به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب : ۶۸۸۹۰
در پي ادعاي داعشي‌ها مبني بر كشته شدن او؛

اظهارات پدر و مادر دخترآمریکایی اسيرداعش

گروه بين‌الملل: در حاليكه گروه تروریستی داعش مدعی شد بر اثر بمباران هواپیمای جنگنده اردنی یک گروگان زن آمریکایی کشته شده، دولت اردن ادعای این ادعای داعش را مردود می‌داند و آنرا یک اقدام تبلیغاتی دیگر دانست.
اظهارات پدر و مادر دخترآمریکایی اسيرداعش
این گروه اعلام کرد در پی بمباران یک ساختمان در رقه از سوی هواپیمای اردنی که گروگان آمریکایی در آن نگهداری می‌شد، «کایلا مولر» Kayla Mueller کشته شده است. دولت اردن ادعای این ادعای داعش را مردود می‌داند و آنرا یک اقدام تبلیغاتی دیگر دانست. داعش در تصاویری از خانه‌ای نیمه ویران منتشر کرده و مدعی شده است که مولر در این خانه نگهداری می‌شد ولی سندی از مرگ وی منتشر نکرده است.

وزیر دفاع اردن این ادعای اردن را نه فقط مردود، بلکه آن را دروغ دانسته و گفته است این‌ها کارهایی هستند که گروهی مانند داعش پیش‌تر نیز انجام داده بودند. این گروه، گروگان‌ها را به عنوان سپر انسانی استفاده و عاملان حملات هوایی را متهم به کشتار آنان کرده است.

مقامات اردنی چند دلیل برای بدبینی مطرح کرده‌اند. اول اینکه گفته‌اند حمله آنان به حومه رقه بود که مولر در آن نگهداری می‌شود ولی وی تنها کسی بود که مرده است. یعنی اینکه کسی در این ساختمان از وی مراقبت نمی‌کرد و به گفته مقامات اردنی، این موضوع غیر محتمل است. همچنین آنان به صورت خاص به هواپیماهای اردنی اشاره کرده‌اند که این حمله را صورت داده‌اند. تقریبا غیر ممکن است که از روی زمین بتوان تشخیص داد چه نوع هواپیما یا اف شانزدهی این حملات را صورت می‌دهد.

کاخ سفید نیز می‌گوید شواهدی در دست نیست که نشان دهد شهروند آمریکایی اسیر داعش در بمباران نیروهای ائتلاف کشته شده باشد. خانواده کایلا مولر، امدادگر ۲۶ ساله آمریکایی که در تابستان سال ۲۰۱۳ در سوریه ناپدید شد، با صدور بیانیه‌ای از رسانه‌ها خواسته‌اند تا از انتشار یک طرفه ادعای گروه داعش مبنی بر کشته شدن فرزندشان خویشتن‌داری نشان دهند.

در بیانیه پدر و مادر این دختر آمریکایی آمده است که دخترشان دو سال قبل و هنگامی که از یک بیمارستان پزشکان بدون مرز در شهر حلب خارج می‌شد به دست افرادی نا‌شناس ربوده شده است. در صورت تایید مرگ کایلا مولر، او چهارمین شهروند آمریکایی خواهد بود که در زمان اسارت در دست داعش کشته می‌شود.

برنادت میهن سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با ابراز نگرانی از انتشار چنین گزارش‌هایی گفته است هنوز شواهدی دال بر تایید ادعای داعش در دست نیست. ناصر جوده وزیر خارجه اردن در توئیتر خود نوشته است ادعای داعش، «نیرنگی کهنه است که تروریست‌ها دهه هاست به کار می‌برند: اینکه گروگان‌ها و اسرا در جریان بمباران هوایی به عنوان سپر انسانی کشته می‌شوند.»

خانواده خانم مولر گفته‌اند دخترشان از سال ۲۰۰۹ که فارغ التحصیل شد خود را وقف کمک به افراد نیازمند در کشورهای مختلف از جمله در هند، اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی کرده بود. به گفته پدر و مادر کایلا مولر، دخترشان در اواخر سال ۲۰۱۲ و تحت تاثیر شرایط بحرانی پناهجویان سوری تصمیم گرفت تا با رفتن به مرز ترکیه و سوریه، به یاری آوارگان بپردازد. پس از آنکه گروه داعش معاذ الکساسبه خلبان اردنی اسیر خود را زنده در آتش سوزاند و فیلم آن را منتشر کرد اردن اعلام کرد که عملیاتش علیه داعش را شدت می‌بخشد.
مرجع : خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا