به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۶۸۵۷۸
بیشترین گرد و غبار از عراق وارد ایران می‌شود

قول معاون رئیس جمهور به خوزستانی‌ها

گروه جامعه: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پدیده گرد وغبار از تلاش جمعی برای تامین اعتبار 55 میلیارد ریالی مقابله با گرد و غبار خبر داد و به مردم استان خوزستان قول داد که بصورت جدی پیگیر مشکلات گردوغبار استان است و در آینده نزدیک نیز به منظور بررسی بیشتر موضوع خود و همکاران به استان سفر خواهد کرد.
قول معاون رئیس جمهور به خوزستانی‌ها
براساس گزارش روابط عمومی سازمان محیط زیست، دکتر معصومه ابتکار در گفتگوی زنده تلویزیونی با سیمای استان خوزستان در خصوص پدیده گرد و غبار گفت: با تلاش مسئولین استانهای درگیر با پدیده گرد وغبار و نمایندگان مجلس پیگیر تامین این اعتبار برای طرح مقابله باریزگرد هستیم. وی به نشست با نمایندگان استان، وزراء و استاندار خوزستان به منظور بررسی مشکلات ناشی از گرد وغبار در استان وراه‌های مقابله با آن در آینده نزدیک در سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: امیدواریم با همفکری بتوانیم گامهای مهمی در مهار این پدیده برداریم.

معاون رئیس جمهور یکی از عوامل ایجاد گردوغبار در استان را کاهش بارندگی، افزایش دما و از بین رفتن رطوبت خاک در چند سال گذاشته عنوان کرد و افزود: انجام پروژه‌های سد سازی می تواند در حوزه آبریز تاثیر بگذارد که برای کاهش اثرات این عوامل ما نیازمند برنامه ریزی مناسب هستیم.
ابتکار در خصوص منابع تولید گرد وغبار گفت: بیشترین گرد و غبار ایجاد شده در غرب از طریق خاک عراق وارد ایران می‌شود و در همین راستا نشستهای زیادی با طرف عراقی برگزار و تفاهم نامه نیز منعقد شد و مناطقی برای درختکاری در یکی از کانونهای گردوغبار در غرب شهر کربلا مشخص شد ولی متاسفانه به دلیل مشکلات پیش آمده در این کشور باعث توقف این امر شدو با ثبات نسبی ایجاد شده در عراق رایزنیهای مجدد برای اجرای این کار آغاز و قول مساعد نیز از سوی مسئولین عراقی داده شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از تلاش جهت تشکیل صندوق بین‌المللی منطقه برای مقابله با گرد و غبار خبر داد و گفت: از آنجا که این پدیده مشکلاتی برای کشورهای این منطقه به وجود آورده است در تلاش هستیم با ایجاد این صندوق بتوانیم اقدامات بین المللی نیز داشته باشیم. ابتکار در خصوص اقدامات کوتاه مدت در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: می توانیم با توجه به دستورالعمل محیط زیست و بهداشت از طریق اطلاع رسانی به موقع، وقوع این پدیده از طریق هواشناسی و توزیع ماسک، عدم خروج از منزل در زمان گردوغبار و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی را مد نظر قرار دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اهمیت تالاب در کاهش ریزگرها به بازگشایی دایک‌های ایجاد شده توسط شرکت نفت بر روی قمستهای مختلف تالاب خبر داد و گفت: با بازشدن این دریچه ها قسمتهای خشک تالاب که برای فعالیتهای نفتی خشک شده بود مجددا آبگیری شده که این امر در کاهش پدیده گرد وغبار در منطقه موثر می باشد.

ابتکار استفاده از مالچ بیولوژیک را یکی از اقدامات موثر در زمینه کنترل بیابان دانست و گفت: اینگونه مالچ ها به گیاه امکان رشد وجلوگیری از فرسایش را می دهند و از جوامع و مردم منطقه خواست تا در حرکتهای اجتماعی در زمینه توسعه فضای سبز و درختکاری مشارکت کنند. معاون رئیس جمهور در پایان سخنان خود به مردم استان قول داد که بصورت جدی پیگیر مشکلات گردوغبار استان است و در آینده نزدیک نیز به منظور بررسی بیشتر موضوع خود و همکاران به استان سفرخواهد کرد.

رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۳:۱۰
خشک شدن تالابهای بزرگ خوزستان به ویژه هورالعظیم و شادگان از عوامل اصلی بروز و تشدید ریزگردها هستند؛خشکی این تالابها عمدتا به دلیل فعالیتهای انسانی از جمله سدسازیهای بی رویه،فعالیتهای مخرب وزارت خانه های نفت،صنایع و کشاورزی در حاشیه و درون تالابهای خوزستان و برداشتهای بی رویه در بالا دست رودخانه ها و طرحهای انتقال اب از سرشاخه های رودهای استان به خصوص کارون اتفاق افتاده است و تا زمانیکه این تالابها به طور جدی و اساسی احیا نشوند تغییر چندانی در وضعیت ریزگردها به وجود نخواهد امد. (287797)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۳:۲۱
چرا تاکنون سوخت استاندارد(بنزین و گازوئبل یورو4) در استان خوزستان توزیع نشده است؟!!
چطور با وجود الودگی شدید هوای اهواز به دلیل پدیده ریزگردها ، فعالیتهای صنایع سنگین(نفت،فولاد،کربن بلک و ...)و کشت صنعتهای عظیم(نیشکر و صنایع وابسته) سوخت پاک به شهر اهواز تعلق نگرفته است؟!! این در حالیست که توزیع سوخت پاک در سایر کلانشهرهای کشور_با وجود برخورداری از کیفیت هوای بالاتر نسبت به اهواز_ از ماهها قبل اغاز شده است!! (287799)
پریوش
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۲۰:۵۷
هموطنان عزیز؛ لطفا فقط برای چند لحظه خودتون را جای مردم خوزستان تصور کنید؛حتی تصور زندگی در چنین شرایط جوی هم وحشتناکه؛مگر بچه های خوزستان چه گناهی کرده اند که از وقتی چشم به دنیا باز میکنند محکوم به تنفس هوایی سمی هستند؟؟ (287965)
ایرانیم
United States
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۳:۴۶
چه عجب ایشون نگفته احمدی نژاد گرد و غبارارو فرستاده (287804)
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۴:۲۲
وقتی مردم خفه شدند تازه ابتکار یادش میاد که باید کاری کنه (287812)
عاشق خوزستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۶:۵۳
پدر آمریزده این بدبخت گندیکه توی 8 سال زده شده رو که نمیتونه یه روزه جم کنه ما زمان خاتمی داوطلبانه پول و امکانات میدادیم تا از عراق گرد غبار نیاد توی کشور ولی زمان محمود که خسارت جنگ رو هم بخشیدن (287871)
نوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۴:۳۱
بزک نمیر بهار میاد .اگه این گرد وخاکها تا تهران میرسید یک شبه تامین اعتبار میشد... (287815)
ارشیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۵:۰۲
2تا پرشه بفروشن میشه 5.5 میلیارد تومان یا 55 میلیارد ریال (287826)
محسن
Spain
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۲۲:۱۲
خیلی باحال بود ! (287986)
سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۵:۲۱
خانم ابتکار ممنون مردم جنوب انسانهای خونگرم و مهربانی هستتند انشاله بتوانید هرچه سریعتر عملی کار انجام دهید ماهم دعایتان می کنیم (287835)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۷:۰۰
درختکاری‌خیلی‌مهمه‌مردم‌خودشون‌هم‌میتونن‌درخت‌بکارن
یا‌شهرداریها‌در‌دو‌طرف‌خیابانها‌یا‌مکانهایی‌کهمناسب‌هست‌بکارن
درخت‌درختچه‌مانع‌از‌تابش‌مستقیم‌خورشید‌‌به‌زمین‌میشودد
همچنین‌ریشه‌انها‌باعث‌نمور‌ماندن‌خاک‌میشود‌به‌امید‌هوای‌پاک‌ (287876)
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۷:۳۷
خانم ابتکار
شما نمی تونید مجموعه به هم ریخته سازمانی که سال هاست در خود تنیده است ، را جمع کنید و هنوز اسیر باند بازی های درون سازمانی هستید . هنوز محیط بانان شما با حقوق 600 هزار تومانی در دل طبیعت اسیر شکارچیان هستند . شما نمی تونید به مجموعه خود سر و سامان بدید ، چطور می تونید در خارج از مجموعه خود کاری حتی بسیار کوچک انجام بدید .
فقط ادعا می کنید و خودبینی شما را کور کرده است . آقای مجابی ، فرد دست راستی تو ، خود یک شکارچی است !!!!! (287889)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۸:۲۲
ما از این قولها زیاد شنیدیم ولی تنها چیزی که ندیدیم عمله، میفهمید؟ عمل.
کشور ژاپن به ایران پیشنهاد داد با مبلغ ناچیزی میتونه این گردو غبارو از بین ببره ولی تو این مملکت تنها چیزی که هیچ اهمیتی نداره جون آدماست (287900)