به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۰۹:۵۶
 
۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۶۷۴۱۸

«كمدی» اصولگرايانه برائت از آقاي معاون اول

گروه سياسي- رسانه ها: روزنامه اعتماد در گزارشي نوشت: كار كه به حكم زندان و رد مال كشيد، محمدرضا رحيمي هم شد استاندار دولت هاشمي‌رفسنجاني. گويا از دل روايت‌ها فقط بايد يك چيز بيرون بيايد؛ برائت اصولگرايان. حالا آنها به صف شده‌اند و روايتي كه بارها تكرار شده را يك بار ديگر بازگو مي‌كنند، فقط جاي «فاعل» داستان عوض مي‌شود، جاي محكوم.

براي اصولگرايان فرقي ندارد كه «م. ه» باشد يا «م. ر»، فرزند هاشمي‌رفسنجاني باشد يا معاون اول احمدي‌نژاد، تخلف مربوط به دوران سازندگي و اصلاحات باشد يا دولت «عدالت‌محور». خروجي داستان بايد طوري تنظيم شود كه ژست «فساد ستيزي» اصولگرايان را به هم نريزد. اما حالا ديگر اين داستان شباهت چنداني با آن داستان‌هاي «پليسي» قبلي ندارد.

داستاني كه اصولگرايان براي رحيمي ساخته‌اند بيشتر «كمدي» است. اختلاس دوران احمدي‌نژاد به ارادت ١٦ سال قبل متهم به هاشمي‌رفسنجاني ربط داده مي‌شود؛ متهمي كه هشت سال را صرف رويارويي با همين «مراد» سابق كرد، درست مثل رييسش كه محمود احمدي‌نژاد بود. اين تازه اول راه است؛ اول راه فرجام پرونده‌هاي تخلف دوران احمدي‌نژاد و احمدي‌نژادي‌ها.

هنوز سعيد مرتضوي و حلقه‌هايش در تامين اجتماعي مانده‌اند. هنوز پرونده‌هايي مثل پرونده صنايع مس و بابك زنجاني و فساد سه‌هزارميلياردي و برداشت غيرقانوني از حساب دولت براي دانشگاه ايرانيان به ايستگاه آخر نرسيده‌اند. تازه هنوز پرده‌برداري از برخي تخلفات ديگر هم آغاز شده، مثل پرونده «پديده». پس براي اصولگرايان بهتر است كه همين اول راه فرمان را به سمت ديگري بپيچانند. مسير كه تغيير كند امثال عليرضا زاكاني مي‌توانند خيلي راحت از «حمايت عناصر دوم خردادي‌ و كارگزاران از رحيمي در مجلس هفتم» بگويند. همان مجلسي كه اصلاح‌طلبان اقليتش بودند و رحيمي با راي اكثريت نمايندگانش شد رييس ديوان محاسبات كشور.

روايت امروز اصولگرايان از رياست ديروز رحيمي بر ديوان محاسبات اما شنيدني است، روايتي كه بعد از قريب ١١ سال عليرضا زاكاني تازه از آن رونمايي كرده‌ است؛ «در مجلس هفتم منتخب كميسيون برنامه و بودجه براي رياست ديوان محاسبات آقايان رحيمي و فرهاد رهبر بودند و طبق آيين‌نامه بايد به صحن مجلس معرفي ‌شوند و با راي‌گيري رياست ديوان معلوم شود. به همين منظور مجمع عمومي فراكسيون اصولگرايان تشكيل جلسه داد و آقاي نادران و بنده در اين جلسه در مخالفت با آقاي رحيمي صحبت كرديم لذا ايشان چون راي كافي بين اصولگرايان نداشت خارج از مجلس سراغ آقاي كروبي رفت و در هماهنگي با كروبي، اصلاح‌طلبان هم در صحن علني مجلس به آقاي رحيمي راي دادند و او در برابر فرهاد رهبر راي بيشتري آورد و رييس ديوان محاسبات شد. از ابتدا آقاي رحيمي در اردوگاه آقاي هاشمي‌رفسنجاني بود و هميشه از همراهان ايشان بوده است؛ چه زماني كه استاندار بود يا وقتي كه در دانشگاه آزاد مسوول دانشكده حقوق دانشگاه آزاد مركز بود در اردوگاه آقاي هاشمي تعريف مي‌شد. آقاي رحيمي در مجلس هفتم با توسل به آقاي كروبي و حمايت نمايندگان طيف چپ به مسووليت ديوان محاسبات رسيد و هيچگاه راي كافي در ميان اصولگرايان نداشت و حتي در بين اصولگرايان آراي مخالف جدي داشت.»

