کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سینماگر نامدار ایتالیایی درگذشت

ایرنا , 21 دی 1393 ساعت 13:45

گروه فرهنگ و هنر: رسانه های ایتالیا از درگذشت «فرانچسکو روزی» سینماگر نامدار این کشور در سن 92 سالگی خبر دادند. این بازیگر و کارگردان، به مضامین سیاسی علاقه بسیاری داشت و در فیلم هایش به افشای روابط پنهان زمامداران با سران مافیا می پرداخت.


به گزارش رسانه های ایتالیا، روزی بامداد شنبه (دهم ژانویه) در خواب از دنیا رفت. وی از سینماگران نامدار ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم بود که مانند پترو جرمی و الیو پتری به نسل دوم سینماگران نئورئالیست تعلق داشت. فرانچسکو به ویژه به خاطر فیلم های سیاسی در افشای مافیا و رابطه آن با زمامداران فاسد ایتالیا به شهرت رسید. او در دانشگاه به تحصیل رشته حقوق پرداخت اما بعد به سینما روی آورد. پیش از کارگردانی مستقل در سینما، دستیار فیلمسازانی نامی مانند لوکینو ویسکونتی و میکل آنجلو آنتونیونی بود.

وی در سال 1961 با نخستین فیلم خود به نام «چه کسی سالواتوره جولیانو را کشت؟» به شهرت رسید. این فیلم را منتقدان از آثار مهم سینمای مستند سیاسی ارزیابی کردند. فیلم بعدی او به نام «دست ها روی شهر» نیز یک اثر مهم نئورئالیستی شناخته می شود. به نوشته رسانه های ایتالیایی، این سینماگر ایتالیایی در سال 1979 با کارگردانی فیلم مسیح به ابولی نیامد بر پایه رمانی مشهور نوشته ریمو لوی جوایز زیادی کسب کرد. وی در سال 1983 فیلم گزارش یک مرگ از پیش اعلام شده را بر پایه رمانی از گابریل گارسیا مارکز نویسنده پرآوازه کلمبیایی، به روی پرده سینما برد. روزی، در جشنواره های بزرگ سینمایی مانند کن و ونیز جوایز زیادی دریافت کرد. آخرین بار جشنواره بین المللی برلین در سال 2009 با اعطای جایزه ای بزرگ از او تجلیل کرد. فرانچسکو روزی در سال 1922 در ناپل دنیا آمده بود و هنگام مرگ 92 سال داشت.


کد مطلب: 65967

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/65967/سینماگر-نامدار-ایتالیایی-درگذشت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir