به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۴:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۶۶۲۶۸
پس لرزه های یک نطق

شماره امروز ابتکار دریک نگاه؛ 24 دی

گروه سیاسی: 1+5 منطق و سرعت عمل در پیش نگیرید، ضرر می کنید وپس لرزه های یک نطق سرخط خبرهای روزنامه ابتکار در شماره روز چهارشنبه است.
شماره امروز ابتکار دریک نگاه؛ 24 دی
این روزنامه تیتر یک خود را به خبر 1+5 منطق و سرعت عمل در پیش نگیرید، ضرر می کنید اختصاص داد و به نقل از رییس جمهور در بوشهر نوشت: من به همه آن هایی که در این تحریم ظالمانه قدم گذاشته بودند و امروز نیز ممکن است در این مسیر به فکر قدم گذاشتن باشند، اعلام می کنم که دوران تهدید و تحریم سپری شده است و هر مقدار گروه 1+5 و مذاکره کنندگان در برابر ایران راه منطقی و سرعت عمل را در پیش نگیرند، بدانند ضرر خواهند کرد. رئیس جمهور با بیان این که ما با منطق و استقلال و با حفظ حقوق ملت بزرگ ایران راه مذاکره، هم زیستی مسالمت آمیز با جهان، راه تعقل و راه تعامل سازنده را ادامه خواهیم داد، گفت: به حول و قوه الهی در چارچوب منافع ملی ایران این مسیر و این راه را پیگیری می کنیم.

روزنامه ابتکار در تیتر دیگر خود به خبر پس لرزه های یک نطق پرداخت و نوشت: واکنش ها به نطق جنجالی روز یکشنبه علی مطهری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ادامه دارد. از یک سو خود مطهری در نامه ای که در صحن دیروز مجلس منتشر شد، ماجرا را از دیدگاه خود بیان کرد و موضع خود را در این باره شرح داد. وی همچنین در تذکری خواهان لحاظ کردن 2 دقیقه زمان باقی مانده نطقش در نطق های آتی خود در مجلس شد. از سوی دیگر برخی نمایندگان نیز درباره اتفاقات روز یکشنبه مجلس واکنش نشان دادند. برخی خبرها نیز حاکی از دعوت مردم به راهپیمایی در واکنش به نطق مطهری پس از نماز جمعه این هفته هستند.

این روزنامه خبر پدیده اباذری به جای پاشایی را بازتاب داد و نوشت: هادی خانیکی با بیان این مطلب که یوسف اباذری روی شانه مرتضی پاشایی نشسته است گفت: به نظر من در نهادهای علمی و آکادمیک نوعی غافلگیری درباره پدیده پاشایی پیش آمد. این غافلگیری برای سیاستگذاران، آکادمسین ها و روشنفکران هم روی داد. در این باره بهتر است هیچکدام فرافکنی نکنند چرا که پدیده پاشایی نشان داد در جامعه تغییر روی داده است.او در ادامه گفت: همه نگاه های نهادهای آکادمیک به پدیده ای بود که اتفاق افتاده بود یعنی پیش بینی در کار نبود. در هر نوع نقدی که به این مساله می شود تغییر جامعه باید مورد توجه قرار می گرفت. جامعه تغییر کرده و این تغییر در سبک سیاست ورزی آن هم روی داده است. در این تغییرات مرزهای سیاسی و فرهنگی هم درهم ریخته است و تفکیک ممکن نیست.

روزنامه ابتکار خبر تراژدی جنگل ها را انعکاس داد و نوشت: به دلیل مقررات و استاندارد سختگیرانه که در بخش واردات چوب وجود دارد، واردات چوب برای تولیدکنندگان به صرفه نیست. قیمت بالای چوب در کشور مخربان جنگل ها را به برداشت غیرمجاز چوب مجاب می کند، زیرا به دلیل مشکلات اشتغال که در منطقه وجود دارد، برخی افراد ریسک دستگیری را برای تأمین معاش به جان می خرند. میزان قاچاق چوب، تنها در استان گیلان سالانه 300 هزار متر مکعب است.

یکی از چالش های جدی منابع طبیعی در چند ماه گذشته چگونگی رسیدگی محاکم قضایی به پرونده های قاچاق محمولات جنگلی است. براساس قانون حمل چوب، هیزم و زغال حاصل از درختان جنگلی در تمام نقاط کشور ممنوع است و تا چندی پیش مرتکبین به این جرایم برابر با قانون مجازات قاچاق کالا و ارز در دادسراهای عمومی و انقلاب،تحت تعقیب قرار می گرفتند. سال 1392 با تصویب اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بر خلاف قانون قدیم، تهیه و حمل زغال و چوب های جنگلی در شمار کالاهای ممنوعه قرار نگرفت و صلاحیت رسیدگی به این گونه جرایم در اختیار دستگاه اداری تعزیرات حکومتی قرار گرفت.