البته زاكاني معلوم نكرده در مجلس اصولگراي هفتم، آن گروهي كه توانستند با اصلاح‌طلبان همراه شوند و رحيمي را رييس ديوان محاسبات كنند، چه كساني از چه جناحي بودند. چون به هر حال اصلاح‌طلبان اقليت مجلس هفتم كه به تنهايي نمي‌توانستند از عهده اين كار بر بيايند. يكي ديگر هم محمد دهقان است كه مي‌گويد: «مجالس اصولگرا با مسووليت گرفتن رحيمي مخالف بودند».

رحيمي اما در زمان همان مجالس اصولگرا و در دولت اصولگراي احمدي‌نژاد مسووليت گرفت. بارها در همان سال‌ها سخن از «مدرك تحصيلي جعلي» و «تخلفات اقتصادي بيمه ايران» به ميان آمد، در مقابلش اما احمدي‌نژاد «خط قرمز»ي تعيين كرد كه حداقل تا پايان رياستش بر دولت دهم، كسي از آن نگذشت. حكم رحيمي نخستين نتيجه ملغي شدن اين «خط قرمز» بعد از ١٨ ماه است. اصولگرايان گويا انتظارش را نداشتند، گويا خيلي هم از قبل با هم هماهنگ نبودند.

روايت وصل كردن رحيمي به دولت سازندگي و اصلاح‌طلبان را يك نفر اين وسط به هم ريخته است؛ ستار هدايتخواه، عضو جبهه پايداري. او حالا بر خلاف كساني چون زاكاني و دهقان درباره عقبه سياسي رحيمي به خبرگزاري ايلنا چيز ديگري مي‌گويد: «رحيمي، گزينه باهنر و تشكيلات باهنر بود.»

گزينه‌اي در انتخابات مجالس هشتم و نهم بين نمايندگان چك پخش مي‌كرد. اين را خيلي‌ها تاييد كرده‌اند. حتي هواداران دولت احمدي‌نژاد، تاييدشان البته با تاخير بود. كسي در روزهاي تبليغات انتخاباتي حرفي از اين چك‌ها نزد، حرف‌شان زماني بر سر زبان‌ها افتاد كه يكي از متهمان پرونده در دادگاه بحثش را مطرح كرد. بعدش ديگر جايي براي تكذيب نبود، چند ماه بعد از انتخاباتي كه رحيمي در آن با دسته چك وارد ميدان شده بود، خيلي‌ها آمدند و گفتند كه «هديه» او را نگرفته‌اند.

يكي حميد رسايي، عضو جبهه پايداري كه گفت: «آقاي رحيمي براي من پيغام فرستاد كه اگر نياز به كمك مالي داريد، ملاقاتي با آقاي رحيمي بكنيد و از ايشان كمك بگيريد. دوستان گفتند لازمه پرداخت كمك، ديدار با آقاي رحيمي است. من آن موقع اين مساله را نپذيرفتم». رحيمي همه اين سال‌ها را با خيال راحت زير سايه «پاستور» گذراند. احمدي‌نژاد، رييسي كه مدعي اداره «پاك‌ترين» دولت تاريخ بود زماني كه دور نيروهايش خط قرمز مي‌كشيد، گفت: «دو سال است كه رييس قوه قضاييه معاون اول دولت را متهم به فساد اقتصادي كرده است ولي نمي‌توانند اين اتهام را ثابت كنند. من به رهبري هم گفته‌ام كه اگر ثابت شود كه رحيمي حتي يك ريال هم اختلاس كرده من به تلويزيون آمده و ضمن عذرخواهي اعلام مي‌كنم».

تكليف تلويزيون آمدن احمدي‌نژاد كه كاملا روشن است. براي اصولگرايان هم فعلا راه باز است و قرار است حكم محكوميت معاون اول دولت اصولگرا، بشود مدال افتخاري بر سينه آنها. حسين نجابت، ژنرال‌هاي ضد فسادي كه قرار است اين مدال را دريافت كنند هم معرفي كرده است؛ «احمد توكلي، الياس نادران و عليرضا زاكاني نمايندگاني از اين دست بودند كه در مجلس پرونده محمدرضا رحيمي را پيگيري مي‌كردند و علت آن هم روشن است، اين نمايندگان مفسده‌اي در حوزه مالي و سياسي ندارند.»

