به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۷ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۶۸۷۴۹
هزینه تامین یک دارو سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان؛

داروی اصلی بیماران سکته مغزی بیمه نیست

گروه جامعه: عضو انجمن سکته مغزی ایران از تحت پوشش بیمه نبودن داروی اصلی بیماران سکته مغزی انتقاد کرد و خواستار چاره‌اندیشی مسئولان در این زمینه شد.
داروی اصلی بیماران سکته مغزی بیمه نیست
مسعود مهرپور درباره وضعیت دارویی بیماران مبتلا به سکته مغزی گفت: این بیماران هم از نظر دارویی و هم از نظر تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه هستند. وی با اشاره به اینکه برای سکته حاد مغزی یک دارو به نام ار تی پی‌ ای مورد تایید است، افزود: این دارو یک داروی ضد لخته است که اگر به موقع به بیمار تزریق شود، خیلی به کاهش اثرات سکته مغزی در وی کمک می‌کند. این دارو در کشور به صورت وارداتی موجود است، اما هنوز تحت پوشش بیمه قرار ندارد و مصرف دز مناسبی از این دارو برای بیماران سکته مغزی بیش از سه میلیون تومان هزینه به بیمار تحمیل می‌کند.

مهرپور همچنین درباره افزایش آمار سکته مغزی در ایران گفت: درباره سکته‌های مغزی تا یک دهه قبل درمان مناسبی در کل دنیا وجود نداشت و برای همین عملا بیشتر پیشگیری‌های اولیه و ثانویه و اقدامات مربوط به بازتوانی مورد توجه قرار می‌گرفت. این استاد دانشگاه افزود: در دهه اخیر نوع درمان سکته مغزی در دنیا تغییر کرد و این امکان فراهم شد که اگر بیمار سکته مغزی، به موقع و در زمان مناسب مراجعه کند و درمان‌های دارویی مناسب و انژیوگرافی برای او انجام شود، آسیب کمتری بر اثر سکته مغزی می‌بیند.

وی خاطرنشان کرد: مساله اصلی این است که چون امید به زندگی افزایش یافته، سکته مغزی نیز به طبع آن افزایش یافته است. مهرپور با اشاره به اینکه تغذیه نامناسب و کم تحرکی نیز سبب رشد سکته مغزی شده است، درباره راهکار کوتاه مدت برای پیشگیری از سکته مغزی گفت: آگاه‌سازی مردم درباره علائم سکته مغزی می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد. این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: به دلیل کم‌بودن آگاهی، وقتی فرد دچار علائم سکته مغری می‌شود، به دلیل مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی، درمان او نیز با مشکل مواجه می‌شود.

مهرپور با تاکید بر اینکه تجهیز مراکز درمانی و فراهم کردن امکانات مناسب برای این بیماران مساله‌ای است که مسئولان باید خیلی به آن توجه کنند، افزود: متاسفانه در کشور ما هنوز تعریف مناسبی از بخش مراقبت از بیماران سکته مغزی وجود ندارد. وی تاکید کرد: استاندارد‌های درمانی و تجهیزات پزشکی ایران برای بیماران سکته مغزی نسبت به دنیا از استاندارد‌های بسیار کمتری برخوردار است. عضو انجمن سکته مغزی ایران با بیان اینکه از نظر دارویی و تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه هستیم، افزود: به طور مثال برای سکته حاد مغزی یک دارو به نام آر تی پی‌‌ای مورد تایید جامعه پزشکی است، این دارو یک داروی ضد لخته است که اگر به موقع به بیمار تزریق شود، به کاهش اثرات سکته مغزی کمک می‌کند.

مهرپور با اشاره به اینکه این دارو در کشور به صورت وارداتی موجود است و هنوز تحت پوشش بیمه قرار ندارد، افزود: هر آمپول آر تی پی‌‌ای ۵۰ میل است که باید دز مشخصی از آن بر اساس وزن مریض به وی تزریق شود. به طور مثال برای یک مریض با وزن ۷۰ کیلوگرم باید ۶۳ میل از این دارو مصرف شود. قیمت هر آمپول آر تی پی‌‌ ای یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و چون عملا هر بیمار باید دو آمپول تهیه کند، هزینه استفاده این دارو برای هر بیمار سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در می‌آید.

وی افزود: بار‌ها با مسئولان نامه‌نگاری کرده‌ایم که شاید بتوانیم این دارو را تحت پوشش بیمه قرار دهیم، اما هنوز اتفاقی رخ نداده است. در صورتی که این‌ها حداقل امکاناتی است که باید برای بیماران سکته مغزی در جامعه ایجاد شود. مهرپور تاکید کرد: وقتی در بیمارستان پزشک متخصص، دستگاه و تجهیزات لازم وجود داشته باشد و به دارو نیز دسترسی وجود داشته باشد تا حد زیادی از بروز سکته‌های مغزی پیشرفته جلوگیری می‌شود.
مرجع : ایلنا