به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۶ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۶۷۵۳۶

سالگرد انقلاب مصر؛ ۱۵ کشته در درگیری‌‌ها

گروه بين الملل: دست‌کم ۱۵ نفر در درگیری‌های سالگرد انقلاب مصر کشته شده‌اند.
سالگرد انقلاب مصر؛ ۱۵ کشته در درگیری‌‌ها
۲۵ ژانویه، سالگرد انقلاب مردم مصر در سال ۲۰۱۱ بود که به سرنگونی حکومت حسنی مبارک انجامید. به گزارش «الجزیره»، در جریان اعتراض‌ها و راهپیمایی‌ها در سراسر کشور، دو نفر در قاهره، دو نفر در مطریه (ناحیه‌ای در شمال شهر قاهره)، سه نفر در دمنهور، دو نفر در اسکندریه و دو نفر در جیزه کشته شدند. درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در حالی رخ داد که از بامداد یکشنبه ۲۵ ژانویه، این نیروها راه‌های منتهی به میدان‌ها و محل تجمع مردم از جمله میدان تحریر قاهره را مسدود کرده بودند.

الجزیره از قول مقام‌های رسمی مصر نوشته است که یک نفر از کشته‌شدگان در اسکندریه، پیش از آن‌که هدف نیروهای امنیتی قرار بگیرد، در حال تیراندازی به پلیس بود. خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت کشور مصر می‌نویسد دو نفر از سه کشته شده در دمنهور، هنگام بمب‌گذاری زیر یک دکل برق کشته شده‌اند. روز شنبه ۲۴ ژانویه، شیما الصباغ، زن ۳۲ ساله‌ مصری در تظاهراتی که «حزب سوسیالیستی اتحاد خلق» در قاهره سازماندهی کرده بود، با شلیک از تفنگ ساچمه‌ای، جان خود را از دست داد. عکس‌ها و ویدئو‌هایی از لحظه مرگ او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در این ویدئو‌ها، شیما الصباغ در کنار دیگران در حال راهپیمایی است. آنان پلاکارهایی در دست دارند و شعار معروف قیام سال ۲۰۱۱، «نان، آزادی، عدالت اجتماعی» را فریاد می‌زنند. در فیلم‌ صدای تیراندازی شنیده می‌شود و در تصویری دیگر، او در حالی که خون از دهانش جاری است، روی دستان همسرش حمل می‌شود. دولت دستور بررسي اين حادثه و برخود با عاملان تيراندازي را صادر كرده است.

یکی از مسئولان وزارت بهداشت مصر گفت: «درگیری‌ با نیروهای امنیتی در سراسر کشور تاکنون ۲۲ زخمی نیز برجای گذاشته است.» از جمله گروه‌هایی که مردم را برای شرکت در راهپیمایی‌های سالگرد انقلاب مصر دعوت کرده بودند، می‌توان به گروه‌های اسلام‌گرا از جمله اخوان‌المسلمین اشاره کرد.