به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۶۶۲۵۹
یکی از مشکلات اجتماعی جهان امروز مواد مخدر است؛

اعتیاد، دل بستن به سراب در ناملایمات

گروه جامعه: یکی از مشکلات اجتماعی جهان امروز مواد مخدر و اعتیاد است، این بلای خانمانسوز قدرت تفکر، خلاقیت کوشش سازندگی را از انسان به‌ویژه جوانان سلب می‌کند و آن‌ها را در معرض انواع انحرافات قرار می‌دهد.
اعتیاد، دل بستن به سراب در ناملایمات
پیچیدگی این پدیده و گستردگی آثار آن در جسم و ذهن فرد بر دشواری‌های درمان افزوده است، این پدیده اجتماعی موجب گسترش آسیب‌های اجتماعی ازجمله طلاق، سرقت، کم‌حوصلگی، ناامیدی و دیگر آسیب‌ها در جامعه شده که اگر برای آن چاره‌اندیشی اساسی نشود جامعه را دچار چالش جدی خواهند کرد. به وجود آمدن هر آسیب اجتماعی مستلزم وجود زمینه مساعد آن در جامعه است، لذا باید ریشه‌های گرایش به‌سوی مصرف مواد مخدر خشکانده شود و با برخوردهای انتظامی و قضایی راه به‌جایی برده نمی‌شود.

بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران دسترسی آسان، تبلیغات غلط ماهواره‌ای، بیکاری و فقر را علت‌های اصلی گرایش به‌سوی مواد مخدر بیان می‌کنند. «معارف خاکی»، عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر چوار نیز در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: برای ریشه‌کن کردن معضل مواد مخدر با توجه بااینکه به‌طور گسترده‌ای در تمامی مقاطع سنی ریشه دوانیده است، باید همه قوا بخصوص دولت جهادی عمل کند. وی بابیان اینکه درصد بسیار زیادی از آسیب‌های اجتماعی و مشکلات ایجادشده در خانواده‌ها قبول فرهنگ غلط بیگانگان ناشی از اعتیاد است، افزود: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و چاره‌اندیشی مطلوب برای مهار آن نشود، جامعه را منفعل و از پای در می‌آورد.

‌خاکی با تأکید بر اینکه برنامه‌ها و راهکارهای کاهش و جلوگیری از مصرف مواد مخدر باید طوری تنظیم شود که راهگشا و اثرگذار شود، خاطرنشان کرد: باید تلاش بیشتری برای کنترل این پدیده در جامعه شود و از همه ظرفیت‌های تاثیرگذرا و منابع اجتماعی استفاده کرد. این کارشناس علوم اجتماعی ادامه داد: پاکسازی جامعه از اعتیاد نیازمند حساسیت بیش‌ازپیش خانواده‌ها و دستگاه‌های مسئول بوده و باید چنان فرهنگ‌سازی شود که تقاضای مصرف مواد مخدر پایین بیاید. وی آموزش را مهم‌ترین اهرم کاهش مصرف مواد مخدر دانست و تصریح کرد: رسانه‌ها در این زمینه نقش بسیار تأثیرگذاری دارند.

خاکی با اشاره به برنامه‌ها تلاش‌های صورت گرفته و دامنه گسترش مواد مخدر گفت: دشمنان ایران اسلامی که در همه صحنه‌ها با شکست‌ مواجه شده‌اند، برای پیشبرد اهداف شوم خود درزمینهٔ نابودی نسل جوان و فروپاشی خانواده‌ها و سست کردن پایه‌های انقلاب شیوع مصرف مواد مخدر را در ایران توسعه و ترویج می‌دهند و به این بلای خانمانسوز دامن می‌زنند. «غریب‌رضا یونسی» پزشک عمومی نیز ‌در این رابطه اظهار کرد: با تغییر تدریجی شیوه زندگی و به دنبال پیشرفت تمدن همانطور که بشر از رفاه بیشتری برخوردارد می‌شود، عوارض و معضلات نیز به وجود می‌آید و بروز بیماری‌های روانی و سیر تدریجی آن‌ها منجر به ایجاد رفتارها و عادت‌هایی در انسان می‌شود که بعضا کنترل ترک آن بسیار مشکل و گاهی غیر ممکن است و اعتیاد انسان به مصرف مواد از جمله این عادت‌ها‌ست.

وی با بیان اینکه اعتیاد یک عادت است نه بیماری، چراکه اکثر بیماری‌ها درمان دارد، ولی اعتیاد به عنوان یک عادت درمان بسیار سختی دارد و باید کنترل شود و در درمان آن خود فرد خواهد داشت افزود: مسئولان و دستگاه‌ها باید با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات پیشگیرانه اقدام جدی در جهت کنترل این معضل اجتماعی به وجود آوردند. یونسی، آموزش هدفمند و اطلاع‌رسانی را مهم‌ترین اهرم‌های مقابله با پدیده مواد مخدر دانست و افزود: خانواده رکن اساسی جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه است.

«علی محمودی» رئیس بهزیستی شهر چوار نیز در این زمینه اظهار کرد: هر عادت ناخوشایندی نشان دهنده یک نقطه ضعف در شخصیت، تربیت، شیوه تفکر یا شیوه زندگی فرد است، ترسیم روش‌های پیشگیری و درمان کمکی به فرد معتاد برای بازگشت به دامن جامعه بوده که نیازمند همت جهادی است. وی افزود: اعتیاد یک حالت روانی و گاهی جسمانی ناشی از تاثیردارو است که بر روی یک موجود زنده که به بروز رفتار و عکس‌العمل‌های خاص در فرد می‌انجامد و همیشه با یک کنش افراط‌آمیز همراه خواهد بود. محمودی با بیان اینکه اتفاقاتی که بریک فرد معتاد حاصل می‌شود این است که استعمال مواد مخدر انسان را دچار بی‌تفاوتی نسبت به پستی‌ها وبلندی‌های زندگی می‌کند یعنی در شخص معتاد شخصیت اجتماعی بروز می‌کند که اکثر آن‌ها در حال جنگ، گریزند و با اجتماع میانه خوبی ندارند، افزود: استعمال مواد مخدر قدرت،جرات، ایمان و اعتقاد از فرد را در برابر ناملایمات و مشکلات زندگی می‌گیرد.

رئیس بهزیستی شهر چوار تصریح کرد: محیط می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد چون خانواده اولین مکان رشد شخصیت، تشکیل باورها و کسب الگوهای رفتاری برای فرد است، از این رو ناآگاهی و ارتباط ضعیف و فقدان انضباط در خانواده نقش بسزایی در گرایش فرد به مواد مخدر دارد. محمودی اضافه کرد‌: انسان کنونی با از دست دادن ارزش‌های معنوی دچار اضطراب شده و به دنبال یافتن پناهگاه و جایگاهی امن برای آرامش است، از این رو هنگامی که اوضاع را به وفق مراد نمی‌بیند، به سراب‌ها دل می‌بندد. وی تاکید کرد: سابقه اعتیاد در خانواده‌ها، بیکاری و شغل‌های کاذب، کنجکاوی و حساسیت دوران بلوغ، آزادی بیش از حد جوانان و نوجوانان و محرومیت از خانه و خانواده تاثیر مستقیم در گرایش به‌سوی مصرف مواد مخدر دارند.
مرجع : ايسنا