن‌نيوز، تعامل، روز نو، نوانديش، اميد، دنياي اقتصاد، اقتصاد آنلاين، بانك ورزش، زوميت، سينماپرس و...

براي مشاهده ديگر سايت‌هاي معتبر داخلي و خارجي و مراجعه سريع به آنها مي‌توانيد به صفحه پيوندهاي بهارنيوز اينجا مراجعه و سپس اين صفحه را كه يكي از كامل‌ترين صفحات پيوند سايت‌ها محسوب مي‌شود را در لينك ثابت مرورگر خود قرار دهيد.

رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۰۸:۵۹
سایت افکار نیوز تندرو می باشد مداوم علیه اصلاح طلبان موضع میگیرد سایت ایسنا هم مدتی است اصولگرا شده است با افرادی مثل احمد خاتمی زاکانی حداد عادل و............مصاحبه میکنه (277023)
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۵:۱۰
مشکل اصلاح طلب ها اینه که با وجودی که سایت های تحلیلی خبری دارند ولی یک خبرگزاری به معنی واقعی منتسب به انها وجود ندارد خبرگزاری که امکانات و نیروی کافی داشته باشد و خبرنگاران متعدد بکار گرفته باشد و اخبار را دقیقه ای و ساعتی و دست اول مخابره کنند فارس اگر رتبه بالایی دارد دلیلش امکانات و خبرگزاری بودن است. (277208)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۰۹:۰۷
سایت تابناک و خبر آنلاین از شما قدیمی تر و خیلی محافظه کارتر است.ضمنا" alexa به این موضوع نظر دارد که در تمامی دنیا مراجعات سیاسی به سایت های نزدیک به سپاه و حکومت ایران برای دستیابی به مطالب مورد نظر بیشتر است که شما امکان دسترسی و چاپ آنرا ندارید،مثل موضوعات هسته ای که اگر شما کوچکترین اطلاعات آنرا بدهید متهم به جاسوسی و غیره خواهید شد .بنابراین کشور هایی مثل امریکا و انگلیس و اتحادیه اروپا مراجعاتشان به سایت های اصولگرا بیشتر است و سایت های مردمی مثل بهارنیوز خیلی مد نظر آنها نیستند. (277024)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۰۹:۲۸
خبرگزاری تسنیم و فارس متعلق سباه و بسیج میباشند خبرگزاری افکار نیوز هم تندرو است
ایسناهم مدتی است اصولگرا شده و خبرهای مربوط به اصلاح طلبان را سانسور میکند چندین بار سخنرانی های سید محمد خاتمی را سانسور کرده است
دولت باید از خبرگزاری ها و سایت های خبری تحلیلی مستقل حمایت کند (277025)
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۰۹:۳۰
سلام. سایت شما رو زیاد چک میکنم. مشکل بهارنیوز اینه که خیلی دیر آپديت میکنین اخبار رو. و تعدا خبرها و تحلیلاتون کمه. وقتی یه خبر جدید میاد زود چندجا رو چک مبکنم. گاهی شما خبرای سیاسی دست اول رو دیر میذارین. انشالله مدام موفق تر باشین.
ضمنا راجع به رشدهای اخلاقی و روانشناسی هم گاهی بذارین مقل سایت عصرایران (277026)
جعفری
Spain
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۰۹:۴۱
فقط تابناک و بهار نیوز و انتخاب.
الباقی مفت نمی ارزند (277027)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۱:۰۴
فرارو،عصر ایران،پارسینه،خردداد،افتاب نیوز ،نامه نیوز ،پویش ،((داغ نیوز))، سایت ایت الله هاشمی و .... . جزو بهترین هاست .حالا چرا فارس رتبه 2 است؟ بخاطر اینکه افرادی به فارس مراجعه می کنند که بن سایت های دیگر علاقه ندارند اما ما تمام سایت ها از جمله فارس را مطالعه میکنیم تا همه چیز برای ما روشن شود .ضمنا" سایت هایی مثل هاشمی مطالب فارس را در سایت خود می اورند و ما از این طریق هم فارس را مطالعه میکنیم .اما دوستان داغ نیوز را هم ببینید .بسیار زیبا و در خور شان است . (277038)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۱:۴۷
اینم از اون حرفا بودااااااااا
خو ما هم میایم اخبار شما رو میخونیم (277053)
پیش تا پایان ای جاویدان ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۰۹:۴۹
گزارش بسیار خوبی بود . سپاس از بهار نیوز (277028)
طاهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۰:۰۲
دوستان بهاری از شما بعید است که با ادعای بی طرفی در صفحه پیوندها در قسمت علما ومراجع سایت دفتر آیت الله العظمی منتظری را اعلام نکنید !!! (277029)
شهروند درجه 3
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۰:۰۷
متاسفانه ویژه خوری ورانت بخشی (بر اساس سایز گردن) نه تنها در همه حوزه ها ی اقتصادی - تحصیلی (داخل وخارج کشور) - شغلی - مدیریتی - آموزشی - دریافت اطلاعات اقتصادی - استخدامی - اطلاع رسانی واخبار - مطبوعات ورسانه - و........ از سال 58 تا امروز با شدت وپر رنگی ادامه داشته .....

