به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۶۶۵۴۲

بلاتکلیفی پناهجویان ایرانی در مالزی

گروه جامعه: دولت مالزی از کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان خواست در یک چارچوب زمانی سه ماهه نسبت به انتقال ده ها هزار پناهجوی کشورهای مختلف از جمله ایران به کشورهای دیگر اقدام کند.
معاون وزیر کشور مالزی روز شنبه در ایالت پینانگ این کشور به خبرنگاران، گفت که براساس مذاکرات انجام شده با مقامات کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان هم اکنون چارچوب زمانی سه ماهه برای اعزام پناهجویان به دیگر کشورها مشخص شده است. در حال حاضر بیش از 150 هزار پناهجو در دفتر کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل در مالزی ثبت نام کرده اند و دستکم هر فرد سه سال باید در نوبت برای انجام تشریفات اداری به منظور اعزام به کشور سوم باشد. بسیاری از این پناهندگان که اکثر آن ها میانماری هستند در وضعیت نامناسبی بسر برده و برخی گزارش ها نشان می دهد مورد آزار و اذیت و رفتار نامناسب قرار می گیرند. به نوشته تارنمای روزنامه سان، معاون وزیر کشور مالزی همچنین از کشورهای مهاجرپذیر به ویژه کشورهای غربی خواست در پذیرش پناهجویان تنها افراد متخصص و آموزش دیده را مدنظر قرار ندهند. وی خواستار پذیرش پناهجویانی شد که کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان صلاحیت پناهجویی آنها را تایید کرده است.

وی خطاب به کشورهای سوم گفت: با پذیرش این پناهجویان از آسیب رساندن به مالزی جلوگیری کنید. مالزی تاکنون کنوانسیون پناهجویان 1951 را امضا نکرده است. بر اساس آمار ارائه شده در پایگاه اطلاع رسانی کنوانسیون های سازمان ملل متحد تا سال 2010 در مجموع 144 کشور کنوانسیون 1951 مربوط به وضعیت پناهندگان را امضا کرده اند. وان جنیدی تصریح کرد افرادی که به بهانه پناهجویی وارد مالزی شده اند در واقع به عنوان پناهجو شناخته نمی شوند و تنها بر پایه مسائل حقوق بشر در این کشور حضور دارند. وی گفت در حاضر 150 هزار پناهجو در مالزی حضور دارند که بیشتر آنها از کشور میانمار هستند. معاون وزیر کشور مالزی از پناهجویان خواست از حمایت دولت این کشور از آنها سوء استفاده نکنند. اظهارات اخیر وزیر کشور مالزی نشان می دهد پس از آن انجام شد که در ماه های گذشه بیش از 30 میانماری در ایالت پینانگ مالزی کشته شدند.

پلیس مالزی تاکنون 9 میانماری را در ارتباط با این قتل های دستگیر کرده است اما همچنان عاملان قتل های ایالت پینانگ معرفی نشده اند. براساس آمار کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در مالزی، 154 هزار و 460 پناهجو در این کشور برای رفتن به کشور سوم حضور دارند که 139 هزار و 200 نفر از آن ها میانماری هستند. از نظر ترکیب جمعیتی 70 درصد پناهجویان را مردان و 30 درصد دیگر را زنان تشکیل می دهند و 32 هزار و 710 نفر از این افراد در رده سنی زیر 18 سال قرار دارند. پناهجویان ایرانی با تعداد 580 نفر هفتمین جمعیت بزرگ پناهجویان را در کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مالزی به خود اختصاص داده اند.

اتباع میانمار، سریلانکا، پاکستان، سومالی، سوریه، عراق و ایران هفت کشوری هستند که بیشترین پناهجو را در مالزی دارند. آذر ماه امسال گزارش هایی در خصوص وضعیت نامناسب پناهجویان کشورهای مختلف در مالزی و شرایط طاقت فرسای این گروه منتشر شد. پناهجویانی که به مالزی سفر می کنند اجازه کار ندارند و مدرسه ای نیز برای فرزندان آن ها وجود ندارد، تا جایی که نبود فرصت ادامه تحصیل برای فرزندان، آن ها را مجبور به راه اندازی مراکزی داخلی کرده است تا زمینه آموزش فرزندان خود را فراهم کنند.

این گزارش ها نشان می داد پناهجویان در مالزی در هر زمانی ممکن است بازداشت و به سلول های پر از زندانی منتقل شوند. شبکه خبری الجزیره نیز اخیرا گزارشی از پناهجویان در مالزی پخش کرد که نشان می داد این پناهجویان در بازداشتگاه ها به سر می برند و برای بازرسی بدنی مجبور به برهنه شدن هستند و در برخی موارد مورد ضرب و شتم قرار می گیرند. معاون وزیر کشور مالزی این گزارش ها را رد کرد و مدعی شد در رفتار با پناهجویان، شان انسانی آنها رعایت می شود.
مرجع : ايرنا