به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۱:۲۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۴ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۶۹۴۸۴
شاد کردن انسان‌ها نوعی عبادت است؛

ماريو تقدسي: آرزویم خواندن ایرانی‌ها برای صلح و یاری است

گروه فرهنگ و هنر: خواننده‌ بین‌المللی پاپ کلاسیک‌ و از شاگردان پاواروتی افتخار می­‌کند به وجود نام «محمد» در شناسنامه‌اش و سایت رسمی‌اش نیز با نام «محمد ماریو تقدسی» است.
ماريو تقدسي: آرزویم خواندن ایرانی‌ها برای صلح و یاری است
محمد تقدسی سال 1337 در تهران و در خانواده‎ای اهل موسیقی متولد شد، نام هنری او «ماریو» و اکنون یکی از برجسته‌ترین افراد اپرای آلمان است که اولویت اول این روزهایش آوردن 34 سال تجربه به سرزمین مادری‌اش است. محمد ماریو تقدسی با اشاره به پیشینه‌ هنری پدرش در گروه برادران تقدسی و این‌که از بنیان‌گذاران فکاهی در ایران بوده‌اند، شاد کردن انسان‌ها را نوعی عبادت دانست و اظهار کرد: آرزویم این است زمانی برسد در سراسر جهان 2000 خواننده ایرانی برای ایران و به نام ایران، آواز صلح، یاری و مهربانی بخوانند. او با اشاره به برگزاری مستر کلاس‌هایش در ایران، هر ایرانی را شایسته‌بهترین چیزها دانست و گفت: از دیدن این‌که جوانان ایران با استعدادهای شگفت‌انگیز بعد از سال‌ها، پیشرفت اندکی کرده‌اند ناراحت می‌شوم. به همین دلیل تلاش می­‌کنم با برگزاری مستر کلاس در شهرهای مختلف ایران هرچه را در طی این سال‌ها آموخته‌ام به جوانان کشورم انتقال دهم.

تقدسی با بیان این‌که هدفمند شدن زندگی جوانان برایم لذت‌بخش است، ادامه داد: من مانند هر ایرانی، آرزوی پیشرفت و حرکت روبه جلو ایران و ایرانی را دارم و تحقق این امر، نیازمند این است که جوانان در هر حوزه‎ای که علاقه دارند، پشتکار داشته باشند. وی از برگزاری سیزدهمین دوره مستر کلاس‎هایش در تهران در آغاز سال 94 خبر داد و اظهار کرد: در سبک آواز کلاسیک، بالاترین تکنیک‎های دنیای نوین، در این دوره‌های آموزشی تدریس می‎شود. گاه اساتید پایه‌های اساسی خوانندگی مانند تنفس را نادیده می‌گیرند و روی تحریرها کار می­‌کنند، این امر مثل ساختن ساختمان بدون فونداسیون مناسب است که باعث لغزش می‎شود.

به گفته‌ی او، حالا پداگوژی (تعلیمی تربیتی) یک رشته مهم است، آموزش‌های آواز باید هدفمند شوند. ما در وین، کلاس‌های مربوط به پداگوژی را درباره‌ی روش‌های تدریس و این‌که چطور با شاگردان برخورد کنیم و تکنیک‎های آواز را آموزش دهیم، می‌گذراندیم. این خیلی مهم است که اساتید موسیقی روش‌های جدید تدریس موسیقی، تکنیک‎های جدید و نوین را بدانند تا به شکل اصولی با جوانان کار کنند. تقدسی همچنین تصریح کرد: با وجود این‌که سال‌هاست که استاد هستم، اما باز هم از نظرات اساتید برای بهتر شدن کارم بهره می‌جویم.

او با بیان این‌که من نیز در زندگی گاهی شکست‌ خورده‌ام، افزود: هنگام شکست باید ایستاد و جلو رفت، چراکه در غیر این صورت، تمام زندگی فرد فنا خواهد شد. فعالیت‌های محمد ماریو تقدسی به‌شکل جدی از 10 سالگی در هنرستان عالی موسیقی تهران آغاز شد. پس از این دوران، با یک بورس تحصیلی برای ادامه تحصیل به لس‌آنجلس رفت و در دانشگاه کارش را ادامه داد. در طول چهار سالی که در دانشگاه تحصیل می‌کرد، همزمان به اجرای اپرا نیز مشغول بود و در این مدت، هشت نقش مختلف اپرا را اجرا کرد.

او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، عازم یکی از معتبرترین دانشگاه‌های نیویورک شد و شش‌ماه در مستر کلاس‌های آنجا شرکت کرد. او در نیویورک برای شرکت در کلاس‌های پاواروتی نیز ثبت نام کرد، اما نوبت به او نرسید. سپس راهی وین شد و برای عضویت در اپرای وین امتحان داد و با قراردادی سه ساله به اپرای وین پیوست تا زیر نظر «لورین مازل» یکی از رهبران اپرا مشغول فعالیت شود. در همین دوران، یک روز پاواروتی برای اجرای نقش رادامس در اپرای آیدا به وین آمد، تقدسی نزد او رفت و درخواست کرد تا فرصتی برای شنیدن صدایش به او بدهد و از او امتحان بگیرد. پاواروتی قبول کرد و آن 10 دقیقه‌ای که از مدیر برنامه‌های پاواروتی گرفت، زمینه‌ساز دوستی و ارتباط طولانی با این خواننده‌ی بزرگ شد. تقدسی 36 سال است که در آلمان به خوانندگی اپرا مشغول است و تا کنون حدود 37 نقش را اجرا کرده و از نادر خوانندگان اپرایی است که توانایی اجرا به چند زبان را دارد.
مرجع : ایسنا