به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۸:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۴ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : ۶۹۵۱۰
مشاور کمیته اسکان بشر سازمان ملل عنوان کرد:

توسعه 73 درصدی شهرنشینی در ایران

گروه جامعه: مشاور کمیته اسکان بشر سازمان ملل ضمن اشاره به توسعه 73 درصدی شهرنشینی در ایران گفت: 58 میلیون نفر از جمعیت ایران شهرنشین هستند.
توسعه 73 درصدی شهرنشینی در ایران
دنیل بایو جمعه 24 بهمن در حاشیه بازدید از شهر صدرا در جمع اعضای هیئت مدیره شرکت عمران صدرا گفت: در ایران کمتر از یک میلیون نفر از جمعیت شهرنشین که عددی معادل 1.04 کل جمعیت کشور را شامل می‌شود، در شهرهای جدید زندگی می‌کنند. بایو معیار ارزش سنجی شهرهای جدید را کیفیت شهرنشینی آنها دانست و خاطرنشان کرد: در 20 سال گذشته بیش از 2 میلیون و 600 هزار نفر به جمعیت دو کلانشهر تهران و کرج افزوده شده است، حال آنکه جمعیت 4 شهر جدید اطراف این دو شهر در مجموع 400 هزار نفر است.

وی ادامه داد: این مثال نشان دهنده این اصل مهم است که هدف احداث شهرهای جدید به منظور کم کردن جمعیت شهرهای بزرگ کشور و انتقال این جمعیت به شهرهای کوچک محقق نشده است. بایو ضمن اشاره به وضعیت اسکان و امکانات برخی شهرهای جدید در سطح دنیا خاطرنشان کرد: در هیچ کجای دنیا شکل گیری وجود شهرهای جدید نتوانسته به کاهش جمعیت شهرهای بزرگ کمک کند و شاید مهمترین علت این اتفاق عدم توجه به اشتغالزایی مناسب در شهرهای جدید است؛ لذا معیار ارزش سنجی شهرهای جدید نباید تعداد جمعیت این شهرها باشد، بلکه کیفیت شهرنشینی مهمترین اصل در شهرهای جدید دنیاست.

مشاور کمیته اسکان بشر سازمان ملل ضمن اشاره به مشاهدات خود در بررسی وضعیت شهرهای جدید ایران تصریح کرد: تمامی شهرهای جدید ایران بر روی زمین های دولتی بنا شده حال آنکه خرید زمین های ارزان قیمت کشاورزی و بنای شهر جدید بر روی آنها می تواند به ما کمک کند تا با فروش همین زمین ها با ارزش تجاری و مسکونی، ارزش افزوده بوجود آمده و درآمدهای شهرهای جدید را افزایش دهیم. وی اضافه کرد: برخی روابط در شهرهای جدید درست تعریف نشده است و ما گاهاً شاهد آن هستیم که برخی وزارتخانه ها از وظایف خود در گسترش شهرهای جدید و به عنوان مثال احداث مراکز فرهنگی، خدماتی و درمانی بی اطلاع هستند.

بایو ابراز امیدواری کرد: در آینده ای نزدیک طی یک کنفرانس بین المللی با موضوع مشاهده و بررسی تجربیات شهرهای جدید دنیا، اهمیت گسترش شهرنشینی هدفمند و مدرن در شهرهای جدید بصورت علمی تر مورد توجه قرار گیرد.
مرجع : ایسنا