به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۶۶۰۳۹

باید از خام‌فروشی قیر جلوگیری کرد

گروه اقتصادی: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از قیرطبیعی کشور در معادن استان کرمانشاه است، گفت: باید از خام‌فروشی قیرطبیعی جلوگیری کرد.
باید از خام‌فروشی قیر جلوگیری کرد
مهندس رضا رحیمی تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره معادن قیرطبیعی استان را 30 فقره عنوان کرد. وی با بیان اینکه ذخایر قیرطبیعی کرمانشاه از ارزشمندترین ذخایر کشور است، افزود: 70 درصد قیرطبیعی کشور در معادن استان کرمانشاه قرار دارد که از این میزان بیشترین معادن در گیلانغرب و صحنه واقع است. به گفته این مسئول، با وجود اینکه هیچ اکتشاف دقیقی در حوزه قیرطبیعی استان انجام نشده است، ذخایر این ماده معدنی در استان بیش از یک میلیون و 500 هزار تن برآورد می‌شود، اما در صورتی که اکتشافات دقیق‌تری صورت گیرد، این میزان می‌تواند ده‌ها برابر بیشتر شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با انتقاد از اینکه فرآوری قیرطبیعی در کرمانشاه بسیار جزیی و در حد خرد کردن انجام می‌شود، عنوان کرد: این در حالیست که بیش از 160 نوع محصول می‌توان از قیرطبیعی به دست آورد که در بخش‌های مختلف کاربرد دارد. رحیمی از آمادگی برای همکاری با سرمایه‌گذارانی خبر داد که بخواهند در زمینه فرآوری قیرطبیعی کار کنند و خاطرنشان کرد: ما آماده هستیم حتی با واحدهای بهره‌بردای قیرطبیعی نیز همکاری کنیم تا وارد عرصه فرآوری شوند و خوراک آنها را حداقل به مدت 10 سال تامین کنیم. وی ادامه داد: حتما فرآوری قیرطبیعی را پیگیری می‌کنیم، زیرا این کار ارزش افزوده فراوانی در پی دارد. به گفته این مسئول، گاهی قیرطبیعی فرآوری شده تا 100 برابر ارزش افزوده بیشتری از قیرطبیعی خام دارد و باید از خام فروشی آن جلوگیری کرد.
مرجع : ایسنا