به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۶۶۰۲۲
تمایل سرمایه‌گذاران خارجی براي هتل‌هایی با ستاره‌ بالا؛

400 هتل در ایران را چه کسانی می‌سازند؟

گروه فرهنگی: مدیرکل مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری اعتقاد دارد، راه نجات هتل‌سازی در ایران ورود سرمایه‌گذاران خارجی است.
400 هتل در ایران را چه کسانی می‌سازند؟
مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ‌مدتی است از حساب و کتاب‌هایش درباره‌ی هتل‌سازی در ایران بسیار سخن می‌گوید، 400 هتلی که تا 11 سال آینده باید ساخته شود تا 20 میلیون گردشگری را که تا سال 1404 باید جذب شوند پوشش دهند. البته این 20 میلیون نفر‌، فقط گردشگر خارجی هستند و در این حساب و کتاب‌ ظاهرا گردشگر داخلی، نیاز و سلیقه او در نظر گرفته نشده است. سلطانی‌فر گفته‌، اگر تا 11 سال دیگر بخواهیم 400 هتل بسازیم، لازم است در هر سال 25 تا 35 هتل ساخته شود؛ اما پرسش این است، در شرایطی که عوارض هتل‌سازی و هتل‌داری در ایران بالاست، بانک‌ها پرونده‌های گردشگری در اولویت قرار نمی‌دهند و سرمایه‌گذاری در هتل چندان توجیه اقتصادی پیدا نکرده، چه کسانی قرار است وارد ساخت و ساز هتل شوند؟ بخش خصوصی که چندین سال است در هتل‌سازی رشد چشمگیری نداشته یا سرمایه‌گذار خارجی که درگیر اوضاع و روابط سیاسی ایران با دنیاست؟

جلال تاجیک، مدیرکل مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری در معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این‌باره گفت: بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی تمایل دارند هتل‌هایی با ستاره‌های بالا بسازند. این درک را هم به دست آورده‌اند که ایران بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه است؛ ولی ورود آن‌ها و اجرای کار توسط سرمایه‌گذاران خارجی به نتیجه‌ی مذاکرات هسته‌ای منوط شده است. همین حالا سرمایه‌گذارانی از اروپا هستند که برای هتل‌سازی در ایران ابراز تمایل کرده‌اند؛ اما پاسخ نهایی خود را به مشخص شدن نتیجه مذاکرات و حذف تحریم‌ها موکول کرده‌اند. او با اعتقاد بر این‌که در هتل‌سازی لازم است از سرمایه‌گذاران خارجی استفاده شود، درباره‌ی دلایل‌اش برای بیان این عقیده‌، اظهار کرد: ما از نظر اقتصادی‌ در شرایطی هستیم که سرمایه‌گذاران داخلی روی رقم‌های پایین‌تر مانده‌اند. در واقع توان سرمایه‌گذار داخلی را فعلا در حدی نیست که جوابگوی نیاز گردشگر خارجی و حتی بعضا گردشگر داخلی باشد.

تاجیک ادامه داد: ما هم باید مانند کشورهایی، چون ترکیه که در این زمینه با جذب سرمایه‌گذاران خارجی پیشرفت کرده‌اند عمل کنیم تا در صنعت هتل‌داری و گردشگری موفق شویم. او در پاسخ به این پرسش که سازمان برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی چه اقدامی تاکنون انجام داده است، آیا منتظر نتیجه مذاکرات هسته‌ای مانده یا برنامه‌ی دیگری هم در دستور دارد؟ اظهار کرد: ما دست هر سرمایه‌گذاری را که وارد مذاکره شود می‌فشاریم و از طرح او استقبال می‌کنیم. همین حالا یک مجموعه بزرگ هتل در سمنان درحال بهره‌برداری است در شهمیرزاد هم یک ساختان بزرگ که کاربری مسکونی داشت در حال تبدیل به هتل است، ولی خیلی خوب می‌دانیم که این‌ها کافی نیست، چون تا زمانی که کشور از رکود اقتصادی خارج نشود، در حوزه سرمایه‌گذاری و تسهیل امور اقتصادی چش انداز روشنی دیده نمی‌شود.

تاجیک سپس گفت: ما از سرمایه‌گذاران بویژه داخلی‌ها حمایت می‌کنیم، یارانه می دهیم، کمک زیرساختی می‌کنیم، تفاهم‌نامه‌ای با وزارت مسکن داریم که از زمین‌های این وزارتخانه در شهرها برای هتل‌سازی استفاده کنیم. اما آیا این‌ها کافی است؟ خیر. ما همچنان تلاش می‌کنیم‌؛ اما لازم است در کنار همه‌ی این حمایت‌ها اقتصاد کشور هم از رکود خارج شود.
مرجع : ایسنا