به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۰ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب : ۶۹۰۶۵
دیدار مقامات آمریکایی با رقیب انتخاباتی نتانیاهو

نتانیاهو:جلوي توافق بد وخطرناک مي‌ايستم

گروه بين‌الملل: رسانه‌های اسرائیلی دیدار معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا و وزیر خارجه این کشور با اسحاق هرتزوگ را اقدامی توهین‌آمیز تعبیر کرده‌اند. رقیب انتخاباتی بنیامین نتانیاهو در کنفرانس امنیتی مونیخ تلویحا از وی انتقاد کرد.
نتانیاهو:جلوي توافق بد وخطرناک مي‌ايستم
به گزارش دويچه وله، روابط سیاسی میان واشنگتن و تل‌آویو در هیچ‌برهه‌ای از زمان به سردی اکنون نبوده است. حال دیدار وزیر خارجه آمریکا و معاول اول رئیس‌جمهور این کشور با رقیب بنیامین نتانیاهو در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ موجب شده تا این سردی دو چندان شود. رسانه‌های اسرائیلی روز یکشنبه گزارش دادند ملاقات جان کری و جو بایدن با اسحاق هرتزوگ، رقیب بنیامین نتانیاهو در انتخابات و رئیس حزب کارگر، "غیررسمی" بوده است. رسانه‌ها این دیدار را به عنوان اقدامی توهین‌آمیز نسبت به نخست‌وزیر اسرائیل تعبیر کرده‌اند.

در چند هفته اخیر موضوع حضور بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا به موضوعی مناقشه‌برانگیز میان نمایندگان جمهوری‌خواه و دمکرات تبدیل شده است. نخست‌وزیر اسرائیل قرار است سوم مارس، دو هفته پیش از برگزاری انتخابات در اسرائیل، در مجلس نمایندگان آمریکا سخنرانی کند. وی به دعوت جان بینر، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا، به واشنگتن سفر می‌کند.

دعوت از بنیامین نتانیاهو بدون اطلاع کاخ سفید صورت گرفت و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا‌، در واکنش به این حرکت اعلام کرد، حاضر نیست تا با نخست‌وزیر اسرائیل در واشنگتن ملاقات کند. کاخ سفید در آن زمان اینگونه استدلال کرد که این سفر دو هفته پیش از برگزاری انتخابات اسرائيل صورت می‌گیرد و بر اساس عرف دیپلماتیک در یک ماه مانده به انتخابات یک کشور، رئیس‌جمهور آمریکا با مقامات و نامزدهای انتخاباتی آن کشور دیدار نمی‌کند.

انتقاد از نتانیاهو در کنفرانس مونیخ

نخست‌وزیر اسرائیل سفر خود به آمریکا و سخنرانی در برابر نمایندگان را ضروری خوانده تا بدین وسیله از فرصت استفاده کرده و نسبت به خطرات هسته‌ای شدن ایران و حصول توافق با این کشور هشدار دهد. اسحاق هرتزوگ در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ به طور تلویحی از بنیامین نتانیاهو انتقاد کرد و گفت: «برای داشتن امنیت ملی واقعی اتحاد استراتژیک میان اسرائیل و آمریکا لازم است. هنر دیپلماسی اما نه در ایراد سخنرانی بلکه در هماهنگی یکدست و تنگاتنگ با متحدان نهفته است.»

رهبر مخالفان و رقیب نتانیاهو در انتخابات، همچنین با انتشار بیانیه‌ای رسمی از نخست‌وزیر خواست تا سخنرانی خود در کنگره آمریکا را لغو کند، زیرا با این کار خود رابطه ویژه آمریکا با اسرائیل را به خطر می‌اندازد. او در این بیانیه تأکید کرد، بنیامین نتانیاهو نباید "امنیت کشور را زیر چرخ‌های اتوبوس انتخابات بیندازد." جو بایدن، معاول باراک اوباما و شمار زیادی از نمایندگان دمکرات پیش‌تر اعلام کرده بودند که به هنگام سخنرانی نتانیاهو در روز سوم مارس در کنگره حاضر نخواهند بود.

هم‌زمان، نخست‌وزیر اسرائیل فشارها بر غرب نسبت به توافق احتمالی با ایران بر سر برنامه‌هسته‌ای این کشور را افزایش داده است. او در جریان نشست کابینه در روز یکشنبه گفت، "قدرت‌های جهانی و ایران چهار نعل به سوی توافقی می‌تازند که به ایران اجازه مجهز شدن به سلاح هسته‌ای را خواهد داد؛ وضعیتی که موجودیت اسرائیل را به خطر خواهد انداخت." نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرد: این کشور به تلاش خود برای جلوگیری از دستیابی به "این توافق بد و خطرناک که ابر سیاهی را بر فراز آینده امنیت اسرائیل قرار می‌دهد" ادامه خواهد داد.