به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۱۴
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۳ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب : ۶۶۲۲۱
انتقاد شديد اردوغان از نتانیاهو

استقبال تاریخی از محمودعباس خبرساز شد

گروه بين الملل: رئیس‌جمهور ترکیه با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در آنکارا دیدار کرد و استقبال تاریخی از محمودعباس خبرساز شد.
استقبال تاریخی از محمودعباس خبرساز شد
حواشی مراسم استقبال رجب طیب اردوغان از محمود عباس در شبکه های اجتماعی به اندازه ای بود که این دیدار را تحت الشعاع قرار داد. مراسم استقبال در کاخ ریاست جمهوری تازه ساخت ترکیه انجام شد و اردوغان در حالی با مهمان فلسطینی خود دست می داد که پشت سرش دسته ای از نظامیان زره پوش قرار داشتند که نیزه به دست و شمشیر به کمر ایستاده بودند. انتشار تصویر این شانزده سرباز که در دو ردیف بر روی پلکان ایستاده بودند، واکنش بهت زده و گاهی تمسخرآمیز کاربران شبکه های اجتماعی را در ترکیه به همراه داشت.

منابع رسمی در ترکیه گفته‌اند که این شانزده سرباز نمادی از شانزده حکومت مهم در تاریخ ترک تباران هستند که از امپراتوری هون‌ها در سده دوم قبل از میلاد تا حکومت های سلجوقیان و گورکانیان و در نهایت امپراتوری عثمانی را شامل می شود. این نخستین بار است که از این گارد در استقبال از رهبران خارجی استفاده شده است. با این حال، بعضی از کاربران اردوغان را به تلاش برای زنده کردن خاطره شکوه و جلال دوران عثمانی متهم کردند.

قدری گورسل، روزنامه نگار شناخته شده ترکیه ای در توییتر نوشت:‌ سیرک عثمانی در کاخ. گروهی دیگر دست به کار شدند و با دستکاری این تصویر با کمک نرم افزارهایی مانند فتوشاپ، عکس بعضی از شخصیت های تخیلی فیلم ها را به آن اضافه کردند. در یکی از تصاویر دستکاری شده، قهرمانان جنگ ستارگان در کنار اردوغان و مهمانش دیده می شوند. در عکسی دیگر، اردوغان در میان شخصیت های مجموعه ارباب حلقه ها قرار گرفته است.

اردوغان: نتانیاهو حق نداشت در تظاهرات پاریس شرکت کند
رئیس‌جمهور ترکیه به شدت از حضور نخست‌وزیر اسراييل در راهپیمایی پاریس در محکومیت حمله اخیر به پایتخت فرانسه انتقاد و ناخرسندی خود را نسبت به معیارهای دوگانه کشورهای غربی در قبال تعامل با مسائل تروریستی و ربط دادن آن به مسلمانان ابراز کرد.

رجب طیب اردوغان در کنفرانس خبری مشترک با محمود عباس در اشاره به بنیامین نتانیاهو، گفت: چگونه ممکن است که مردی که 2500 تن را در غزه از طریق تروریسم دولتی به قتل رسانده است دست خود را در پاریس تکان دهد گویی که مردم با اشتیاق بسیار خواهان این بودند که او این کار را انجام دهد. چگونه جسارت رفتن به پاریس را به خود داده است. او اول باید در مورد کودکان و زنانی که آنها را به قتل رسانده است، صحبت کند.وی تاکید کرد: شورای امنیت به مسوولیت‌هایی که در مقابل عربده‌کشی‌های اسرائیل برعهده دارد عمل نمی‌کند و شورای امنیت از عمل به مسوولیت‌های خود در قبال تعدادی از بحران‌ها طفره می‌رود.

اردوغان گفت: شهروندان فرانسوی دست به چنین کشتارهایی می‌زنند و این مسلمانان هستند که بهای این امر را می‌پردازند. این مساله مفاهیم عمیقی را به همراه دارد. آیا دستگاه اطلاعات آنها کسانی که از زندان خارج می‌شود، زیر نظر قرار نمی‌دهد؟ در همین حال محمود عباس در این کنفرانس خبری خاطرنشان کرد: اسرائیل یک طرح سیستم‌مندی را برای تغییر هویت قدس دنبال می‌کند تا درگیری‌های سیاسی را به درگیری‌های دینی تبدیل کند.

وی افزود: دولت اسرائیل مصمم است تا هویت قدس را تغییر دهد و این کار را از طریق اعمال فشار بر مردم انجام می‌دهد. عباس با هشدار نسبت به طرح‌ها برای تغییر اوضاع کنونی در قدس نسبت به اینکه درگیری‌های سیاسی میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها به درگیری دینی تبدیل شود که منطقه را به خشونتی بکشاند که عاقبت خوبی ندارد، هشدار داد.
مرجع : بي بي سي