به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۳ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۶۸۳۵۳
نشان پایتخت در آلودگی و غبار شهر گمشده است؛

«آزادی» یا «میلاد» نماد تهران کدام است؟

گروه جامعه: میدان عالی قاپو، آرامگاه ابوعلی سینا، میدان نقش جهان، آرامگاه حافظ و... هرکدام یادآور شهری از جامعه ایرانی هستند، اما تهران امروز با یادآوری کدام نماد خود را معرفی می‌کند؟ برج آزادی یا برج میلاد؟
«آزادی» یا «میلاد» نماد تهران کدام است؟
شاید از میان این دو عنصر معماری با وجود این چهره خشن و نابسامان معماری پایتخت قرعه به نام برج میلاد بیفتد. برجی که حالا با فراموشی برج آزادی،‌به محل مناسبی برای گردهمایی علاقمندان به هنر، موسیقی و... بدل شده است اما بسیاری هنوز برخی به برج آزادی علاقمندهستند و با آن عکس یادگاری می‌گیرند! برج آزادی و میلاد را فضاهای یادواره‌ای می‌نامند، فضاهایی که عمدتا فرهنگی و دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و می‌توانند «خاطره ساز» برای ملت یا افراد باشند و غالباً باعث هویت‌سازی در یک شهر می‌شود،از این رو فضاهای فرهنگی «فضاهای نمادینی» هستند که در آن‌ها خاطرات به شکل جمعی اتفاق می‌افتد و هویت شهر توسط آن فضاها ایجاد می‌شود و می‌توان اشاره‌ای داشت به فضاهای «منومنتال» یا یادواره‌ای؛ فضاهایی که غالباً با هدف عملکرد فرهنگی- هنری خلق و معمولاً تبدیل به نمادهای شهری می‌شوند.

بااین حال مدتهاست که میان علاقمندان به یادواره‌های پایتخت بحثی در مورد تغییر نماد شهر تهران از برج آزادی به میلاد به میان آمده است بگونه ای که حتی احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز در واکنش به این بحث‌ها جانب برج آزادی را گرفته و با بیان این که «آزادی» یک اثر هنری و معماری است و نه یک برج، تاکید کرد: برج میلاد یک سازه با ارتفاع بالاست که کارکردهای متفاوتی برای آن تعریف شده و این دو سازه اصلا قابل قیاس نیستند و شاید نتوان نام برج را بر سازه آزادی گذاشت.چراکه کارکرد متفاوت‌تری از برج دارد.

اما فرزاد هوشیار مدیرعامل برج میلاد در گفت وگو با خبرنگار«شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه «آزادی» نماد کلاسیک شهرتهران محسوب می‌شود، گفت: نمادهای شهری در طول تاریخ تغییر می‌کنند چرا که پیش از برج آزادی نماد تهران «سر در باغ ملی» بود و پیشتر از آن نیز نماد پایتخت برج «شمس العماره» که در زمان خود به عنوان بلندترین ساختمان شهر لقب گرفته، بود. وی با بیان اینکه هر سی سال یک نسل است گفت: «آزادی» به عنوان یک نماد 59 ساله و کلاسیک قابل احترام است اما نماد نوین تهران، برج میلاد است.

مدیرعامل برج میلاد با بیان اینکه نمادها را حکومتها نمی‌سازند بلکه نمادهای نوین در ادبیات عمومی شکل می‌گیرد گفت: هر بنا و نمادی کارکرد خاص خود را دارد به عنوان مثال هیچ گاه برج ایفل به عنوان یک بنای نوین با پیزا به عنوان یک نماد کلاسیک رقابت نمی‌کند و در مورد برج آزادی و میلاد نیز به همین شیوه صدق می کند اما برج میلاد دارای المان‌هایی است و می تواند نماد گردشگری نوین باشد. نشان پایتخت در آلودگی و غبار شهر گمشده است و به نظر می‌رسد در این روزها که شاهد آشی از معماری‌های مختلف در پایتخت هستیم مردم فارغ از یادواره سازی به بناها و مکانهایی رویی می‌آورند تا وسیله آرامش خاطرشان را برای مدت کوتاهی به همراه داشته باشد.
مرجع : ایسنا