به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۳ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۶۶۱۸۸
روحاني:​ در بودجه 93 کمترین وابستگی به نفت وجود دارد

هشدار رییس جمهور به 1+5

گروه سیاسی: رئیس جمهور کشورمان خطاب به1+5 با تصریح بر این‌ که دوران تهدید و تحریم سپری شده است، گفت که هر مقدار این گروه در برابر ایران راه منطقی و سرعت عمل را در پیش نگیرند، ضرر خواهند کرد.
هشدار رییس جمهور به 1+5
حجت‌الاسلام روحانی که در راستای دوازدهمین سفر استانی خود در استان بوشهر و در جمع مردم این استان در ورزشگاه شهید بهشتی سخن می‌گفت، اظهار کرد: ما افتخار می‌کنیم که از ابتدای امسال تاکنون قدم‌های بسیار مهمی در زمینه تحول در بخش سلامت برداشته‌ایم و این گام‌ها را تا رضایت کامل ملت بزرگ ایران به حول و قوه الهی ادامه خواهیم داد. یکی از افتخارات این دولت سلامت‌محور بودن آن است.

بیمه چترش را بر سراسر مردم این سرزمین گسترش داده است
وی ادامه داد: همان‌طور که ملت مطلع است دیروز شاهد جشن بیمه همگانی بودیم و ملت بزرگ ایران و جمهوری اسلامی بعد از سالیان دراز به یکی از آرزوهای خود یعنی این‌که امروز تمام ایرانیان عزیز دارای دفترچه بیمه درمانی هستند و بیمه چترش را بر سراسر مردم این سرزمین گسترش داده، دست یافته است. رئیس جمهور در ادامه سخنانش تصریح‌کرد: بیمه درمانی همگانی یکی از قول‌هایی بود که در تبلیغات انتخاباتی به مردم داده شده بود. وی با بیان این‌که در طول یک و نیم سال گذشته گام‌های مهم اقتصادی برداشته شده است، افزود: دولت با کمک مردم در طول این مدت برای ثبات، آرامش اقتصاد، مقاومت اقتصادی، خروج از رکود و حرکت به سمت رونق اقتصادی گام‌های مهمی برداشته است. بحمدالله در طول 6 ماهه اول امسال ما دارای 4 درصد رشد نسبت به 6 ماهه سال گذشته هستیم.

روحانی همچنین بیان کرد: آمار دیروز بخش صنعت کشور نشان می‌دهد که اقتصاد در بخش صنعت در طول 8 ماهه اول امسال 4درصد رشد دارد. این نکته مهمی است که کشور بعد از 8 فصل درجا زدن در رکود و رشد منفی، بحمدالله امسال رشد مثبت را آغاز کرده است. ما از رکود خارج شده‌ایم و به سمت رونق حرکت خواهیم کرد.

هرچه داریم از سیره پیامبر (ص) داریم
وی در ادامه با اشاره به میلاد پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (ع)، تأکید کرد: ما هرچه داریم از سیره پیامبر (ص) داریم. علم، دانش، هدایت، اخلاق، محبت، برادری و حرکت در مسیر صحیح تعالی و معنویت همه و همه از دامان پرمهر پیامبر (ص) و از مکتب امام صادق (ع) است. رئیس جمهور افزود: ماباید این وحدت، محبت و برادری را در سراسر این سرزمین عزیز گسترش دهیم چون همه از یک کشوریم و همه زیر پرچم یک نظام هستیم و همه با یک قانون اساسی پیوند داریم و همه ما از یک رهبری پیروی می‌کنیم و همه ما در دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران هدف واحدی که سربلندی ایران عزیز است را دنبال می‌کنیم.

رییس جمهور کشورمان در ادامه سخنانش گفت: ما در این مسیر اولین گامی که برداشتیم این بود که تحریمی را که بر ضد ملت ایران ظالمانه وضع شده بود و به طور طبیعی در زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم تأثیرگذار بود با حمایت مردم و هدایت مقام معظم رهبری بشکنیم و ما این راه را برای برداشتن کامل تحریم‌ به حول و قوه الهی ادامه خواهیم داد و تمام ملت ایران خواستار پایان تحریم ظالمانه علیه این ملت هستند. وی گفت: من به همه آنهایی که در این تحریم ظالمانه قدم گذاشته بودند و امروز نیز ممکن است در این مسیر به فکر قدم گذاشتن باشند، اعلام می‌کنم که دوران تهدید و تحریم سپری شده است و هر مقدار گروه 1+5 و مذاکره کنندگان در برابر ایران راه منطقی و سرعت عمل را در پیش نگیرند، بدانند ضرر خواهند کرد.

