به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۹:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۶۸۱۱۵
اتحاد اصلاح طلبان علیه فرصت طلبان

شماره امروز شرق دریک نگاه؛ 11 بهمن

گروه سیاسی: اتحاد اصلاح طلبان علیه فرصت طلبان و شوق شرقی عنوان های انتخابی روزنامه شرق برای انتشار در شماره روز شنبه محسوب می شود.
شماره امروز شرق دریک نگاه؛ 11 بهمن
این روزنامه برای تیتر یک خود موضوع اتحاد اصلاح طلبان علیه فرصت طلبان را بازتاب داد و نوشت: چهره های برجسته اصلاح طلب در کنگره مردمسالاری از دغدغه های خود برای انقلاب گفتند .
شمرده شمرده، همان طور که سبک صحبت کردنش است، در حال سخنرانی بود. ... دل ما برای انقلاب می سوزد یا دل تندروها که در مجلس هستند؟ بعد ادامه داد: شب ١٥خرداد، از بازداشت شهید مطهری...، همین جا لحن صدایش تغییر کرد، بغض آلود شد و نتوانست ادامه دهد. دست بر صورت گذاشت و سکوت کرد. سالن مجتمع آدینه که میزبان میهمانان سیزدهمین کنگره حزب مردمسالاری بود، غرق در سکوت شد. نگاه متعجب همه، علی مطهری را دنبال می کرد؛ فرزند ایدئولوگ انقلاب در روزهای آغازین بهمن از جفایی که تندروها بر انقلاب روا داشته اند، گلایه های زیادی داشت. او با همین انتقادها پا به جمعی اصلاح طلبانه گذاشته بود؛ جمعی که چهره های شاخص آن از آیت الله موسوی تبریزی گرفته تا حجت الاسلام موسوی لاری، محمد سلامتی، شیخ قدرت الله عیلخانی و محمدرضا عارف، حجت الاسلام رسول منتحب نیا و... هریک سهمی در پیروزی انقلاب٥٧ داشتند و حالا از همین تنگ نظری ها گلایه مند بودند.

شوق شرقی تیتر دیگر روزنامه شرق است. مراسم رونمایی از شانه بر موی سپید نخستین کتاب روزنامه شرق برگزار شد.پیشکسوتان عرصه مطبوعات و البته ادبیات و هنر ایران گردهم آمدند تا از نخستین کتاب روزنامه شرق که به همت انتشارات پیام امروز در دوجلد روانه بازار نشر شده رونمایی کنند. علاوه بر سیدمحمود دعایی، هادی خانیکی، لیلی گلستان، شاهرخ تویسرکانی، کامبیز درمبخش، محمدعلی ابطحی و... و خانواده بزرگانی که جشن نامه آنان در این کتاب گردآمده بود، همچون ابراهیم باستانی پاریزی، ابراهیم یونسی و... آمده بودند تا انتشار کتابی که یاد عزیزانشان را زنده کرده بود را شاهد باشند.

این روزنامه با بررسی عنوان زلزله سیاسی کابینه عربستان را لرزاند، نوشت: هنوز یک هفته نیست که ملک سلمان بر اریکه قدرت تکیه زده اما برای سفت کردن جای پایش از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است؛ از عزل و نصب های های فراگیر تا دادن دو حقوق اضافی به شهروندان سعودی. در مدت کوتاهی که به جای ملک عبدالله به تاج و تخت رسیده، فرزندان و حلقه نزدیکان پادشاه پیشین را از دایره قدرت دورکرده تا سدیری ها (هفت پسر ملک عبدالعزیز، بنیانگذارعربستان) با خیال آسوده، قدرت را قبضه کنند. ملک سلمان، شامگاه پنجشنبه کابینه را خانه تکانی کرد و در اقدامی، که خشم و تعجب طیف خاصی از خاندان آل سعود را به همراه داشت، دو پسرملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان و رییس سازمان اطلاعات عربستان را عزل کرد.

روزنامه شرق در تیتر دیگری خوزستان در غبار را برجسته کرد و نوشت: اولین نشانه های ترسناک کاهش بارندگی در فصل بارش امسال خودش را در استان خوزستان نشان داد. این استان سه روز گذشته را در مهی غلیظ که غلظت آن به بالاتر از ١٠هزارمیکروگرم بر مترمکعب خاک هم رسید، پشت سر گذاشت. براساس اعلام مسوولان سازمان محیط زیست این، بالاترین میزان غلظت آلایندگی ثبت شده در سال جاری محسوب می شود.

این روزنامه موضوع فرستاده ویژه ایران در کرملین را منعکس کرد. نماینده ویژه رییس جمهور ایران و مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری در سفری کوتاه به مسکو رفت؛ شهری سرد در کشوری ملقب به خرس سرخ. روی میز مذاکره در سمت ایران، کنار علی اکبر ولایتی، مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه نشسته بود و ابراهیم رحیم پور، معاون آسیایی وزیر امور خارجه ایران. در مقابل آنها ولادیمیر پوتین رییس جمهوری، الکساندر نواک، وزیر انرژی و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نشسته بودند. سه مرد تاثیرگذار کرملین. این در حالی است که به زودی برنامه ریزی سفر ولادیمیر پوتین به تهران انجام می شود. مسکویی که اکنون بزرگ ترین تحرک دیپلماتیکش در جهان، حضور در مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ١+٥ است.