به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۵:۳۰
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۳ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۶۶۱۲۸
براي شركت در راهپيمايي وحدت؛

فرانسه مخالف شرکت نتانياهو در پاريس بود

گروه بين الملل: رسانه‌هاي اسرائيلي مي‌گويند فرانسوا اولاند در طول سفر نتانياهو نارضايتي خود را از حضور او بروز داده است
فرانسه مخالف شرکت نتانياهو در پاريس بود
رسانه‌هاي اسرائيل گزارش داده‌اند که دولت فرانسه مخالف سفر بنيامين نيتانياهو، نخست وزير اسرائيل به پاريس براي شرکت در راهپيمايي "اتحاد" بوده است. روزنامه هاآرتص به نقل از منابع خود در دولت اسرائيل گزارش داده که فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه در پيامي که براي نتانياهو فرستاده صراحتا از او خواسته که در راهپيمايي شرکت نکند.

به گزارش هاآرتص، ژاک اوديبر، مشاور امنيت ملي اولاند با يوسي کوهن، همتاي اسرائيلي‌اش تماس گرفته و گفته، خواسته اولاند اين است که تمرکز راهپيمايي روي اعلام همبستگي با فرانسه باشد و او مي‌خواهد از هرگونه موضوع جنجالي ديگر مانند روابط يهوديان و مسلمانان يا تنش ميان اسرائيل و فلسطيني‌ها اجتناب شود. بنا بر اين گزارش اوديبر ابراز اميدواري کرده که نتانياهو دشواري‌هاي چنين سفري را درک کند و اعلام کند که به پاريس نخواهد آمد.

آن طور که شبکه دو تلويزيون اسرائيل گزارش داده نتانياهو در ابتدا خواسته فرانسه را پذيرفته و روز شنبه مسائل امنيتي را دليل حضور نيافتن در راهپمايي پاريس عنوان کرده است. بنا بر گزارش‌ها رئيس جمهور فرانسه در مراسم کنيسه بزرگ پاريس بعد از شروع سخنراني نتانياهو محل را ترک کرده است اما شنبه شب بعد از آن که وزراي خارجه و دارايي اسرائيل اعلام کردند که به پاريس مي‌روند، نتانياهو هم نظرش را تغيير داده و دفتر نخست وزيري اسرائيل به کاخ اليزه اعلام کرده که او در راهپيمايي شرکت خواهد کرد.

دولت فرانسه هم در واکنش به اسرائيلي‌ها گفته که در اين صورت محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطيني را هم به اين مراسم دعوت خواهد کرد و علاوه بر آن ديداري دوجانبه ميان عباس و اولاند صورت خواهد گرفت. هاآرتص هم گزارش داده که بعد از تغيير نظر نتانياهو، مشاور امنيت ملي فرانسه "با عصبانيت" به همتاي اسرائيلي‌اش گفته که اين تصميم "تا زماني که فرانسوا اولاند و بنيامين نتانياهو، باشد، تاثير مخربي روي روابط دو کشور خواهد داشت".

هاآرتص مي‌نويسد: نارضايتي اولاند از حضور نتانياهو، يکشنبه شب و در مراسمي که بعد از راهپيمايي در کنيسه بزرگ پاريس برگزار شده، مشهود بوده است. بنا بر اين گزارش اولاند که در بيشتر مراسم حضور داشته و روي صندلي نشسته بوده، بلافاصله بعد از شروع سخنراني نتانياهو از جايش بلند مي‌شود و زودتر از موعد مراسم را ترک مي‌کند. هنوز واکنشي رسمي به گزارش رسانه‌هاي اسرائيلي درباره سفر نتانياهو به پاريس منتشر نشده است.