نسخه رقباي اصولگرايان هم از نظر او مشخص است؛ «اصلاح‌طلبان و برخي از افراد ديگر به دنبال بهره‌برداري سياسي از مسائل هستند و منتظرند تا از هر گونه اتفاقي به نفع خود بهره‌برداري كنند. اگر اصلاح‌طلبان به دنبال برخورد با مفاسد هستند شايد بتوان به آنها توصيه كرد كه مفاسد را در حوزه كاري زمان بر سر كار بودن خودشان پيگيري كنند كه پرونده‌هاي مفتوح زيادي هم در ارتباط با آن زمان وجود دارد و در اين موقع است كه مي‌توان فهميد چه كسي مرد ميدان است». «مردان ميدان» اصولگرا براي اين پرونده‌هاي فساد مصداق هم دارند.

مصداق‌ها را رسايي مشخص كرده است؛ «اميدواريم دستگاه قضا همان‌طور كه در اين پرونده عمل كرد، در بررسي تخلفات ديگر از جمله پرونده مربوط به درخواست فاضل لاريجاني و ارتباط آن با موضوع سعيد مرتضوي و به ويژه در خصوص پرونده مهدي هاشمي كه تاكنون چند بار مسوولان عالي قضايي از وجود فشار در آن خبر داده‌اند، با دقت و سرعت عمل كند».

اين وسط هم اگر حتي ارتباط مهدي هاشمي را با اصلاح‌طلبان بپذيريم، تكليف پرونده سعيد مرتضوي است كه نا‌معلوم مي‌شود. گو اينكه او هيچ ارتباطي با همين مردان ميدان اصولگرا نداشته است. معلوم نيست حكم مرتضوي اگر بيايد قرار است او را به كجاي جريان اصلاحات بچسبانند. او نيز شايد همين روزها قسمتي جديد از همين سريال كمدي «برائت» اصولگرايان شود.

رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۱:۳۳
متاسفانه اصولگرایان دچار آلزایمر شده اند ولی مردم عزیز ایران هیچ وقت فسادهای بسیار زیاد دوران احمدی نژاد را فراموش نخواهد کرد (283290)
ایمان
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۱:۳۳
این وصله ها به اصلاح طلبان نمی چسبد.چراکه در طول این 36 سال پاکترین دوران ،دوران اصلاحات بود.وهمیشه مردم از آن به نیکی یاد میکنند.یادش بخیر. (283291)
کمیته x
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۸:۵۴
همین اقای ذاکانی عضو کمیته 16 نفره ای بود که دو سال بعد پیروزی اول خاتمی ، برعلیه اصلاحات تشکیل شد و اعضای دیگر ان باهنر و نبوی و فدایی و احمدی نژاد و . . . . بودند و ماحصل ان جلسات معجزه هزاره سوم بود که ایران را 80 سال عقب انداخت و کشور را تا مرز جنگ با قدرتهای اول دنیا هم پیش برد، نخبه ها و سرمایه گذاران کشور را فراری داد و در سال 88 با مدیریت زیر صفر دوست صمیمی اش یعنی وزیر کشور سرمایه دارش کشور را دچار بحران کرد، این اقای توکلی هر چند زودتر از بقیه دوستانش متوجه اشتباه فاجعه بارش شد ولی هن (283485)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۹:۳۱
سلام ایمان جان. یک سؤال ازت دارم ولی فکر نکنی اصولگرام! من دیگه نه امثال احمدی نژاد رو قبول دارم نه امثال خاتمی رو. البته احمدی اولش خوب بود و بعد زد به خاکی! هر دو شون امتحانشون رو پس دادن! شماها هم اگه از احمدی یا اصولگرایان شاکی هستید، دلیل نمیشه از خاتمی و اصلاحات دفاع کنید! و اما سؤال: اگه پاک ترین دوران، دولت اصلاحات بود و اگه مردم به نیکی یاد میکنن، پس چرا سال 84 به احمدی رأی بالا دادن؟! چرا به معین رأی ندادن ؟! این نشون میده مردم از دوران خاتمی راضی نبودن. (283509)
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۲۲:۰۷
علی جان عزیزم،هیچگاه زود قضاوت نکنید در سال 84 اصلاح طلبان با تکثر کاندیدها وارد میدان شدند ودرعین حال احمدی نژاد با شعارهای پوپولیستی سعی در جلب رای مردم طبقه ضعیف وبا دوقطبی کردن انتخابات با هاشمی عزیز سعی در جلب رای طبقه متوسط را داشت. امیدوارم واقع بین باشیم. (283589)
آبتین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۱:۴۲
اما انصافا دمشون گرم. از عهده هرکسی بر نمیاد اینجوری به سرعت توجیه پبدا کنه. یعنی در حقیقت هرکسی اندازه این آقایون رو نداره والا! (283294)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۹:۴۳
" براي اصولگرايان فرقي ندارد كه «م. ه» باشد يا «م. ر»، فرزند هاشمي‌رفسنجاني باشد يا ... "

