به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۵:۰۴
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۶۷۱۳۶
رئیس انی: نفت به ۲۰۰ دلار می‌رسد

قیمت نفت سه‌سال در سطح فعلی مي‌ماند

گروه اقتصادي: رئیس غول نفتی بريتيش پتروليوم (بی‌پی) گفته است که قیمت نفت نهایتا تا سه سال می‌تواند در حد فعلی یعنی بشکه ای حدود ۵۰ دلار باقی بماند.
قیمت نفت سه‌سال در سطح فعلی مي‌ماند
باب دادلی رئیس شرکت بی‌پی‌ گفته که برنامه ریزی این شرکت برای سال آینده بر اساس همین قیمت ارزان خواهد بود. او گفت: "قیمت پایین نفت، باعث از دست رفتن شغل‌های بیشتر و کاهش سرمایه‌گذاری‌ در صنعت نفت دریای شمال و نقاط دیگر می‌شود و کنترل عرضه نهایتا باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد." همزمان رئیس گروه نفتی ایتالیایی انی احتمال داده که پس از این دوره کاهش، قیمت نفت شاید به حدود هر بشکه ۲۰۰ دلار جهش پیدا کند. کلادیو دسکالزی گفت که صنعت نفت امسال به خاطر سقوط قیمت نفت ۱۰ تا ۱۳ درصد از سرمایه گذاری اش کم می‌کند.

دسکالزی که در اجلاس داوس در سوئیس سخن می‌گفت اضافه کرد که اگر اوپک عرضه‌اش را کم نکند، باعث کمبود این کالا در طولانی مدت و ظرف چهار تا پنج سال آینده باعث افزایش ناگهانی قیمت‌ها خواهد شد. باب دادلی رئیس بی‌پی گفت قیمت نفت در طول تاریخ نوسان داشته و گاهی اوقات تا چند سال قیمت‌ آن پایین می‌ماند. او گفت انتظار می‌رود که قیمت پایین نفت تا یک سال دوام بیاورد و شرکت بی‌پی برای این موضوع در حال برنامه‌ریزی است.

او گفته است: "ما در بی‌پی‌ به دنبال این هستیم که شرکت‌مان را از نو بر این قاعده بنیان بگذاریم که هیچ تضمینی نیست که قیمت‌ها دوباره بالا برود. ما باید روی پایین ماندن قیمت نفت برنامه‌ریزی کنیم و دقیقا هم نمی‌دانیم قیمت‌ها در چه سطحی می‌ماند اما دست‌کم تا یک سال قطعا قیمت‌ها پایین خواهد ماند، من اما فکر می‌کنم این روند دو سه سال طول می‌کشد. "

از سال ۲۰۱۰ تا نیمه ۲۰۱۴ قیمت نفت در سراسر جهان برای هر بشکه حدود ۱۱۰ دلار ثابت مانده بود. از ژوئن (خرداد ماه) تاکنون این قیمت‌ها کمتر از نصف شده و اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت حدود ۴۸ دلار است و هر بشکه نفت خام ایالات متحده ۴۷ دلار قیمت دارد. دادلی می‌گوید پایین بودن قیمت نفت می‌تواند به این معنا باشد که قیمت بنزین در بریتانیا می‌تواند تا زیر یک پوند در هر لیتر پایین بیاید.

او می‌گوید "اگر قیمت نفت همچنان پایین بیاید شما بنزین یک پوندی را هم تجربه خواهید کرد." رئیس شرکت نفت بی‌پی می‌گوید تداوم کاهش قیمت نفت در کشورهای تولید کننده آن از جمله نروژ، روسیه، ونزوئلا، اسکاتلند، نیجریه و آنگولا هم باعث نگرانی شده است. شرکت نفت بی‌پی در دریای شمال دو پروژه بزرگ دارد که روی یکی از آنها یعنی میدان نفتی کلیر در طول ده سال ۸ میلیارد پوند سرمایه‌گذاری شده است و حالا آنها با با این قیمت‌های جدید با چالش‌ اقتصادی مواجه‌ هستند.

عبدالله البدری دبیرکل اوپک در اجلاس داوس از تصمیم این گروه برای نکاستن از تولیدشان دفاع کرده است. او گفته است "همه به ما می‌گویند از تولیدتان کم کنید اما من از شما می‌پرسم آیا ما داریم با هزینه بالا تولید می‌کنیم یا با هزینه پایین؟ بگذارید اول با قیمت پایین و بعد با قیمت بالاتر نفت تولید کنیم." دبیر کل اوپک می‌گوید که ما به زودی به روال معمول‌مان برمی‌گردیم. در ماه نوامبر (آذرماه) و پس از آن که اوپک تصمیم گرفت از میزان تولیدش کم نکند قیمت‌ نفت باز هم کاهش پیدا کرد.
مرجع : بي بي سي