به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۴ ساعت ۰۰:۵۳
کد مطلب : ۶۹۴۵۱

مصر خبرنگاران شبکه الجزیره را آزاد کرد

گروه بين الملل: دو خبرنگار زندانی شبکه تلویزیونی الجزیره در مصر آزاد شده‌اند.
از راست به چپ: گرسته، محمد و فهمی. گرسته اخراج شده و محمد و فهمی تا زمان برگزاری محاکمه آزاد خواهند بود
از راست به چپ: گرسته، محمد و فهمی. گرسته اخراج شده و محمد و فهمی تا زمان برگزاری محاکمه آزاد خواهند بود
دادگاه رسیدگی مجدد به پرونده اتهامی باهر محمد، خبرنگار، و محمد فهمی، رئیس دفتر شبکه خبری الجزیره در مصر، که به اتهام تبلیغات کذب علیه مصر و انتشار گزارش‌های مضر به امنیت این کشور تحت پیگرد قرار داشته‌اند، دستور داد آنان تا آغاز محاکمه در روز ۲۳ فوریه در برابر سپردن وثیقه و قرار کفالت آزاد شوند. این دو نفر در دسامبر سال ۲۰۱۳ بازداشت شدند و تا کنون ۴۱۱ روز را در زندان به سر برده‌اند.

پیشتر، این دو نفر، همراه با پیتر گرسته، خبرنگار استرالیایی شبکه الجزیره، به همین اتهامات محاکمه و به دوره‌های حبس تا ده سال محکوم شده بودند اما اول ژانویه سال جاری، دیوانعالی مصر این احکام را نقض و دستور رسیدگی مجدد به پرونده را صادر کرد. در نظام قضایی مصر، دیوانعالی، مستقر در قاهره، بالاترین مرجع رسیدگی به پرونده‌های قضایی است و حق دارد احکام دادگاه‌های بدایت و تجدید نظر را در صورت تشخیص وجود نقص قانونی یا اعمال ناقص قانون نقض کند.

قضات دیوانعالی در رای خود برای نقض احکام زندان علیه این سه نفر، حکم دادگاه کیفری را عجولانه توصیف کرده و گفته بودند که دادگاه پیش از صدور رای، منتظر دریافت گزارش‌های کارشناسی پزشکی و قانونی لازم نمانده بود در حالیکه متهمان گفته بودند که برای اعتراف به اتهامات، تحت فشار جسمی و روحی قرار گرفته بودند. حقوقدانان احکامی را که به طور کلی یا جزئی مبتنی بر اعترافی باشد که زیر شکنجه یا تحت فشار به دست آمده، فاقد اعتبار قانونی می‌دانند.

پیشتر، پیتر گرسته براساس فرمان رئیس جمهوری مصر در مورد اخراج محکومان خارجی دادگاه‌های این کشور، از مصر اخراج شده است. همچنین، محمد فهمی که دارای تابعیت دوگانه مصری - کانادایی است، با اعلام ترک تابعیت مصری خود، خواستار برخورداری از امکان اخراج از مصر شده است.
مرجع : بي بي سي