به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۸ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : ۶۶۷۱۰

برخورد دوگانه با "مردم امروز" و "وطن امروز"

گروه سیاسی: روز گذشته روزنامه «مردم امروز» در حالی به دستور بازپرس شعبه ۲ دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شد، که تاکنون تنها 19 شماره از این روزنامه منتشر شده بود.
برخورد دوگانه با "مردم امروز" و "وطن امروز"
خبرگزاری فارس این نشریه را متهم به انتشار مطالب توهین‌آمیز کرده و به همراه او گروهی از نمایندگان جبهه پایداری در مجلس با حمله به روزنامه «مردم امروز» تمام تلاش‌شان را برای بسته‌شدن این روزنامه به‌کار بستند. پیش از این هم این خبرگزاری سابقه انتشار مطالبی علیه نشریات اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا داشته و همواره سعی در برچیده‌شدن آن‌ها کرده است. گروهی از فعالان سیاسی دلیل تلاش و فضاسازی این رسانه‌ها برای توقیف روزنامه «مردم امروز» را نوعی تلافی به‌دلیل ارجاع پرونده روزنامه «وطن امروز» به دادگاه می‌دانند.

در همین راستا جلال جلالی‌زاده، استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس، بیان اینکه طبیعت رسانه‌هایی از قبیل خبرگزاری فارس این است که مخالف آزادی بیان باشند، به خبرنگار سایت «آفتاب» گفت: رویکرد این رسانه‌ها و گروهی از نمایندگان، عاقلانه و اخلاقی نیست. کسانی که مدعی دین‌داری هستند با مروری بر تاریخ متوجه خواهند که یاران و نزدیکان پیامبر(ص) با مخالفین خود چگونه با ایثار و فداکاری و تحمل سخن مخالف، برخورد می‌کردند. اما وقتی نوبت به خود ما می‌رسد به هیچ‌وجه نمی‌توانیم صدای مخالفینمان را تحمل کنیم.

وی در ادامه افزود: دولت تدبیر و امید و سایر نهادهای مسئول نباید در برابر این اتفاقات کوتاه بیایند. بنابراین سوال مهم این است که چرا باید فقط در کشور ما از این دست اتفاقات رخ دهد که روزنامه‌ای دچار خودسانسوری شود. این استاد دانشگاه اضافه کرد: توقیف روزنامه‌ها و در پی آن بیکاری چندین ده نفر، در سطح بین‌الملل به شدت به ضرر کشور است و موجب داوری‌ها و قضاوت‌های منفی درباره نظام و مردم می‌شود. مثلا می‌گویند ایران در بستن روزنامه دارای چنین مقامی است. بنابراین این برخوردها با فعالان مطبوعاتی، نگاه دنیا را نسبت به ما تغییر می‌دهد و آثار سوئی برای ما خواهد داشت و وجهه کشور ما را در جهان مخدوش خواهد ساخت.

جلالی‌زاده با بیان اینکه تحمل نظرات مخالف از ملزومات دین ماست، خاطرنشان کرد: خداوند فرموده است «به بندگان من اشاره بده که سخنان را بشنوند و بهترینش را برگزینند» وقتی که شما نمی‌گذارید سخنان مختلف در جامعه بیان شود حق انتخاب را از مردم می‌گیرید و همینطور مردم را از شنیدن و خواندن سخنان خوب محروم می‌سازید و مخالف سخنان خداوند در قرآن عمل کرده‌اید.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: وقتی که با منطق و استدلال با موضوعات روبه‌رو شویم، در هیچ صورتی از شنیدن سخن مخالف یا متفاوت با دیدگاه‌های ما، ترس و واهمه‌ای نداریم. وی با اشاره به نشریاتی نظیر «وطن امروز» که عناوین و مطالب توهین‌آمیزی نسبت به شخص رئیس‌جمهور، دولت و همسایگان ایران به‌کار می‌برند افزود: در برابر انتشار این مطالب هنوز اقدامی جدی از سوی مقامات صورت نگرفته است. این رفتار و برخورد دوگانه و تبعیض‌ با واکنش منفی افکار عمومی مواجه شده است و خواهد شد و خود مردم می‌دانند دلیل این یکسان‌نبودن برخوردها را.

این فعال سیاسی در پایان سخنانش در پاسخ به این سوال که به اعتقاد شما توقیف روزنامه مردم امروز یک نوع تلافی به دلیل ارجاع پرونده روزنامه وطن امروز به دادگاه است، گفت: این افراد حتی اگر درصدد تلافی‌کردن باشند، باز هم به صورت ریشه‌ای با آزادی فکر و اندیشه مخالفند و برای اینکه قدرت خودشان را نشان دهند از این دست اقدامات دفعی انجام می‌دهند.