کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معني «همه‌پرسي» هم عوض شد؛

وقتي «راه‌پيمايي» مي‌شود «رفرنداوم»!

24 بهمن 1393 ساعت 10:34

...رفراندوم مد نظر آقاي روحاني همان مفهوم و معناي حقيقي خود را دارد. اينكه مثلا عده‌اي دلواپس و 8 درصدي! با رانت‌هاي موجود راه نيفتند و هر روز و هر هفته (آن هم بدون مجوز تجمع)، در مقابل وزارت خارجه تجمع نكنند


گروه سياسي بهارنیوز: مصادره به مطلوب كردن حضور مردم در مراسم 22 بهمن و سالگرد پيروزي انقلاب آغاز شد و در اولين گام، مدير مسئول كيهان با بهره‌برداري از آن به رييس‌جمهور كنايه زده است كه «اين هم رفراندوم»!
حسین شریعتمداری در یادداشت روز پنجشنبه کیهان با عنوان «اين هم رفراندوم» نوشت: توده‌های چند ده میلیونی مردم در حماسه حضور دیروز، دیدگاه و نظر خود را درباره چالش‌ هسته‌ای و مذاکرات پیش‌روی به وضوح و بدون‌ کمترین ابهامی بیان داشتند و رفراندوم مورد نظر رئیس‌جمهور محترم با شفافیت و صراحتی مثال‌زدنی و ماندگار صورت پذیرفت. نتیجه این رفراندوم آن که؛ حاضر نیستند امتیاز نقد بدهند و وعده‌های «نسیه» تحویل بگیرند. راه‌کار گشایش اقتصادی را در مراجعه به ظرفیت‌های داخلی - اقتصاد مقاومتی - می‌دانند و نه در چالش هسته‌ای...

گفتني اينكه رييس جمهور اخيرا موضوع برگزاري رفراندوم در كشور راجع به مسائل مهم كشور را مطرح كرد و حالا آقاي شريعتمداري، برگزاري راهپيمايي در سالگر پيروزي انقلاب را به رفراندوم! تعبير و از اين طريق به روحاني پيام داده است كه اين هم رفراندوم مدنظر شما! اين در حاليست كه معني و مفهوم حقوقي رفراندوم (همه پرسي) با برگزاري راه‌پيمايي ارتباطي ندارد زيرا اگر غير از اين باشد همه نظام‌هاي سياسي دنيا كه در ممالك خود همه‌پرسي برگزار مي‌كنند مي‌توانند با منطق آقاي شريغتمداري و حداقل براي جلوگيري از هزينه‌هاي برگزاري رفراندوم، با فراخوان يك راه‌پيمايي بگويند چون راهپيمايي برگزار كرديم، لذا رفراندوم نيازي نيست و به تعبير كيهان بگويند: «اين هم رفراندوم»!

به نظر مي رسد، آقايان، سر لاك خود حتي قصد دارند الفباي حقوقي مفاهيم سياسي را نيز به ميل خود تغيير بدهند، زيرا مي پندارند با يك جامعه ناآگاه مواجهند كه هرچه بگويند و بنويسند باورشان مي‌شود. رفراندوم مد نظر آقاي روحاني همان مفهوم و معناي حقيقي خود را دارد. اينكه مثلا عده‌اي دلواپس و 8 درصدي! با رانت‌هاي موجود راه نيفتند و هر روز و هر هفته (آن هم بدون مجوز تجمع)، در مقابل وزارت خارجه تجمع نكنند، به نام ملت ايران عليه توافق هسته اي جوسازي نكنند و يا توسط تشكيلات شهري فلان كانديداي شكست خورده در انتخابات، در همين راهپيمايي ملي 22 بهمن، هزاران بنر عليه تيم هسته‌اي ايران توزيع نكنند و...!

مفهوم همه پرسي مدنظر آقاي رييس‌جمهور با آنچه امثال آقاي شريعتمداري و دوستانشان در سر مي‌پروانند (و خودشان هم به خوبي از آن آگاهند و نتيجه‌ برگزاري هر نوع همه پرسي را هم بهتر از هر كس ديگر مي‌دانند!) يعني، نظر و اراده واقعي اكثريت ملت در مسائل مختلف و البته پيچيده كشور ملاك قرار بگيرد. در غير از اينصورت براي مثال اگر شما به خود حق مترادف دانستن «راه‌پيمايي» با «رفراندوم» را مي‌دهيد و اينگونه قصد داريد بسياري از معاني و مفاهيم حقوقي را مصادره به مطلوب كنيد به ديگران هم حق بدهيد كه مترادف‌سازي كنند. مثلا به جاي آنهايي كه خود را «دلواپسان» مي‌خوانند بگويند: «منافع از دست‌داده‌ها» و امثالهم.

حالا كه به تعبير مدير كيهان «رفراندوم مورد نظر رئیس‌جمهور» صورت پذيرفت، ظاهرا بايد از مسئولان فرهنگستان زبان فارسي هم درخواست كرد تا تجديدنظري در باره واژه رفراندوم و يا همه پرسي نموده و در مقابل واژه «همه‌پرسي» معني جديد آن را بنويسند: «راهپيمايي»! همانطور كه قبلا نگارنده از همين فرهنگستان درخواست كردم معناي واژه «فتنه» را هم به «هر نوع اعتراض» تغيير بدهند!


کد مطلب: 69422

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/69422/وقتي-راه-پيمايي-مي-شود-رفرنداوم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir