به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب : ۶۹۳۸۲
تاکنون ۱۰۷ نفر نجات داده شده‌اند

۳۰۰ مهاجرغیرقانونی در مدیترانه غرق شدند

گروه حوادث: کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با انتقاد از عملیات نجات اروپا، از غرق شدن نزدیک به ۳۰۰ مهاجر غیرقانونی در سواحل دریای مدیترانه خبر داد و این حادثه را «یک تراژدی در مقیاسی عظیم» خواند.
۳۰۰ مهاجرغیرقانونی در مدیترانه غرق شدند
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان روز چهارشنبه  گزارش داد که ۲۹ کشته به مجموع کشته‌هایی که طی دو روز گذشته از طرف مرزبانان ایتالیایی گزارش شده بود، اضافه شده است. گفته می‌شود که سه قایق حامل این افراد در سواحل ایتالیا غرق شده و سرنشینان آن از سرمازدگی جان باخته‌اند. یک قایق دیگر نیز ناپدید شده است.

این گزارش می‌افزاید که چهار قایق پناهجویان غیرقانونی به صورت همزمان و بدون هیچ آب و توشه‌ای به طرف سواحل ایتالیا به راه افتاده بودند. تاکنون ۱۰۷ نفر به همراه یک خدمه قایق توسط نیروهای مرزبابی ایتالیا نجات داده شده‌اند. هر کدام از قایق‌ها حامل ۱۰۰ سرنشین بوده است. انتظار می‌رود که شمار تلفات این حادثه افزایش یابد.

کارلوتا سامی، سخنگوی کمیساریای عالی امور پناهندگان گفته است که قربانیان توسط امواج بلعیده شده‌اند که کم سن‌ترین آن‌ها یک کودک ۱۲ ساله بوده است. این گزارش می‌گوید که ملیت این پناهندگان فعلا گزارش نشده است، اما کسانی که وارد ایتالیا شده‌اند، بیشتر آسیب‌دیدگان جنگ عراق، سوریه، مالی و مناطق دیگر بوده‌اند. ایتالیا عملیات نجات غریق خود را در پی غرق شدن ۳۶۶ مهاجر غیرقانونی در سواحل ایتالیا در شهریورماه سال ۱۳۹۱ آغاز کرد، اما از آبان پارسال این عملیات را به خاطر هزینه‌های بالای آن پایان داد.

انجام عملیات نجات مهاجران غیرقانونی ماهانه ۹ و نیم میلیون یورو برای ایتالیا هزینه در بر دارد. اواخر سال گذشته کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل هشدار داده بود که توقف عملیات نجات غریق اروپا می‌تواند شمار قربانیان در میان پناهجویانی که به صورت غیرقانونی و از راه دریا وارد این کشور می‌شوند افزایش دهد. برخی از اعضای اتحادیه اروپا مانند بریتانیا بر این نظر بودند که ایجاد کمپینی برای محافظت از جان پناهجویان غیرقانونی در دریای مدیترانه می‌تواند منجر به تشویق افراد زیادی برای مهاجرت به اروپا شود.

کمیساریای پناهندگان سازمان ملل به همراه چند نهاد حقوق بشری، عملیات نجات پناهجویان را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند. در ماه ژانویه، سه هزار و ۵۲۸ پناهنده خود را به مرزهای ایتالیا رساندند، در حالی که این رقم در ژانویه سال گذشته ۲ هزار و ۱۷۱ نفر بود. در سال گذشته میلادی، صدها تن از کسانی که سواحل آفریقا را به مقصد سواحل ایتالیا ترک کرده بودند در این مسیر جان باختند. سازمان ملل این مسیر را خطرناک‌ترین مسیر دریایی جهان نامیده است.

سال گذشته آمارهای رسمی سازمان ملل از کشته شدن سه هزار و ۵۰۰ نفر خبر داده بود که با استفاده از قایق‌های قاچاق مهاجر می‌خواستند وارد اروپا شوند. در این میان طی سال گذشته ۲۰۰ هزار پناهجو که در دریای مدیترانه دچار سانحه شده بودند، نجات داده شده‌اند. یک چهارم این پناهجویان از کشور سوریه هستند که از سال ۲۰۱۱ درگیر جنگ داخلی است. پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان سال گذشته در سخنرانی خود در پارلمان اروپا خواستار «پاسخی متحد» به وضعیت قربانیان پناهنده شد و هشدار داد که نباید اجازه داد که مدیترانه تبدیل به «گورستان وسیع» برای پناهجویان شود.