به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۶۶۲۶۶
بوسه دردسرساز بر پیشانی هاشمی

شماره امروز شرق دریک نگاه؛ 24 دی

گروه سیاسی: روزنامه شرق در شماره روز چهارشنبه عنوان های روایت مطهری از ماجرای نطق ناتمام، بوسه دردسرساز بر پیشانی هاشمی و قیمت پرسپولیس پول خرید چندباشگاه اروپایی را انعکاس داد.
شماره امروز شرق دریک نگاه؛ 24 دی
این روزنامه تیتر یک را با عنوان روایت مطهری از ماجرای نطق ناتمام، اختصاص داد و نوشت: هیچ تصویری از جدال روز یکشنبه در بهارستان موجود نیست. حالا علی مطهری در سایت شخصی اش شرح حالی از آن روز به تصویر کشیده. شاید این تصویر، معتبرترین داده ها برای تصویرسازی آن چیزی باشد که ٢١دی ماه٩٣ در صحن علنی مجلس اتفاق افتاد. مطهری، در نامه ای که آن را در وبسایت شخصی اش قرار داده، نوشته: همزمان از یک طرف حدود ١٥تا ٢٠نفر از نمایندگان در فاصله یک تا دو متری تریبون شروع به سر و صدا کردند تا صدای من به گوش کسی نرسد. از طرف دیگر آقای ابوترابی، رییس وقت جلسه متاسفانه به جای آنکه این افراد را دعوت به سکوت و نشستن در جای خود کنند، نطق بنده را قطع و به من پاسخ دادند، در میان نطق میان دستور تابه حال سابقه نداشته رییس جلسه شروع به پاسخگویی به ناطق کند. مطهری تاکید دارد که ابوترابی با آن اقدام، آن افراد را ترغیب و تشویق به ادامه کارشان کردند و در نهایت اعلام تنفس و مجلس را تعطیل کردند.

حسینی، نماینده قصرشیرین، نعیمی، نماینده آستارا و اکبری، نماینده کرج نیز از علی مطهری می خواهند نطقش را ادامه ندهد اما به روایت او درخواستشان همراه با کشیدن دست بود و آنها را به سمت پایین تریبون از سمت راست و چپ خود دور کردم. توصیف دیگر مطهری این است: حسینیان از دور لبخند رضایت بر لب داشت و آقایان رسایی و کوچک زاده هم خوشبختانه یا متاسفانه حضور نداشتند.

روزنامه شرق در گفتگو با حسین امیرعبداللهیان معاون عربی- آفریقایی وزارت امورخارجه با برجسته کردن موضوع بوسه دردسرساز بر پیشانی هاشمی، نوشت: امیرعبداللهیان درباره ترک هشت ماه پیش عبدالرحمن غرمان شهری سفیر عربستان گفت: رفتارشان، رفتار متعارفی نبود. ضمن اینکه برخی از سفرای کشورهای عربی در تهران همچنین برخی از مقامات کشورهای عربی در منطقه از چندهفته قبل مطالبی به ما منعکس کرده بودند که سفیر عربستان در تهران به دلیل عدم رعایت پروتکل های کشور خودش و سوالاتی که برای مقامات کشورش ایجاد شده به ریاض فراخوانده شده.

ظاهرا سفیر عربستان که دیدار خوب و مثبتی با آقای هاشمی رفسنجانی داشتند، در پایان این دیدار، گویا پیشانی آقای هاشمی رفسنجانی را بوسیدند. آن سفرا یا مقامات کشورهای عربی برای ما توضیح دادند که این اقدام سفیر، در حوزه پروتکلی شان و حفظ شوونات کشورشان سوالاتی در ریاض ایجاد کرده، به این دلیل این فرد را برگردانده اند. آنچه مقامات عربستان در مورد ترک تهران توسط ایشان به طور رسمی به ما گفتند، این بود که ایشان برای ماموریت دیگری تعیین شدند و از این تاریخ ماموریتشان در تهران خاتمه پیدا می کند.

این روزنامه با انعکاس موضوع قیمت پرسپولیس پول خرید چند باشگاه اروپایی، نوشت: ٢٩٠میلیاردتومان؛ قیمتی که بالاخره کمیته خصوصی سازی به همراه کمیته موردنظر وزارت ورزش بر سر آن به توافق رسیدند تا با دریافت این مبلغ 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال را به شرکت های خصوصی بسپارند؛ البته نه هر2 را با هم. درواقع برخلاف آنچه که گفته می شد، باشگاه پرسپولیس و استقلال به طور میانگین ١٢٠ و صدمیلیاردتومان ارزش دارند، به ناگاه با کار کارشناسی قیمت هر یک از این 2 باشگاه ٢٩٠میلیاردتومان اعلام شد. با تبدیل این رقم به یورو آن هم به ارزش چهارهزارتومان می توان درست تر بیان کرد که این 2 باشگاه ٧٣ میلیون یورو ارزش گذاری شده اند؛ مبلغی قابل توجه که با عنایت به هوادارانی که این 2 باشگاه دارند می تواند رقم بزرگی باشد. اما موردی که خیلی ها را شوکه کرده، اینکه چنین رقمی به اندازه ای که باید کارشناسی شده نیست و می توان با آن بسیاری از تیم های مطرح اروپایی (حداقل مطرح تر از پرسپولیس و استقلال) را خرید.

نخستین ملاقات در سال نو میلادی، تیتر دیگر روزنامه شرق است. امروز جان کری و محمدجواد ظریف اولین دیدار خود در سال نو میلادی را در ژنو انجام می دهند؛ شهری بارانی که در یک سال و نیم گذشته چهار بار میزبان مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ١+٥ بوده است. سه بار مذاکره سال گذشته در همین شهر موجب دستیابی به توافقی کوتاه مدت شد که البته تاکنون دوبار تمدید مذاکره بر بستر همین توافق انجام گرفته است. وزرای خارجه آمریکا و ایران امروز با یکدیگر دیدار دوجانبه ای خواهند داشت، تا پیش از مذاکرات دوجانبه معاونان خود، بتوانند راهنمایی های لازم را انجام دهند. این روایت عباس عراقچی، مذاکره کننده ایرانی از این دیدار است.

این روزنامه با انتخاب موضوع نفت اوپک 43.5 دلار، نوشت: روند نزولی قیمت نفت که از خرداد امسال آغاز شد، سبب شد با افت قیمت از ١٠٧دلار به 43.5 دلار هر بشکه نفت خام اوپک در روز گذشته، عملا درآمد کشورهای صادرکننده نفت طی این مدت ٥٩ درصد کاهش یابد. با این وجود هنوز برخی از کشورها مانند عربستان، قطر و کویت برای افزایش تولید خود در حال برنامه ریزی هستند. اخبار رسیده از اوپک نیز به نقل از تسنیم حکایت از آن دارد که کشورهای عربی بر عدم کاهش تولید نفت همچنان پافشاری داشته و تاکنون اوپک نتوانسته است مواضع آنها را برای کمترکردن تولید، تلطیف کند. از این رو معاون وزیر نفت نیز روز گذشته بر افزایش تولید نفت از میادین مشترک تاکید کرد و در عین حال بلندپایه ترین مقام دولت یعنی حسن روحانی تاکید کرد: آنهایی که کاهش قیمت نفت را علیه برخی کشور ها طراحی کرده اند، پشیمان خواهند شد.