به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۶۶۲۷۳
مشکلات آموزش و پرورش با بودجه دولتي حل نمي​شود؛

آماده شدن زیرنظام برنامه درسی ملی

گروه جامعه: وزیر آموزش و پرورش گفت: مهم ترین و اساسی‌ترین استراتژی آموزش و پرورش ارتقای کیفیت است که اگر امروز به آن پرداخته نشود در آینده چنین فرصتی نخواهیم داشت.
آماده شدن زیرنظام برنامه درسی ملی
علی اصغر فانی درگردهمایی مدیران و روسای آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: در شرایطی که جمعیت دانش آموزی از 19 میلیون در سال‌های گذشته به 12میلیون نفر کاهش یافته است و امکانات، تجهیزات و بودجه آموزش و پرورش نیز نسبت به گذشته افزایش یافته، بهترین فرصت برای ارتقای کیفیت است. وی بیان کرد: امسال 250 میلیارد تومان در قالب اجرای سند تحول و کیفیت بخشی به آموزش و پرورش اختصاص یافته است و در سال 94 این بودجه به 300 میلیارد تومان می‌رسد. وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: تخصیص ردیف بودجه سنواتی به استراتژی کیفیت بخشی به آموزش و پرورش و رسیدن به این امر کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه ساماندهی نیروهای انسانی یکی از اولویتهای اصلی آموزش و پرورش است، اضافه کرد: با توجه به جمعیت 11.5 میلیونی دانش آموزان دولتی و یک میلیون همکار فرهنگی، نیروی انسانی ما بیش از حد نیاز است ولی به دلیل توزیع نامناسب نیرو با مشکل مواجه بودیم. فانی بیان کرد: با وجود افزایش 200 هزار نفری جمعیت دانش آموزی و بازنشستگی 25هزار معلم باید 40 هزار نفر نیروی انسانی جذب می‌شد که با اجرای سیاست ساماندهی نیروی انسانی، یک نفر هم جذب نکردیم.

وی ادامه داد: در ادامه این سیاست طرح بهسازی نیروی انسانی در آموزش و پرورش کلید خورد و بر این اساس شایستگی‌های حرفه‌ای و انگیزه‌های همکاران فرهنگی افزایش می‌یابد. وزیر آموزش و پرورش گفت: برای حل مسایل و مشکلات آموزش و پرورش چاره‌ای جز اجرای سیاست توسعه مشارکت مردم، اولیای دانش آموزان و نهادهای خصوصی نداریم. فانی اضافه کرد: آموزش و پرورش با تکیه بر بودجه دولتی نمی‌تواند بر مشکلاتش غلبه کند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند سهم آموزش و پرورش از بودجه دولتی از 9.7 درصد به 10.8 درصد افزایش یافته ولی مشکلات مزمن این نهاد تنها با توسعه مشارکت در همه بخش‌ها رفع می شود. فانی گفت: با روش‌های گذشته امکان پیشرفت و ترقی وجود ندارد به همین دلیل تغییر روش‌ها و نگرش ها از دیگر سیاستها و اولویتهای آموزش و پرورش است. وزیر آموزش و پرورش بر تمرکز زدایی در این نهاد تاکید و اضافه کرد: آموزش و پرورش متمرکز، خلاقیت را از بین می برد و در این صورت امکان رشد خلاقیت نیروی انسانی از بین می رود.

وی با تاکید بر عملیاتی کردن بودجه در مدارس گفت: اجرای طرح ارتقای مدیریت آموزشگاهی یکی دیگر از سیاست های آموزش و پرورش است که به این وسیله می‌توانیم از توان مدیران مدارس برای حل مشکلات مدارس استفاده کنیم. فانی افزود: هم اکنون این طرح با هدف ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی در 5700 مدرسه کشور در حال اجراست. وی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه، اجرای سند تحول که مورد تایید رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری است به عنوان یک سند بالادستی مفید، می تواند راهنمای عمل باشد که باید در شش زیرنظام اجرا شود. فانی تصریح کرد: هم اکنون زیرنظام برنامه درسی ملی در کشور آماده شده و تا آخر اسفند نیز سه زیر نظام دیگر سند تحول قطعی می‌شود همچنین به زودی نقشه راه سند تحول که راهنمای عمل این سند خواهد بود، به شورای انقلاب فرهنگی ارایه می‌شود. وی در پایان اظهار کرد: از 131راهکار سند تحول به 40 راهکار ورود کردیم که در قالب 99 برنامه اجرا می‌شود.
مرجع : ايسنا