به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۹۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۷ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب : ۶۸۷۹۷
بمباران شدید مواضع داعش توسط جنگنده‌های اردن

اولین اظهارات همسر خلبان اردنی

گروه بین‌الملل: ارتش اردن اعلام کرد، ده‌ها جنگنده اردنی عملیات بمباران مراکز آموزشی داعش و مخازن اسلحه این گروه تروریستی را روز پنجشنبه بمباران کردند.

صحنه ای از بمباران مواضع داعش توسط جنگنده های اردن
به گزارش العربیه، جنگنده‌های اردن در یک عملیات گسترده که با رمز «شهیدمعاذ» آغاز شد، مواضع، پایگاه‌های آموزش نظامی و مخازن اسلحه این گروه را به شدت بمباران کردند. طبق بیانیه ارتش اردن که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد، در این عملیات بیش از ۳۰ جنگنده شرکت کردند.

ارتش اردن طی بیانیه که آن را «مهم» توصیف کرد، اعلام کرد، به تلافی خون «معاذ» جنگنده‌های اردن پایگاه‌ها، مخازت اسلحه، مراکز آموزشی و دیگر مخفی گاههای این گروه «تروریستی» را مورد هدف قرار دادند و آن‌ها را نابود کردند. تمام جنگنده‌های اردن پس از انجام عملیات سالم به پایگاه‌های خود برگشتند. طبق این بیانیه عملیات ساعت ۱۱ صبح روز پنجشنبه به وقت محلی انجام شد. این عملیات به تلاقی «جنایت» سوزاندن خلبان اسیر اردنی توسط داعش صورت می‌گیرد.

ارتش اردن در بیانیه خود خطاب به گروه داعش گفت: «این آغاز جنگی بی‌امان علیه شماست از این پس خواهید فهمید که اردنی‌ها چه کسانی هستند». در بیانیه همچنین تاکید شده که ارتش اردن تا ریشه کن کردن تندروی و نابودی کامل آن به عملیات خود ادامه خواهد داد. روز گذشته پدر خلبان کشته شده اردنی، به نقل از ملک عبدالله دوم پادشاه این کشور که برای تسلیت و شرکت در مراسم عزاداری آن‌ها در استان کرک رفته بود، گفت: «امروز ۳۰ جنگنده اردنی مواضع حساس و پایگاه‌های آموزشی داعش را بمباران کردند».

ارتش اردن تاکید کرد «این عملیات برای ریشه کن کردن این سازمان تروریستی، و نابودی «شرارت» در همه مخفیگاهای جنایتکاران آغاز شده است. ما با مردم اردن عهد می‌بندیم که جنایتکاران به جزای اعمال شان خواهیم رساند تا امنیت و صلح را برای مردم ما تضمین شود. جنایتکاران داعش بدانند که بهای تک تک موهای بدن شهید قهرمان معاذ کساسبه را خواهند پرداخت». تلویزیون دولتی اردن شب گذشته پس از بیانیه ارتش صحنه‌هایی از عملیات و پرواز جنگنده‌های این کشور برای بمباران مواضع داعش را پخش کرد.

ملک عبدالله و همسرش برای تسلیت به منزل خانواده خلبان رفتند


ملکه رانیا در دیدار با مادر معاذ الکساسبه
ملک عبدالله پادشاه اردن و همسرش ملکه رانیا بعد از ظهر پنج شنبه ۵ فوریه برای عرض تسلیت و اظهار همدردی با خانوده ستوان معاذ الکساسبه خلبان کشته شده به دست داعش در استان الکرک، با پدر، مادر و همسرش ملاقات کردند.
پدر خلبان درحضور پادشاه اردن و دیگر شرکت کنندگان در مراسم عزاداری گفت: «نه تنها معاذ بلکه من و همه فرزندانم حاضریم جان خود را فدای اردن کنیم».
همچنین ملکه رانیا همسر پادشاه اردن با حضور در این مراسم که در منزل خانواده الكساسبه برگزار شده بود با مادر این خلبان ابراز همدردی کرده و گفت: «معاذ فرزند، برادر و قهرمان براى همه اردنى هاست و در خاطره و ذهن همه باقی خواهد ماند. او قهرمانی است که زندگی خود را فدای دین و وطن کرد».

