به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ساعت ۰۳:۲۳
کد مطلب : ۶۶۴۸۳
همزمان با شدت گرفتن اقدامات کنگره آمریکا؛

مخالفت اوباما و کامرون با تحریم‌های تازه علیه ایران

گروه بين الملل: باراک اوباما و دیوید کامرون می‌گویند با اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران مخالف‌اند چون نگران‌اند که وضع تحریم‌های تازه مد نظر کنگره آمریکا، روند مذاکرات در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران را با بن‌بست مواجه کند.
مخالفت اوباما و کامرون با تحریم‌های تازه علیه ایران
رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و نخست‌وزیر بریتانیا در واشنگتن با یکدیگر دیدار کردند و در این دیدار مخالفت خود را با وضع کردن تحریم‌های تازه علیه ایران ابراز کردند. اوباما از کنگره این کشور خواست از وضع کردن تحریم‌ها تازه خودداری کند. او تهدید کرد که در غیر این صورت از حق وتو استفاده خواهد کرد. رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با دیوید کامرون در کاخ سفید از کنگره خواست تا از خود صبر و شکیبایی نشان دهد. اوباما افزود: «تحریم‌های تازه می‌تواند فرصت دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک برای یکی از دشوارترین معضلات امنیت ملی، که مدت زیادی با آن مواجه بوده‌ایم را با خطر روبرو کند». او همچنین تصریح کرد: «چرا باید سیاستی در پیش گرفت که امکان توافق در دو یا سه ماه آینده را به خطر روبرو کند.»

باراک اوباما در بخش دیگری از سخنانش در جمع خبرنگاران گفت: «کنگره باید توجه داشه باشد که شکست مذاکرات احتمال رویارویی نظامی را به شدت افزایش خواهد داد.» رئیس‌جمهور ایالات متحده همچنان تاکید کرد که با این وجود به باور وی حتی پس از شکست مذاکرات نیز راه "حل نظامی فوری" ضروری نیست. اوباما احتمال دستیابی به توافق با ایران را کمتر از ۵۰ درصد دانست و گفت: «اگر دیدگاه ما این است که احتمالا مذاکرات موفق نخواهد بود ما همچنان باید همه گزینه‌ها را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در نظر بگیریم.»

کامرون نیز با تحریم‌های تازه مخالفت کرد و گفت مذاکرات نیازمند زمان و شرایط مناسب برای موفقیت است. او افزود: «ما کاملا متعهد هستیم که از امکان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم.» به گفته نخست وزیر بریتانیا بهترین راه مهیا کردن شرایط موفقیت مذاکرات است و خطاب به کنگره آمریکا گفت که نباید در اعمال تحریم‌های تازه عجله کرد.

شدت گرفتن اقدامات کنگره آمریکا

سناتورهای آمریکا در حال حاضر سرگرمی بررسی دو راه و شیوه گوناگون هستند تا فشار بر جمهوری اسلامی را در رابطه با مذاکرات اتمی افزایش دهند. این تلاش‌ها پس از آن شدت یافت که جمهوری‌خواهان درجریان انتخابات سال گذشته، اکثریت کرسی‌های مجلس نماینده و کنگره را در اختیار گرفتند. نمایندگان کنگره در حال تهیه طرحی هستند که بر اساس آن، هرگونه توافق احتمالی هسته‌ای با جمهوری اسلامی باید از تأیید کنگره بگذرد.

همچنین برخی اعضای کنگره طرح دیگری را تهیه کرده‌اند که بر اساس آن در صورت عدم توافق نهایی میان جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ تا پایان ۳۰ ژوئن سال جاری میلادی (۹ تیرماه ۱۳۹۴) تشدید تحریم‌ها علیه ایران را در پی خواهد داشت. مهلت مذاکرات هسته‌ای شش کشور قدرتمند جهان با ایران در نوامبر سال میلادی گذشته تا اول ژوئیه ۲۰۱۵ (۱۰ تیر ۱۳۹۴) تمدید شد. دو طرف قرار است در این مدت به یک توافقی نهایی و جامع در مورد برنامه هسته‌ای ایران دست یابند.
مرجع : دويچه وله