به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۷:۴۲
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب : ۶۶۵۵۳

خطر سرطان‌زایی آلاینده‌های آب کارون

گروه جامعه: عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون نسبت به تامین آب شرب مردم اهواز از رودخانه کارون و خطر سرطان‌زایی آلاینده‌های موجود در آب این رودخانه هشدار داد.
خطر سرطان‌زایی آلاینده‌های آب کارون
دکتر کاوه جاسب گفت: در مورد علل سرطان در مقالات مختلف، نقش علل محیطی از 85 تا 95 درصد ذکر شده است و 5 تا 10 درصد موارد دیگر علل ژنتیک هستند که از پدر و مادر به ارث می‌رسند. وی افزود: علل محیطی طیفی از شیوه زندگی، فاکتورهای اقتصادی و فاکتورهای رفتاری از قبیل سیگار، آلودگی هوا، آلودگی آب، استرس، آلاینده‌های زیست محیطی، نور خورشید و عفونت‌های ویروسی، پرتوهای یونیزان مانند اشعه‌های رادیولوژی و رادیوتراپی و پرتوهای غیر یونیزان مانند پرتوهای تلفن همراه را در برمی‌گیرد؛ اثبات شده افرادی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند دو و نیم برابر بیشتر در معرض تومور مغزی قرار می‌گیرند.

جاسب ادامه داد: از آلودگی‌های زیست محیطی به آلودگی آب و آلودگی هوا می‌توان اشاره کرد. منظور از آلودگی آب، آلودگی شیمیایی، میکروبی و آلودگی با مواد زاید آب دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، اقیانوس‌ها و آب‌های زیرزمینی است. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز توضیح داد: کودهای فسفره نظیر سوپر فسفات تریپل و دی آمونیوم‌ فسفات یا کود سیاه به دلیل دارا بودن عنصرسنگین کادمیوم، یکی ازخطرناک‌ترین ماده‌ها برای سلامت انسان بوده و موجب بروز بیماری‌هایی نظیر سرطان، کم‌خونی، نارسایی کلیه، بیماری‌های عصبی، پوکی استخوان و ... می‌شود. وی گفت: مساله‌ای مهم که در چند دهه اخیر بین محققان مورد بحث بوده است، ظرفیت سرطان‌زایی نیترات در آب آشامیدنی است. به‌ طوری که بسیاری از مطالعات شیوع انواع سرطان‌ها مانند سرطان معده، تیروئید و مثانه را با سطح نیترات آب آشامیدنی ارتباط داده‌اند. به اعتقاد محققان، افرادی که در دوران جنینی در معرض نیترات هستند، در بزرگسالی بیشتر مستعد ابتلا به سرطان دستگاه گوارش هستند.

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون تصریح کرد: آب شرب مردم اهواز و خوزستان از رودخانه کارون تهیه می‌شود؛ کارونی که پساب‌های کارخانجات صنعتی و بیمارستان‌ها در آن ریخته می‌شود. وی ادامه داد: سهم آلاینده‌های رود کارون به ترتیب مربوط به سه بخش کشاورزی (۴۸ درصد)، فاضلاب‌های شهری (۲۷ درصد) و صنعت (۲۳ درصد) است. جاسب عنوان کرد: متاسفانه شرکت‌های آبفا نظرشان تنها حذف کدورت و گندزدایی آب است و تصفیه‌خانه‌ها برای این موضوع طراحی شده‌اند و برای حذف سایر آلاینده‌ها از قبیل جیوه، سرب، کادمیوم، آرسنیک و... کاری نمی‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: موسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) در گزارش خود در سال 1392 رسما آلودگی هوا و ذرات معلق در آن را در گروه نخست مواد سرطان‌زا قرار داد و همان زمان سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز برای دومین بار اهواز، مرکز تولید نفت ایران را به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان معرفی کرد که مانند دیگر شهر‌های لیست ۱۰ شهر آلوده WHO، شهری به ‌شدت صنعتی است. وی افزود: این هوا، همان هوایی است که آسمان و ابر و خاک آن تامین‌کننده منابع آبی استان هستند.

جاسب تصریح کرد: هزینه درمانی فقط کودکان سرطانی تحت پوشش محک، سالیانه 9 میلیارد تومان گزارش شده است و قطعا اگر هزینه درمان کل اطفال و بزرگسالان مبتلا محاسبه شود، این مقدار به 5 تا 10 برابر این میزان خواهد رسید. عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: تمام این گفتار به این منظور است که ارزش پیشگیری و تحقیق در مورد علت و راهکارهای جلوگیری از این بیماری را که آلودگی آب یکی از مهمترین علل آن می‌باشد، گوشزد کنیم.
مرجع : ايسنا