اظهارات همسر خلبان اردنی

همسر این خلبان اردنی که بطور زنده توسط داعش سوزانده شد در مصاحبه‌ای گفت که او امیدوار بود همسرش سالم به خانه بازگردد، تا اینکه خبر زنده سوزاندن او توسط داعش را از طریق فیسبوک دریافت کرد.

انور تراونه همسر خلبان اردنی
«انور تراونه» همسر معاذ الکساسبه خلبان اردنی در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی «ایندپندنت» گفت که خبر مرگ وحشتناک همسرش را نمی‌تواند باور کند. ستوان معاذ الکساسبه روز ۲۴ دسامبر گذشته پس از سقوط هواپیمای F۱۶ را که خلبانی می‌کرد، توسط عناصر داعش اسیر شد. مذاکراتی بین دولت اردن و گروه تندروی داعش، برای مبادله الکساسبه با یک حمله کننده انتحاری و محکوم به اعدام به نام ساجده الریشاوی در جریان بود که ناگهان داعش فیلم زنده سوزاندن وی را در اینترنت پخش شد. داعش در این ویدیوی خود مدعی شد که خلبان اردنی را روز سوم ژانویه زنده سوزانده است.

خلبان اردنی و همسرش که در ماه ژوئیه سال گذشته با هم ازدواج کرده بودند، در حال تحصن در دانشگاه امان برای آزادی همسرش نشسته بود که تلفنش زنگ زد و در آنسوی خط مادرش بود که به وی خبر مرگ همسرش را داد. وی بلافاصله فیسبوک را باز کرد که خبر مرگ وحشتناک همسرش در آن درج شده بود. تراونه به ایندپندنت گفت: وقتی فیسبوکم را با موبایلم باز کردم پستی به این مضمون آمده بود: «خداوند معاذ را رحمت کند». وی افزود که شخصا ویدیوی وحشتناک سوزانده شدن همسرش را ندیده است.

این زن جوان پس از دریافت خبر وحشتناک مرگ همسرش شوکه شده و در بیمارستان بستری شد. انور تراونه گفت: «آنروز شوم وقتی همسرم به ماموریت می‌رفت، احساس خوبی نداشت و آرزو داشت آنروز روز مه آلودی بشود تا پروازش به تعویق افتد». وی افزود: «همسرش آنروز گفت احساس بدی دارد و این عجیب بود چون او هرگز چنین چیزی به زبان نیاورده بود».

تظاهرات هزاران اردنی در حمایت از گسترش عملیات دولت علیه داعش

همزمان در اردن هزاران نفر در حمایت از جنگ دولت علیه گروه موسوم به دولت اسلامی، داعش در امان، پایتخت دست به راهپیمایی زدند. انتشار ویدئویی از سوی گروه داعش که در آن صحنه های زنده سوزاندن خلبان اردنی، معاذ الکساسبه را نشان می داد، باعث برانگیختن خشم عمومی در این کشور شده است.

اردن از سال گذشته میلادی (۲۰۱۴) به جمع کشورهایی پیوست که به رهبری آمریکا در عملیات نظامی علیه داعش حضور دارند. پیشتر بر اساس محدوده عملیاتی نیروی هوایی اردن، مواضع گروه موسوم به "دولت اسلامی" تنها در خاک سوریه هدف قرار می گرفت اما وزیر خارجه اردن گفته است با گسترش منطقه عملیاتی این کشور علیه داعش، مواضع این سازمان در خاک عراق نیز هدف حمله قرار خواهد گرفت.