به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۶۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۹ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۶۷۹۱۳
گزارش نایب‌‌رییس مجلس آلمان از سفرش به ايران:

کلودیا روت: ایران یک قدرت منطقه‌ا‌ی است

نگذاشتند با موسوی، کروبی‌ و خاتمی دیدار کنم
گروه بين‌الملل: کلودیا روت، نایب‌ رییس مجلس و عضو حزب سبز‌هاي آلمان كه روز اول بهمن در راس هیاتی به ایران سفر کرد با رییس و شماری از نمایندگان مجلس و معاونان رییس جمهوری در امور زنان و محیط زیست دیدار داشت، روز دوشنبه ششم بهمن ایران را ترک کرد.
کلودیا روت: ایران یک قدرت منطقه‌ا‌ی است
روت در دیدار با دكتر محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار پایان دادن به حصر خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، شده بود كه اين اظهارات خشم اصولگرايان را برانگیخت تا جاييكه نایب رییس مجلس خواستار احضار سفیر آلمان در تهران شد. کلودیا روت پس از پايان سفرش به ايران در آلمان درباره سفرش و آنچه در ايران مشاهده كرده مصاحبه هاي زيادي با رسانه‌هاي اين كشور داشته كه در زير بخشي از آن را مي‌خوانيد:

...من به عنوان نایب رییس مجلس آلمان همراه با رییس کمیسیون همکاری‌های اقتصادی پارلمان آلمان به ایران رفتم. انگیزه این سفر این بود که به جای انزوای ایران و قطع گفت‌وگوها، با این کشور بر سر مسئولیت‌ها و وظایف ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای تبادل نظر کنیم. این یک واقعیت است که ایران یک قدرت منطقه‌ا‌ی است و مسئولیت مهمی در منطقه دارد. آن هم منطقه‌ای که عراق، افغانستان، پاکستان و خلیج فارس را در بر می‌گیرد و در آن خشونت، جنگ، بی‌خانمانی، فرار، ترس و نفرت حاکم است.

...طبیعتا همچنین مهم بود که در مورد مسائل داخلی ایران هم بر مسئولیت مقام‌های ایرانی در زمینه‌های مختلف از جمله حقوق بشر، حقوق شهروندان، حقوق زنان و حقوق اقلیت‌های مذهبی، تاکید کنیم. همچنین مهم بود که با دانشگاهیان و هنرمندان از جمله نقاشان در خانه هنرمندان دیداری داشته باشیم.

...من به عنوان نایب رییس مجلس آلمان در چارچوب یک سفر رسمی در ایران بودم و مجبور به رعایت پروتکل برنامه ریزی شده بودم و میزبانان من هم بسیار دقت می‌کردند که در چارچوب برنامه رسمی بمانم. خیلی مایل بودم با آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی دیدار کنم و این خواست خودم را هم مطرح کردم. واکنش میزبانان من طبیعتا چندان مثبت نبود. من ابراز تمایل کردم که با خانم نرگس محمدی ملاقاتی داشته باشم که عملی نشد و خانم محمدی در جلو هتل محل اقامت ما بازداشت شد.

...ما طبیعتا بسیار مفصل درباره اوضاع در سوریه و نقش ایران در این کشور صحبت کردیم. در باره نیاز به گفت‌وگو میان ایران و عربستان به عنوان قدرت‌های منطقه و تلاش مشترک برای پیدا کردن چشم‌اندازی مسالمت‌آمیز و سیاسی در مبارزه علیه ترور اسلام‌گراهای افراطی صحبت کردیم.

...من بسیار روشن مطرح کردم که بشار اسد به نظر من نه مدافع حقوق بشر و نه دموکرات است. همان طور که گفتم ما درباره همه مسائل خارجی و داخلی ایران صحبت کردیم. درباره حقوق زنان و حق ارث آن‌ها به ویژه صحبت کردیم. درباره حقوق اقلیت‌ها هم صحبت کردیم. همچنین ما در افزایش همکاری‌های دو کشور – ایران و آلمان -در زمینه فعالیت‌های علمی و دانشگاه تبادل نظر کردیم.

...من فکر می‌کنم که این خوب نیست جلوی هر تماسی با ایران گرفته شود. باید در سفرها و دیدارها، برای ایرانیان روشن کنیم که ایران نقش مهمی در منطقه دارد و باید با مسئولیت و با آگاهی به وظیفه‌اش، نقش خود را بازی کند. انزوا و یا قطع دیدارها تنها به محافظه‌کاران و نیروهای ارتجاعی کمک می‌کند.

...موضوعاتی که من در ایران مطرح کردم الان واکنش‌های زیادی را در بحث‌های عمومی به دنبال داشته و رسانه‌های به ویژه محافظه کار را عصبانی کرده است. این نشان می‌دهد که چنین دیدارهایی چه اهمیتی دارد و چه علاقه زیادی به باز شدن جامعه و این دیدارها در ایران هست و مهم است که این دیدارها و بحث‌ها ادامه پیدا کنند.