جالب است که خود نویسنده هم این را اعتراف کرده ! خب مگر بد است ؟! معلوم میشود عقد اخوت با کسی نبسته اند . بهتر از اینست که کسانی عقد اخوت با خاتمی و موسوی و کروبی ببندند و هیچ گاه حاضر به قبول اشتباهاتشان نشوند ! دوران اصلاحات ، دوران بدی بود (ادامه) (283520)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۹:۴۳
ادامه : مردم هم با رأی خود نشان دادند که دیگر خاتمی و دوران اصلاحات را نمیخواهند . ولی باز هم بعضی اصرار دارند از خاتمی دفاع کنند و او را محبوب قلب ها بدانند !!! جالب اینکه قلب خود را قلب همه مردم میدانند !!!!!!!! (283521)
برادری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۱:۵۵
بابک زنجانی را هم به مرحوم نوربخش می چسباندند!!!!! ثابت شد؟ حتی یک فوت شده هم نتوانست آقایان را ازشر بابک خان نجات دهد !!!!!! باش تا صبح دولتش بدمد کاین هنوز از نتایج سحر است !!! پرونده های زیادی باید رو شود به شرطی که مانند پرونده های ساختگی دوره پهلوی دوم فقط امثال زنجانی ویترین نشوند (283299)
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۱:۵۶
رو که نیت سنگ پای قزوینه (283301)
محمد
United Kingdom
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۲:۰۱
خواب را میتوان بیدار کرد...اما کسی که خود را به خواب زده است نمیتوان بیدار کرد...البته خدا میداند بعضی افراد چه خواب باشند چه بیدار باز هم نادانند..بهار نیوز خودتو اذیت نکن با این مقاله ها هیچ چیز عوض نمیشه و آقایون راهه خودشون و ميرن (283303)
روح ا...
Korea, Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۲:۰۷
اگه اصلاح طلب بود تا الان نه تنها هزار بار محاکمه اش کرده بودند و اعترافاتش را از تلویزیون پخش کرده بودند بلکه یک عده خودجوش همیشه در صحنه زندگی را با تجمع جلوی منزلش برای اهل خانواده و همسایگانش سیاه کرده بودند و تلویزیون هم در بخش 20:30 آن را دفاع از بیت المال و حقوق مردم اعلام می کرد. (283307)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۲:۱۶
اصلاح طلبان یکی ازخصیصه هاشون پایبندی به اخلاق است حتی در شرایطی که این رعایت اخلاق شاید بظاهر بضررشان تمام شودولی این اصولگرایانیکه احمدی نژاد رابه قدرت آوردند ظاهرا قبول ندارند سیاست ماعین دیانت ماست ودر بعضی موارد چنان ضد اخلاق عمل میکنند که آدم نمونه آن را درتاریخ هم نمی بیند مثل همین قضیه رحیمی آقایان حداقل مثل یک مربی فوتبال باشید ومسولییت گند کاری تیمتان را بعهده بگیرید.. (283308)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۲:۲۶
ان شا الله دولت با سرعت و دقت تمامی پرونده های اختلاس و فساد اقتصادی را بررسی و دست اندازی های به بیت المال را افشا و آن پولها را به بیت المال باز گرداند. (283312)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۳:۰۰
این اقایان برا ی تطهیر جلوه دادن خودشان کناه دیگران را می شویند .فردا احمدینژاد را هم محکوم کنند برای فرار از حقیقت ان را نیز گماشته اقای رفسنجانی قلمداد خواهند کرد . واقعا" این اقایان به گوشه رینگ رفته اند و برای جلوگیری از ناک اوت دست به هر فریبکاری خواهند زد اما نمی دانند که کار برای این قوم تمام شده است. (283321)
شاهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۳:۱۵
بله استاندار رفسنجانی بود . بدلیل اینکه خلاف میکرد در دولت خاتمی برکنار شد . چه کسی از لج خاتمی او را بال و پر داد و در قوه قضاییه به او مسئولیت داد ؟ وچرا ؟ هرکسی علیه خاتمی بود کجا عزیز می شد ؟ و حالا نیز میزان برای بعضی دشمنی با خاتمی است

