به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۵:۴۳
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۹ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۶۶۷۸۰
همگرایی در اوپک به وجود می‌آید اما زمان می برد

نفت 72 دلاری از نظر ما منطقی است

گروه اقتصادي: وزیر نفت با بیان این‌که اگر مذاکرات به نتیجه برسد و نفت ایران وارد بازار شود قیمت نفت خوب می‌شود، گفت:‌ اگر تحریم ها از ایران برداشته شود قیمت نفت بر می گردد.
نفت 72 دلاری از نظر ما منطقی است
بیژن زنگنه در جمع خبرنگاران با بیان این‌که در کلیات بودجه نرخ 72 دلار برای هر بشکه نفت به تصویب رسیده است اظهار کرد: قیمتی که تعیین کردیم از نظر خودمان منطقی است و وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز نگفته بود که قیمت 40 دلار در بودجه تصویب می شود؛ بلکه 40 دلار یکی از سناریوهای موجود بوده است.وی همچنین اضافه کرد: از وعده داده شده مبنی بر تولید روزانه 100 میلیون متر مکعب گاز طبیعی بخش عمده‌ای محقق شده است.

وزیر نفت مبنی بر این که آیا تولید روزانه 120 میلیون متر مکعب گاز که از سوی رییس جمهور وعده داده شده بود، محقق می‌شود گفت: چنین چیزی را نشنیده‌ایم اما میزان تولید بیش از 100 میلیون متر مکعب خواهد بود. زنگنه گفت:‌ قیمت نفت در بودجه سال 1394 معادل 72 دلار دیده شده که از نظر ما نیز منطقی است و کمیسیون تلفیق نیز کلیات آن را روز گذشته در مجلس تصویب کرد.

وزیر نفت همچنین درباره دلایل کاهش قیمت نفت اظهار کرد: کاهش قیمت نفت مساله‌ای است که بخشی از آن اقتصادی و بخش دیگری اراده سیاسی است که به هر حال عده ای نمی خواهند قیمت بالا برود اما در حال مشورت هستیم تا ببینیم در حوزه تصمیمات اوپک چه کاری می توان انجام داد. وی با بیان این‌که هنوز قرار نیست میزان تولید را پایین بیاوریم درباره دورنمای پتروشیمی کشور اظهار کرد: اولین کار ما این است که کمبود خوراک برخی مجتمع‌های فعلی را با گاز طبیعی جبران کنیم که تولیدات ما نیز رو به بهبود است.

زنگنه افزود: بخش دیگری از خوراک پتروشیمی ها را با تولید اتان تامین می‌کنیم که در این زمینه از اواسط سال آینده تولید اتان دو میلیون تن افزایش خواهد یافت.البته ما ال پی جی هم داریم برای کسانی که بخواهند در این پایه صنعت جدید ایجاد کنند. وزیر نفت با بیان این‌که با توجه به تجربه اول در سال 1376، تقاضا و علاقه مندی سرمایه‌گذاران ایرانی به پتروشیمی وضعیت این صنعت بهتر شود، گفت: ما نیاز به مقداری فاینانس خارجی نیز داریم و جهش دوم ما باید با استفاده از سرمایه داخلی و بخشی از فاینانس خارجی باشد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر میزان فاینانس خارجی در پتروشیمی محدود است، تصریح کرد: با ایجاد جهش دوم ظرفیت تولید ما از 25 میلیارد دلار فعلی تا سال 1400 به 70 میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد. زنگنه همچنین در پاسخ به سوالی درباره بهره برداری از پنج فاز پارس جنوبی گفت: من هیچ گاه حرفی از پنج فاز نزدم بلکه قرار است تا پایان سال صد میلیون متر مکعب اضافه کنیم و امیدواریم که بیشتر شود اما تعهد ما همان صد میلیون متر مکعب است.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: تاکنون تقریبا به میزان تعهد خود که قولش را داده بودیم رسیده‌ایم. وی با بیان این‌که ساخت پالایشگاه در مناطق گازی هنوز هم توجیه اقتصادی دارد درباره راهکار برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت اظهار کرد: این موضوع همکاری اعضای اوپک و همچنین غیر اوپک را برای برگرداندن تعادل به بازار می طلبد تا به قیمت معقولی برسیم که هم سرمایه‌گذاری های آینده را برای تولیدکنندگان به صرفه کند و هم این که نفت هایی با بهره وری بهتر از نظر اقتصادی در بازار باشد همچنین سهم اوپک کاهش پیدا نکند و درآمد مناسبی برای تولیدکنندگان نفت داشته باشد.

وی تصریح کرد: همگرایی در اوپک به وجود می‌آید اما مقداری زمان می برد. وی با بیان این‌که در حال حاضر پیشنهادی برای افزایش قیمت بنزین نداریم درباره اخراج کارمندان از شرکت‌های نفتی آمریکایی با توجه به کاهش قیمت نفت اظهار کرد: در برخی از واحدهای شیل قیمت‌ها برایشان صرف نمی‌کند اما در برخی دیگر به صرفه‌ است. به هر حال قطعا اگر این سطح از قیمت ها تداوم پیدا کند تولید بخشی از شیل را خارج می کند و در مراحل اول جلوی افزایش تولید آینده را گرفته و در مراحل بعدی تولید فعلی را نیز کاهش می دهد.

وزیر نفت در خصوص پیش بینی‌اش از قیمت نفت در صورت برداشتن تحریم ها از ایران گفت: اگر تحریم ها برداشته شود قیمت نفت ایران به قیمت خوبی خواهد رسید. زنگنه در پاسخ به سوالی درباره پیش بینی‌اش از وضعیت ماه‌های آینده قیمت نفت گفت: پیشگو نیستیم و قیمتی که در بودجه برای نفت انتخاب کرده‌ایم از نظ ما منطقی است و هیچ خطر قرمزی نیز نداریم.
مرجع : ايسنا