به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ساعت ۰۰:۱۶
کد مطلب : ۶۵۸۸۹
توسط مجلس قانونگذاری سین کیانگ؛

روبنده براي زنان مسلمان‌ چین‌‌ ممنوع‌ شد

گروه جامعه: مجلس قانونگذاری منطقه خودمختار سین کیانگ چین استفاده از پوشش روبنده را برای زنان مسلمان این منطقه ممنوع کرد.
روبنده براي زنان مسلمان‌ چین‌‌ ممنوع‌ شد
خبرگزاری شینهوا در گزارشی اعلام کرد که براساس قانون تصویب شده، زنان مناطق مسلمان نشین چین دیگر مجاز به استفاده از پوشش روبنده نبوده و استفاده از آن جرم محسوب می شود. استان «سین کیانگ» عمدتا یک منطقه مسلمان نشین در شمال غرب چین است که قومیت اصلی آن را «ایغورها» تشکیل می دهند. زبان ساکنان این منطقه شبیه به زبان ترکی است و براساس آمارهای ارائه شده نزدیک به هشت میلیون و 800 هزار نفر ایغور در این استان سکونت دارند.

پیش نویس قانون ممنوعیت استفاده از پوشش اسلامی که اواخر آذر ماه سال جاری از سوی مجلس منطقه سین کیانگ تهیه شده بود، با تصویب آن از سوی نمایندگان از این پس اجرایی می شود. توجیه این قانون، جلوگیری از رشد افراط گرایی در منطقه و نیز نوعی پیشگیری از وقوع عملیات تروریستی با سوءاستفاده از امکان مخفی سازی مواد منفجره در پناه این نوع پوشش اعلام شده است.

برخی کارشناسان منطقه ابراز نگرانی کرده اند که با قانونی شدن این تصمیم، ممکن است موجی از خشونت های قومی و مذهبی منطقه را فرا بگیرد. خبرگزاری فرانسه نیز پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود که چین با به راه انداختن کمپینی با عنوان «پروژه زیبایی»، قصد دارد استفاده از روبنده توسط زنان در منطقه سین کیانگ را ممنوع کند.

این خبرگزاری همچنین اعلام کرد که هدف از کمپین «پروژه زیبایی»، ترغیب زنان به عدم پوشاندن چهره شان است که اویغورها، بزرگترین گروه قومی در منطقه سین کیانگ چین به عنوان اعمال مذهبی انجام می دهند. کمیته دائمی حزب کمونیست منطقه ارومچی همچنین اوایل آذرماه جاری اعلام کرد که 18 بند جدید به قوانین مربوط به انجام امور مذهبی مردم این منطقه اضافه شده که از ابتدای سال 2015 میلادی اجرایی می شود.

عدم استفاده از وسایل ارتباط جمعی از جمله شبکه های مجازی، اینترنت، رسانه های قابل نصب بر گوشی های تلفن همراه در مسائلی که به نوعی با مذهب و اعتقادات مذهبی مردم سروکار دارد از جمله موارد اشاره شده در قوانین جدید است. همچنین براساس تصمیم این کمیته، هر فرد یا سازمانی که اقدام به تولید، ضبط ، نشر، شنیدن، دیدن یا بازنشر هرگونه مسائل مربوط به امور مذهبی کند که به نوعی منجر به تضعیف وحدت ملی، ثبات اجتماعی و دامن زدن به نفرت عمومی شود، تحت تعقیب و مجازات قرار می گیرد.

دولت چین از سال گذشته میلادی عملیات وسیعی را بر ضدگروه استقلال طلب ترکستان شرقی آغاز و صدها تن را در منطقه سین کیانگ دستگیر کرده است. این منطقه از دو سال پیش شاهد بروز برخی ناآرامی بوده است و دولت چین اعتقاد دارد، گروه های جدایی طلب در استان «سین کیانگ» در پی تاسیس دولت مستقلی با عنوان ترکستان شرقی هستند. پکن همواره مسلمانان اویغور را به تفرقه افکنی متهم می کند!