در چارچوب منافع ملی مذاکرات را ادامه می‌دهیم
رئیس جمهور با بیان این‌که ما با منطق و استقلال و با حفظ حقوق ملت بزرگ ایران راه مذاکره، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با جهان، راه تعقل و راه تعامل سازنده را ادامه خواهیم داد، گفت: به حول و قوه الهی در چارچوب منافع ملی ایران این مسیر و این راه را پیگیری می‌کنیم. روحانی در ادامه سخنان خود با مورد توجه قرار دادن موضوع کاهش بهای نفت، اظهار کرد: می‌دانید مشکل جدیدی که پیش روی مردم ایران به خیال خودشان باز کرده‌اند موضوع کاهش قیمت نفت است. اگرچه امروز قیمت نفت نسبت به ماه‌های قبل به حدود نصف کاهش پیدا کرده است اما آنهایی که کاهش قیمت نفت را علیه برخی کشورها طراحی کرده‌اند بدانند پشیمان خواهند شد و این راه برای آنها قابل ادامه نیست. ضمن این‌که اگر ایران از کاهش قیمت نفت ضرر می‌کند، کشورهای تولیدکننده دیگر همچون عربستان و کویت بیش از ایران ضرر خواهند کرد.

وی افزود: آمار و ارقام نشان می‌دهد که کشور عربستان 80 درصد بودجه سالانه‌اش به فروش نفت وابسته است و 90 درصد صادرات این کشور مربوط به فروش نفت خام می‌باشد. همچنین کویت 95 درصد بودجه‌اش به نفت وابسته است و حدود 95 درصد صادراتش مربوط به فروش نفت خام می‌باشد.

در بودجه 93 ایران کمترین وابستگی به نفت وجود دارد
روحانی گفت: این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از لحاظ بودجه امسال فقط 33 درصد به نفت وابسته است و در دولت یازدهم در سال 93 کمترین وابستگی به نفت در بودجه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی مشاهده می‌شود و به طور کلی 1 درصد بودجه ما وابسته به فروش نفت است. ضمن این‌که راه جبران این کاهش را پیش‌بینی کرده‌ایم وبا کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی راه های موردنظر را پیش‌بینی می‌کنیم. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از لحاظ صادرات فقط 60 درصد صادرات ما مربوط به نفت می‌باشد در حالی که بقیه صادرات ما غیرنفتی است و ما امسال به حول و قوه الهی صادرات غیرنفتی را افزایش خواهیم داد.

روحانی با بیان این‌که ایران تحت فشار کاهش قیمت قرار نخواهد گرفت، تأکید کرد: همان‌طور که این ملت بزرگوار در برابر انواع توطئه‌ها و مشکلات با وحدت و ایستادگی عبور کردند، در برابر این توطئه هم عبور می‌کنند و کاهش قیمت نفت برای مدت طولانی نمی‌تواند ادامه پیدا کند. وی تأکید کرد: ملت بزرگ ایران همچون گذشته برای آرامش در بازار اقتصادی و رونق در زمینه اقتصاد و همچنین رشد حرکت خواهد کرد و اگر تمام کارگاه‌های تولیدی کشور اعم از بخش خصوصی و دولتی تلاش کنند و هر ماه 1 درصد به تولید خود اضافه کنند و در واقع در ماه بتوانیم 1 درصد تولید را افزایش دهیم رشد اقتصادی ما بالاتر از 8 درصد خواهد بود و این کار از دست ملت ما به خوبی برمی‌آید و این برنامه‌ریزی و همت و تلاش و کوشش می‌خواهد.