ویژه خوری و خودی وغیر خودی کردن مردم یک کشور نشانه چیست؟!

ریشه این رانت بخشیها چیست؟ (277030)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۰:۱۰
اگر توضیح هم نمی دادید می دانستیم که چرا برخی بالا نشینند؛ هنگامی که جرس و کلمه فیلتر اند و صداوسیما منابع خبری اش را فارس ورجا معرفی میکند طبیعی است که مخالفین هم ناچارا به آنجاسرزده تا با خواندن نظراتش کمی تفریح هم بکنند و لبخندی برلبانشان جاری شود. ولی بهارجان من جواب این خبررا بایک شعر می دهم:
دوداگر بالانشیندکسرشان شعله نیست
جای چشم ابرونگیردگرچه آن بالاتراست. موفق باشید و پایدارتنهاحامی فکری و مشیی جریانهای اصلاح طلب. (277031)
هوشیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۰:۱۳
اگه سایتهای اصلاح طلب چپ و راست فیلتر نمی شدند و با محدودیت های متعدد روبرو نمی شدند الان این جدول احتمالا به این شکل بود
1عصر ایران
2-انتخاب
3-ایلنا
4-بهار نیوز
5-آفتاب نیوز
و ما بقی سایتهای اصلاح طلب (خرداد . نواندیش.پویش . امید. و ......
البته در صدر همه بازدیدها همه میدونیم که چه سایتیه . کافیه توی گوگل واژه " ک " رو سرچ کنی تا ببینی بیشترین بازدید ها از چه سایتیه (277032)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۰:۲۹
البته سایت پیوند ها رتبه اش از همه بالاتره.خخخخخخ (277034)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۰:۴۶
سلام ،
ابی که بر اسود زمینش بخورد زود / دریا شود ان رود که پیوسته روان است (سایه)
دوستان بهارنیوزی ! اینکه بهار نیوز در رتبه 27 این رده بندی( بقول شما Ranking )قرار دارد،و بظاهر کم مخاطب تر از بالائی است،تاثیری در کسب مراد ندارد. پس از بارانی شدید ولی چند دقیقه ای،تمام سطح یک بیابان را اب فرا میگیردو شبیه دریا میشود،اما عمق ان 1 سانت است و زود تبخیر میشود،و تفاوت دارد با چشمه جوشنده و همیشه زایان،که پشت بکوه دارد! خوانندگان شما مرغوب هستند!
تو دارای کیفیتی(با توجه به شرایط) و نگران کمیی (277036)
ساکت المتکلمین
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۴:۳۲
اگر دولت سایه سنگین خود را از روی رسانه ها بردارد و هزینه های گزاف را از جیب مردم ندهند و بگذارد مثل تمام کشورهای توسعه یافته و قانونمدار رسانه ها خصوصی و فراگیر شوند خواهید دید کدام برترین هایند.این آمار را باید با نگاه به قدرت های سیاسی و نبودن احزاب در ایران سنجید (277145)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۲۰:۳۵
منم‌با‌نظر‌پردیس‌موافقم‌اونوریا‌هر‌مطلبی‌بذارن‌امنیت‌ملی‌به‌خطر‌نمیوفته‌وتشویش‌اذهان‌عمومینمیشه‌ولی‌اینوریا‌بگن‌ماست‌بند‌ماستت‌شل‌شده‌امنیت‌ملی‌به‌خطر‌میوفته‌واذهان‌عمومی‌تشویش‌میشه (277512)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۲۰:۵۵
به نظر من سایت جوان انقلابی بهتر است
حامیان احمدی نژاد (277526)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۲ ۰۰:۱۳
سایت رویکرد هم که تازه وارد عرصه شده بسیار جالبه چون عمدتا اخبار معوقات بانکی رو میزنه که تا حالا نداشتیم، اونم وارد پیوندهاتون کنید (277647)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۲ ۱۳:۰۶
تا زمانی که فضای رسانه ای عادلانه و بازی وجود نداشته باشه، خیلی نمی شه به این رده بندی ها اکتفا کرد. ضمن این که بسیاری از سایت ها هم مسدود شدن و در این فهرست ها جای نمی گیرن. (277850)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۳ ۰۱:۴۳
عشق است همشهري آنلاين (278294)