نگذارید بیش از این دیر شود خاتمی محبوب دل ها و انسان معقول ومدبری هست خوب می داند چه می گوید (283328)
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۳:۲۳
بهار جان براي بيانات گهر بار نبوي جايي براي ارائه نظرات نگذاشته بودي مجبور شدم اينجا كامنت بگذارم . به اين آقاي محترم بايد گفت خيلي منطق درستي به كار بردي اگر همه شما اينجوري فكر مي كنيد كه حتما هم اينجوري است براي همه ي شما متاسفم ايشان فرمودند چون نمي خواستيم از سران فتنه حمايت كنيم پس مجبور بوديم از احمدي نزاد حمايت كنيم ؟؟؟؟؟؟ هر روز كه مي گذرد تاسف ما باشنيدن استدلال هاي شما بيشتر مي شود . (283332)
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۳:۳۹
فرار به جلو نه نه به عقب عقبگرد کردید سالهاست عقب گرد کردید و سر دربرف اما دنیا دارد چها رنعل می رود و شما نعل وارونه می زنید (283340)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۳:۴۵
همه میدانند که زاکانی و دوستان کوس رسوائیشان خیلی وقته بصدا در آمده،شما با جمعیتی کور و کر طرف نیستید ،آگاهی بزرگترین دشمن اصولگرایان است.احمدی نژاد هاشمی را آدمی فاسد و اشراف زاده لقب میداد و تمام افرادی که بویی از هاشمی را داشته را برکنار کرد،اما چرا رحیمی را به معاون اولی منصوب نمود به این دلیل که رحیمی گفت:اگر آخرین پیامبر نبود من میگفتم احمدی نژاد آخرین پیامبر است .آقای زاکانی آدم باید خیلی . . . باشد که برای فرار از فاجعه مملکتی فلاکت زده که شما رقم زدید دزدان را هم قربانی نکنید. (283342)
عبدالعلی غلامزاده بابره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۳:۵۷
حالا بعد از زندان ....و پس دادن کل اموال ....رحیمی میاد میشه اصلاح طلب ....عین خود ما بی پول و بی کس و تنها (283347)
م . ن
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۴:۰۸
معلوم نیست حکم مرتضوی اگر بیاید قرار است او را به کجای جریان اصلاحات بچسبانند . . . . . (283350)
سالار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۴:۰۸
اینها روزی خود احمدی نژاد رو هم به اصلاح طلب ها میچسبونن! (283351)
شاهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۴:۲۷
په نه ......اقا دزده .........اینهمه اختلاس کرده..........،زبانم را گاز بگیرم .چی دارم میگم،اینها فقط پول هارو به یه جای امنی جابجا کردن...............آخه دزدی هم شد کار...؟آخه معاون اول دزدی....؟ (283358)
قسم به قلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۴:۲۷
برائت ؟توبه گرگ مرگه.فقط اصولگرایان نبودن که برخی فراجناحی ها هم کمکش دادن (283359)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۴:۳۰
اگر ایشان تبرعه شود شاعبه دوستی و دانستن خودی و غیر خودی در اجرای احکام و بی عدالتی تقویت نمیشود؟ (283363)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ۱۸:۴۷
فساد‌از‌کجا‌شروع‌شد؟از‌زمانیکه‌مصلحت‌بر‌همه‌چیزاغاز‌شد،زمانیکه‌گفتن‌مصلحت‌نیست‌برخی‌چیزها‌گفته‌شود!مصلحت‌‌سم‌مهلک‌در‌حکومت‌کردن‌است (283480)