به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۶۶۵۰۰
رقص پرچم اصلاحات در خیابان پرچم

شماره امروز آرمان دریک نگاه؛ 27 دی

گروه سیاسی: روزنامه آرمان در شماره روز شنبه به بازتاب عنوان های ظریف و کری چهارمین دیدار در 3 روز! و پیوند مبارک اعتدال و اصلاح طلبی پرداخت.
شماره امروز آرمان دریک نگاه؛ 27 دی
این روزنامه تیتر یک خود را به موضوع ظریف و کری، چهارمین دیدار در 3 روز!، اختصاص داد و نوشت: مذاکرات سخت در فضای جدی، 6 ساعت چانه زنی مستقیم و رودررو میان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، 2 روز رایزنی فشرده میان معاونان وزیر امورخارجه ایران و آمریکا، این گزاره‌های کلی تنها اخبار رسمی است که دیپلمات‌ها از مذاکرات هسته‌ای پشت درهای بسته به بیرون درز داده اند و پیشتر نیز در آخرین دورهای مذاکرات در عمان و وین شاهد این فعل و انفعالات بوده ایم اما وجه تمایز این دور از مذاکرات یا بهتر بگوییم نمایه عیان تر آن اراده جدی برای حل و فصل ماجراست که طرفین نیز مایل هستند جلوتی نمایانتر به آن بخشیده و این نکته را در معرض افکار عمومی قرار داده و یا به منتقدان توافق پیام دهند که روندهای شاکله مندی بر مذاکرات حاکم شده و قطار توافق بیش از همیشه روی ریل قرار گرفته است. چهارمین دیدار ظریف و کری طی سه روز مساله ای ساده و معمولی نیست. عالی ترین مقام دستگاه دیپلماسی قدرتمندترین عضو 1+5 علیرغم برنامه های سخت و فشرده و در حالی که به تازگی شش ساعت با ظریف دیدار داشته است در پاریس و به طور ناگهانی برنامه دیدار با ظریف را هماهنگ می‌کند و این نکته بیانگر آن است که مذاکرات به مرحله حساس و کلیدی خود رهنمون شده است.

روزنامه آرمان به انعکاس عنوان پیوند مبارک اعتدال و اصلاح طلبی، پرداخت: روز پنجشنبه 2 پیام از تریبون همایش بزرگ اصلاح طلبان قرائت شد. یک پیام با امضای شخصیتی که تردیدی در میانه روی و اعتدال او نیست و پیام دیگری که امضای لیدر جریان اصلاحات را داشت اما هر 2 پیام اشتراکاتی با یکدیگر داشت و آن هم فراخواندن همه به اعتدال و یادآوری این بود که اصلاحات نیاز هر روز جامعه است. روز پنجشنبه سیاسیونی در کانون توحید حضور داشتند که به همایش بزرگ اصلاح طلبان دعوت شده بودند. افرادی که نماد آنها اصلاح طلبی است و اعتدال اما چارچوب تعریف آنها از اصلاحات فرق دارد چنانکه در پیام آیت ا... هاشمی هم اینچنین به موضوع اعتدال و اصلاحات اشاره شده بود: اصلاح طلبی و اعتدال گرایی در واقع میراث جاودان و خط اصیل امام خمینی(ره) است که از طریق قرائت اصیل ایشان، حفظ ارزش‌های دینی، ملی و دفاع از وجوه اسلامیت و جمهوریت نظام کاملاً هماهنگ بوده و در این قرائت، هیچ اقدام و حاکمیتی به نام دین، در غیاب خواست و انتخاب مردم متصور نیست.

این روزنامه با انتخاب موضوع اتفاقات اخیر درشان مجلس نبود، نوشت: محمدعلی موحدی کرمانی خطیب موقت جمعه تهران نسبت به اتفاقات اخیر مجلس واکنش نشان داد. وی با اشاره به حوادث اخیر مجلس ابراز داشت: آن چیزی که در مجلس اتفاق افتاد در شان مجلس نبود یعنی نه آن سخن و نه عملکرد نمایندگان در طراز آن مجلس نبود و ان شاءا... مجلس وزن خود را به دست آورد.

رقص پرچم اصلاحات در خیابان پرچم، تیتر دیگر روزنامه آرمان است. میدان توحید، انتهای خیابان پرچم، همان جایی که حدود6 سال پیش، محل برگزاری مراسم‌های اصلاح طلبان بود. چند سالی بود کمتر اصلاح طلبی حق ورود به آنجا داشت، اما پنجشنبه بار دیگر میزبان مهم ترین نشست سیاسی اصلاح طلبان شد. محمدرضا عارف معاون دولت اصلاحات نیز در این مراسم از نقش موثر سید محمدخاتمی رییس جمهور پیشین در جریان اصلاح طلبی صحبت کرد و گفت که جا داشت که اینجا از حضور رهبر اصلاحات استفاده می‌کردیم و ایشان می‌توانستند در این همایش سخنرانی کنند که امیدوارم در آینده شرایط فراهم شود تا بتوانیم از نقطه نظرات وی به صورت حضوری استفاده کنیم. معاون اول دولت خاتمی با بیان اینکه اصلاح طلبان باید به دنبال اجماع کامل باشند و ما هیچ راهی جز پیروزی نداریم. تاکید کرد: باید در کل کشور و در هر حوزه ای به یک لیست واحد برسیم.

این روزنامه با انعکاس موضوع بختک خشکسالی روی ایران، نوشت: زمستان است اما خبری از برف و باران نیست! این را به ویژه تهرانی‌ها با گوشت و پوست لمس می‌کنند. هر چند در اوایل زمستان شاهد موجی از بارش‌ها در مناطق مختلف کشور بودیم و هرچند کارشناسان هواشناسی وعده می‌دهند بارش های آینده تا حدی کمبود بارش های امسال را جبران خواهد کرد اما کابوس خشکسالی همچنان ایران را تهدید می کند. در سال‌های گذشته رسم بر این بود که در ماه‌های گرم سال، مسوولان هشدارهایی درباره خشکسالی می‌دادند اما این هشدارها امسال در تمام طول سال وجود داشته است چنانکه، روز گذشته رییس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرده است: باید خشکسالی را به رسمیت بشناسیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود یک ماه، گذشته از زمستان، همچنان سطح آب بسیاری از سدهای کشور پایین است و این زنگ خطر را برای بحران کم آبی در آینده به صدا در می‌آورد.