به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۷ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۶۸۷۴۱

اول تخریب، بعد ثبت جهانی

گروه فرهنگی: "نمکدان" در رنکینگ طولانی‌ترین غارهای نمکی جهان ثبت شده‌، حالا اقداماتی در دست است تا گنبد نمکی قشم و غار نمکی آن در یونسکو نیز ثبت شود‌، آن هم در شرایطی که ژئوپارک قشم تصمیم گرفته بخشی از این گنبد نمکی را گردشگری کند.
طبق آنچه معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری شورای عالی مناطق آزاد گفته، قرار است اوایل سال آینده رییس شبکه جهانی ژئوپارک‌ها به قشم بیاید و از ژئوپارکی‌ که دو سال فرصت داشت تا خود را با استانداردها و شاخص‌های جهانی تطبیق دهد و دوباره به فهرست جهانی ژئوپارک‌ها اضافه شود، بازدید کند؛ اما در این شرایط که معلوم نیست ژئوپارک چقدر از استانداردهای جهانی را رعایت کرده‌، بخشی از گنبد نمکی قشم در حال تبدیل شدن به سایتی گردشگری است. مردم محلی جزیره می‌گویند: این اقدامات در ژئوسایتی که قبلا جهانی بوده‌، رخ داده، اما معاون فرهنگی‌، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم می‌گوید: این اتفاقات کمی آن طرف‌تر از غار طولانی نمکدان رخ داده است.

جواد نظام‌دوست، رییس انجمن غار و غارشناسان ایرانیان هم که پی‌گیر ثبت جهانی گنبد نمکی قشم است و به تازگی نام غار نمکدان را به رنکینگ "ترین‌"های غارهای جهان وارد کرده‌، می‌گوید: باید ژئو سایت و غار را بررسی کند تا مشخص‌تر اعلام کند تخریب در کدام بخش از گنبد و یا غار اتفاق افتاده است. اما از نظر او هم که در تلاش برای ثبت جهانی گنبد نمکی قشم در بین پنج گنبد نمکی جهان است، فرقی نمی‌کند این آسیب به کجای این گنبد وارد شده، چون در هر حال انجام این عملیات در هر بخشی از گنبد نمکی ثبت جهانی آن را تحت شعاع قرار می‌دهد. رییس انجمن غار و غارشناسان برای ثبت این گنبد نمکی دست تنها نیست، بلکه رییس اتحادیه‌ی جهانی غارشناسی که اوضاع غارهای ایران را رصد می‌کند و همچنین پل ویلیامز مشاور و ممیز یونسکو که قبلا به ایران آمده و این گنبد نمکی را دیده و پیشنهاد ثبت آن را هم داده‌، در این راه همراه و مشوق او هستند.

نظامدوست می‌گوید: غار نمکدان قشم با طول شش هزار و 580 متر، دو دهانه‌ی اصلی دارد و یک دهنه‌ی آن هم هوایی است که در آخرین کاوش‌ها شناسایی شده‌اند و تا ندیدن خود غار نمی‌توان دقیقا گفت این تخریب کجا اتفاق افتاده، چرا که گنبد نمکی قشم حفره‌های زیادی دارد‌. با این حال اگر قصد برای ثبت جهانی گنبد و غار نمکی است نباید به آن آسیبی وارد کرد تا به این روند خدشه‌ای وارد شود.

او به سفر پل ویلیامز‌، مشاور یونسکو که پیشنهاد ثبت سه گنبد نمکی ایران را در فهرست یونسکو داده است، اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: گنبدهای نمکی سه شکل دارند یا رخ نمون نشده‌اند‌، یعنی زیرخاک هستند و بیرون نیامده‌اند که گنبد نمکی "فیروزآباد" فارس از این جمله است‌، یا رخ نمون شده‌اند و خاک را پس زده‌اند و در محدوده‌ی آن‌ها پوشش گیاهی وجود ندارد که گنبد نمکی "جاشک "نیز در این شاخه می‌گنجد و یا مثل گنبد نمکی قشم تبلور یافته‌اند و غارهای نمکی در آن‌ها تشکیل شده‌اند. به نظر آقای ویلیامز، مشاور یونسکو هر سه‌ی این گنبدها قابلیت ثبت جهانی را دارند و ایران می‌تواند سه سهم از پنج گنبدی را که یونسکو می‌خواهد ثبت کند به خود اختصاص دهد.

این غارشناس سپس به تهدید‌هایی که متوجه این غار نمکی است، اشاره می‌کند و می‌گوید: انجام این عملیات با ماشین‌آلات راه سازی لغزش‌ها را به بدنه‌ی نمکی این غار وارد و ترک‌هایی را ایجاد می‌کند که معمولا دیده نمی‌شود و اگر هنگام بازدید گردشگران، این ترک‌ها بیشتر و تخریب حاصل و دهنه غار مسدود شود‌، گردشگران در دما و رطوبت بالایی حبس خواهند شد که مدت دوام آن‌ها را به یک روز نمی‌رساند، بنابراین برای انجام هرگونه عملیاتی باید این مسائل ایمنی را در نظر گرفت و بعد اقدام کرد.او در عین حال تاکید می‌کند: دنیا برای ثبت چنین آثاری می‌خواهد که آن‌ها بکر و دست نخورده باشند و اگر هم قرار است اقداماتی برای تبدیل آن‌ها به سایت گردشگری انجام شود باید شاخص‌ها و استانداردهای تعیین شده رعایت شود.
مرجع : ایسنا