روحانی در ادامه علاوه بر این‌که بوشهر را سرزمین تولید برق اتمی و مرکز تولید انرژی کشورمان خواند، گفت: ما به بوشهر، بندرگاه بوشهر، مردم بوشهر و استعداد این مردم همچنین عسلویه و خارک و جای جای این سرزمین به عنوان سرزمین توسعه و حرکت افتخار می‌کنیم.

منطقه آزاد تجاری بوشهر به تصویب دولت رسید
رییس‌جمهور در ادامه گفت: دولت منطقه آزاد تجاری بوشهر را به تصویب رسانده است. وی اظهار کرد: ‌در این سفر تصمیم گرفته شد و دولت منطقه آزاد تجاری بوشهر را به تصویب رساند که به زودی لایحه آن تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد. منطقه آزاد تجاری بوشهر موجب رونق کل استان بوشهر می‌شود. همچنین بندرگاه این شهرستان که دروازه توسعه استان است با طرح‌هایی که دولت یازدهم دارد به دو برابر ظرفیت فعلی توسعه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: روزگاری بوشهر بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران بوده است. بوشهر باید با همت شما مردم به سابقه دیرین توسعه و تجارتش باز گردد و این دولت به عنوان خادم مردم ایران از جمله مردم استان بوشهر اعلام می‌کند که همه توان و امکان دولت در خدمت مردم و استان عزیز بوشهر خواهد بود. ان‌شاءالله به حول قوه الهی در دولت یازدهم قدم‌هایی را برای توسعه این استان به کمک شما مردم و با همت همه مسئولان، کارگزاران، فرهیختگان و به ویژه جوانان این استان برخواهیم داشت.

رییس‌جمهور با بیان این‌که یکی از تصمیمات دولت در سفر به بوشهر، ایجاد جاده جدید خروجی برای شهر بوشهر خواهد بود، افزود: ان‌شاءالله مسیر و جاده خروجی دوم شهر بوشهر از سال آینده آغاز می‌شود و تلاش می‌کنیم تا پایان دولت و اوایل سال 96 این جاده را به اتمام برسانیم. این یکی از خواست‌های اصلی مردم بوشهر در نظرسنجی‌ها بود و در جلسه مشترک استاندار و وزرای دولت مطرح شد.

روحانی ادامه داد: تکمیل فاضلاب شهر بوشهر تصمیم دوم دولت است. می‌دانم این مساله سال‌هاست در دست اقدام است و در این شهر وجود دارد که بخش‌هایی از آن انجام شده و بخش‌هایی باقی مانده است. این طرح نیاز به اعتبار قابل ملاحظه‌ای دارد که در طول چهار سال به اتمام خواهد رسید و بخش اعظم آن در دولت یازدهم عملیاتی و اجرایی خواهد شد. رییس‌جمهور همچنین اضافه کرد: مساله بعدی جاده‌های استان بوشهر است که به دنبال تکمیل باند دوم جاده برازجان، گناوه و باند گناوه دیلم هستیم. وزارت نفت نیز پنج طرح برای این استان دارد که قول داده شده همه این پنج طرح در دولت یازدهم اجرایی و عملیاتی شود که امشب در شورای اداری استان تشریح خواهد شد.

وی با اشاره به صنعت در استان بوشهر، تاکید کرد: برای بخش صنعت استان و رونق در بخش صنعتی از طریق بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام شده که 130 میلیارد تومان برای سرمایه در گردش و 330 میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌ها، تسهیلات را در بخش صنعتی استان قرار دهیم. روحانی اضافه کرد: یکی از طرح‌های مهم برای توسعه استان بوشهر طرح گردشگری است که دو نقطه برای ساخت دهکده توریستی در استان در این سفر مصوب شده است. ان‌شاءالله دولت قدم‌های لازم برای زیرساخت اولیه بر می‌دارد و از همه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان برای سرمایه‌گذاری دعوت خواهد کرد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که در این سفر استانی مجموعا 11 پروژه مهم تصویب و اعلام می‌شود، اظهار کرد: این یازده پروژه با اعتبار 603 میلیارد تومان مورد تصویب دولت است که به تفصیل در شورای اداری امشب تشریح خواهد شد. ما در کنار مردم، جوانان، کارآفرینان، اندیشمندان، فرهیختگان، علما و کارگزاران بوشهر برای توسعه این استان عزیز از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.
مرجع : ایسنا