به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۳۸
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۶۷۰۴۳
این مصاحبه همه نظرات من نیست

تاجرنیا : ایسنا مصاحبه‌‌ را دستكاری کرد

گروه سیاسی: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب مصاحبه اخیر منتشرشده از وی را تقطیع شده دانست.
تاجرنیا : ایسنا مصاحبه‌‌ را دستكاری کرد
علی تاجرنیا در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به انتشار مصاحبه‌ای از وی در خصوص مسائل سال ۸۸ گفت: مصاحبه‌ای که اخیرا از من منتشر شده است، مصاحبه‌ای تقطیع شده و مربوط به چندین هفته پیش است. وی ادامه داد: مباحث این مصاحبه، به صورت کامل منتشر نشده است و نمی‌تواند بازگوکننده همه نظرات من در خصوص مسائل سال ۸۸ باشد.
به گزارش بهارنیوز، پس از تغییر مدیریت ایسنا، مواضع سیاسی به صورت هدفمند اما نامحسوس علیه اصلاح‌طلبان گردش كرده كه این امر به شدت با نارضایتی كادر تحریریه این رسانه مواجه شده است.


بخشی از مصاحبه علی تاجر نیا با خبرگزاری ایسنا كه به نظر می رسد بصورت هدفمند تنظیم و تقطیع شده به این شرح است: در حالی که بیش از یکهزار روز از حصر میرحسین موسوی ، مهدی کروبی و زهرا رهنورد می‌گذرد و این سه تن امکان دفاع از عملکرد خود را ندارند، علی تاجرنیا در قامت یک فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگویی تفصیلی عنوان کرد که بخش عمده‌ای از اتفاقات سال ۸۸ به شخص مهندس موسوی بر می‌گردد نه به مجموعه اصلاح‌طلبان و اصلاح طلبان تنها در برهه‌ای از زمان از او دفاع کردند(!!)

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وی درباره حوادث سال 88 و رفتارهای اصلاح‌طلبان اظهار کرد: واقعیت مطلب این است که باید بین اصلاح‌طلبان و کاندیدای اصلاح‌طلب تفکیک قائل شد؛ در واقع کاندیدای اصلاح‌طلبان در سال 88 برای حضور در انتخابات خاتمی بود، آمدن موسوی به عرصه انتخابات به طور طبیعی استراتژی اصلاح‌طلبان را تغییر داد. تصور می‌کنم بخش عمده‌ای از اتفاقات سال 88 به شخص مهندس موسوی بر می‌گردد نه به مجموعه اصلاح‌طلبان، البته ناجوانمردانه نباشد، ما در یک برهه از زمان از این فرد دفاع کردیم. اما این‌که مهندس موسوی در شب قبل از انتخابات اعلام کند که با توجه به ارزیابی‌ها من رئیس‌جمهور شدم، این ربطی به اصلاح‌طلبان نداشت؛ این برداشت خود آقای مهندس موسوی بود. به طور شفاف‌تر اصلاح‌طلبان در انتخابات 88 به خاطر یک کار مرامی و جوانمردانه وارد این اتفاق شدند. ما نمی‌توانیم اتفاقات سال 88 را محصول نگاه و تفکر اصلاح‌طلبی بدانیم، طبیعتا ما را در شرایط عادی قرار نداشتیم.

وی معتقد است: این میزان دخالت دادن اصلاح‌طلبان به اتفاقات آن سال بی‌انصافی است؛ زیرا ما صاحب تصمیم نبودیم که الان بخواهیم نسبت به آن دفاع کنیم و یا نقد کنیم؛ یک موقع بود که می‌گفتند که مگر شما نمی‌دانید بیرون چه خبر است؟ تاکید می‌کنم که این اتفاقات را به هیچ عنوان محصول رفتار و تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان ندانیم. تاجرنیا در عین حال خاطرنشان کرد: من نمی‌خواهم خیلی شور و شاد بگویم که آن‌چه پیش آمد ربطی به اصلاح‌طلبان نداشت؛ در آن شب اتفاقاتی افتاد و مسائلی هم در ادامه مسیر به وقوع پیوست که اصلاح‌طلبان در آن تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر نبودند که بخواهند کاری انجام دهند، چون ابزارهای لازم را گرفتند؛ ما حتی نمی‌توانیم خودمان را نقد کنیم، مثلا من اکنون می‌توانم درباره تحصن مجلس ششم پاسخ دهم که آیا آن اقدام درست بود یا غلط دفاع یا آن نقد کنم، ولی با توجه به برخوردهای روز انتخابات در سال 88 با من و دوستانم، هیچ امکانی برای تصمیم‌گیری نبود. چگونه خودمان را نقد کنم؟

وی ادامه داد: اما تصور می‌کنم اصلاح‌طلبان اگر باختند شجاعتش را داشتند که بگویند ما باختیم و معتقدم اتفاقات سال 88 از منظر ما قابل ارزیابی و نقد نیستند چون بخش عمده تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در شرایط ویژه و خاص قرار داشتند و آن اتفاقات که رخ داد محصول گفت‌,گو و تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان نبود.

وی در بیان راهکارهایی برای عبور از شرایط پیش آمده برای اصلاح‌طلبان اظهار کرد: من برخلاف شما معتقدم که عده‌ای اکنون دارند از فتنه نان می‌خورند، من احتراز دارم که اسم فتنه را بر اتفاقات سال 88 بگذارم البته اگر از فتنه به معنای آزمایش و امتحان یاد کنیم اشکالی ندارد. بنظرم این مساله زیاد به تئوری‌پردازی نیاز ندارد؛ اتفاقات سال 88 یک اتفاق مانند بسیاری از اتفاقاتی بود که در کشور از ابتدای انقلاب افتاده است. واقعیت این است که آن مجموعه‌ای که خسارت دیده اکنون دیگر مدعی نیست. اگر مساله انتخابات سال 88 را یک آزمایش بدانیم، چهره‌های اصلاح‌طلب با این‌که بیشترین هزینه را پرداختند مدعی نیستند. واقعیت این است که ادبیات‌شان در مجموعه سیاسی کشور تغییر نکرد رفتارهای آنان اصلاح‌طلبانه باقی ماند این نشان دهنده این است که اتفاقات سال 88 آزمایشی برای اصلاح‌طلبان بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: یعنی حتی اگر برخی در کشور و نیروهای بیرونی سعی کنند عده‌ای را از دایره اصلاح‌طلبی خارج کنند اما آنان اصرار دارند که با همین گفتمان اصلاح‌طلبانه در چارچوب قانون اساسی فعالیت کنند به نظرم اگر کسانی واقعا مغرض نباشند اتفاقات چندسال گذشته ثابت می‌کند که آن‌ها به دنبال این نیستند که بخواهند خارج از چارچوب نظام فعالیت کنند؛ مهمترین راهکاری که می‌توان ارائه داد این است که از طرف رسانه‌های ارتباط جمعی و تریبون‌های مختلف به فتنه دامن زده نشود. اتفاقی افتاد و عده‌ای هم هزینه پرداخت کردند که از نظر خودشان غیرجوانمردانه و از نظر بقیه به حق بود. بخشی از آنان همان افرادی هستند که در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کردند.