به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۶۸۵۴۲
مدیرکل امور آسیبهای اجتماعی بهزیستی تشریح کرد؛

نحوه پذیرش افراد خشونت‌دیده در خانه‌های امن

گروه جامعه: مدیرکل امور آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به کارکردهای خانه‌های امن گفت:‌ زنان و دخترانی که از طرف بستگان درجه یک ، اقوام و یا غیر دچار خشونت می‌شوند و بعضا امکان زندگی در محل اسکان خود را ندارند، می‌توانند به خانه‌های امن سازمان بهزیستی در سراسر کشور مراجعه کنند.
نحوه پذیرش افراد خشونت‌دیده در خانه‌های امن
ولی الله نصر در ارتباط با خانه‌های امن، ضمن بیان اینکه گسترش خانه‌های امن در سراسر کشور هم اکنون در دستور کار سازمان بهزیستی قرار دارد، گفت: در حال حاضر در 18 استان خانه‌های امن وجود دارد اما در استان‌هایی که این مراکز وجود ندارند نیز درصورتی که خشونتی افراد را تهدید کند، افراد می‌توانند به مراکز مداخله در بحران و اوژانس اجتماعی سازمان بهزیستی استان مراجعه کرده و تقاضای مداخلات روانشناسی و مددکاری دهند تا خدمات لازم به آنان ارائه شود. وی در خصوص خدمات ارائه شده در خانه‌های امن نیز گفت:‌در خانه‌های امن تحکیم بنیان خانواده، آموزش مهارت زندگی، کنترل خشم و ... به افراد ارائه شده و در صورت نیاز زوج یا زوجه برای مشاوره به این مراکز مراجعه می‌کنند.

مدیرکل امور آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین ضمن اشاره به اینکه بسیاری از کودکانی که در آینده دارای شخصیت های ضد اجتماعی،‌ اعتیاد و غیره می‌شوند درون خانواده‌های خشونت دیده بزرگ شده و یادگرفته‌اند که با خشونت مسائل خود را حل و مطرح کنند گفت:‌ سازمان بهزیستی کشور در خانه‌های امن، در سطح پیشگیری اولیه در تلاش است که خشونت خانگی را تا حد امکان در خانواده‌ها کاهش دهد.

وی همچنین درخصوص تفکیک خانه‌های امن از خانه‌های سلامت و مراکز بازپروری گفت: عمده محورهای کاری در این مراکز یکسان بوده و تفکیک فقط از لحاظ سنی و نوع آسیب دیدگی افراد صورت گرفته است و چنانچه شاهدیم در خانه‌های سلامت دختران در معرض آسیب ، در خانه های امن زنان و دختران خشونت دیده و در مراکز بازپروری زنان آسیب دیده حضور دارند.

وی هم چنین در خصوص ودیعه مسکن ارائه شده به زنان و دخترانی که در مراکز اقامتی سازمان بهزیستی اعم از خانه‌های امن حضور دارند، عنوان کرد: رقم ودیعه مسکن با توجه به مکان،‌ محل، شهر و استان مختلف متفاوت بوده و در صورتی که تیم تخصصی ما تشخیص دهد که فرد نیاز به زندگی مستقل دارد ودیعه مسکن به وی تعلق گرفته و رقم آن عموما از 15 میلیون تومان به بالا است.

مدیرکل امور آسیبهای اجتماعی بهزیستی کشور در خصوص زنان و دختران آسیب دیده و یا در معرض آسیب که نمی‌دانند چطور به این مراکز مراجعه کنند نیز گفت: در سراسر کشور اورژانس اجتماعی (خط123) مشغول فعالیت بوده و زنان و دختران و پسران آسیب دیده و یا در معرض خطر و خشونتهای خانگی، خودکشی و ... می‌توانند با این خط تماس گرفته و مشاوران و مددکاران آموزش دیده این مرکز به نحوی درست وی را راهنمایی و در صورت نیاز به مراکز مختلف ارجاع می‌دهند.

وی ادامه داد: همچنین درصورت نیاز نیز به وسیله اوژانس اجتماعی سیار نیز، کارشناسان این مرکز به محل مورد نظر مراجعه می‌کنند. نصر در پایان اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به 180 مرکز مداخله در بحران سازمان بهزیستی، در سراسر کشور وجود داشته و افراد می‌توانند آدرس و تلفن تماس آن‌ها از خط 123 دریافت کرده و در صورت نیاز به آن‌ها مراجعه کنند.
مرجع : ایسنا