به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۰:۲۵
 
۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۶۹۵۸۱
صدا‌و‌سيما بر همان پاشنه می‌چرخد

رسانه ملي! نه خانی آمد نه خانی رفت

گروه فرهنگي-رسانه ها: حميدرضا شکوهي در سرمقاله مردمسالاری نوشت: آنچه در مورد عملکرد سازمان صدا‌و‌سيما در قبال جشنواره سي‌و‌سوم فيلم فجر و بويژه مراسم اختتاميه آن شاهد بوديم، مصداق بارزي بر اين مدعا است که روي کار آمدن فردي جديد در منصب رياست سازمان صدا‌و‌سيما و به تبع آن تغييرات در معاونت‌ها و ‌مديريت‌هاي مختلف، لزوما به معناي تغيير در رويکردها نيست.

جشنواره فيلم فجر که عمري نزديک به عمر انقلاب اسلامي دارد، آيينه تمام نماي سينماي ايران محسوب مي‌شود. اما با اين وجود، مراسم افتتاحيه و بويژه اختتاميه آن که بسياري از مردم آن را پيگيري مي‌کردند، در بين کانال‌هاي متعدد تلويزيوني سازمان عريض و طويل صدا‌و‌سيما، جايي در آنتن زنده پيدا نمي‌کند و اين موضوع نه تنها در نوع خود عجيب، بلکه مي‌توانم بگويم تاسف‌بار است.

مراسم اختتاميه با دو ساعت تاخير از طريق يکي از کانال‌هاي فرعي سيما پخش مي‌شود و شيوه پخش مراسم نيز، به نوعي قدم زدن روي اعصاب بينندگان تلويزيوني را تداعي مي‌کند. تصاوير، گزينشي پخش مي‌شود، چهره زنان هنرمند از نمايي بسيار دور پخش مي‌شود؛ درست مانند آلات موسيقي که هنوز تکليف مديران سيما با آن روشن نيست که بالاخره آلات موسيقي را نمايش بدهند يا ندهند و اين موضوع در مراسم اختتاميه جشنواره فيلم فجر و پخش آن از تلويزيون نيز صدق مي‌کرد.

البته اين نخستين بار نيست که چنين مراسم با اهميتي براي عموم مردم، اينگونه با تاخير و سانسور پخش مي‌شود و حتي بخش‌هايي از صحبت‌هاي مطرح شده در مراسم سانسور مي‌شود. پخش راديويي مراسم اختتاميه نيز که به طور زنده به روي آنتن دو شبکه راديويي رفت، خيلي وضع بهتري نداشت؛ بويژه در راديو سراسري که گزارشگر مربوطه موظف بود از ابتدا تا انتهاي برنامه، به جاي گزارش، نقد – بخوانيد تخريب – کند و حتي شنوندگان راديويي را از شنيدن برخي سخناني که در مراسم انجام مي‌شد محروم سازد.

روش صدا‌و‌سيما در طول جشنواره نيز همين بود. برخي فيلم‌هاي پرمخاطب، در برخي برنامه‌هاي تلويزيوني حتي معرفي ‌نشدند تا مبادا کسي فکر کند برخي فيلم‌ها اصلا در جشنواره حضور دارند. امسال در مورد فيلم‌هايي مثل «خانه دختر» اين اتفاق افتاد و پارسال در مورد فيلم‌هايي مثل «عصباني نيستم». اما بحث من اينجا، پرداختن به اين جزييات نيست؛ اينها مصاديقي روشن است براي اثبات اين ادعا که در صدا‌و‌سيما، در بر همان پاشنه مي‌چرخد و نمي‌توان انتظار اتفاق خاصي را در اين سازمان داشت.

صدا‌و‌سيما خود را موظف نمي‌داند که به سلايق مخاطبان احترام بگذارد و راهي که خودش دوست دارد در پيش مي‌گيرد. حاصلش هم افزايش روزافزون مخاطبان شبکه‌هاي ماهواره‌اي است که البته گويي براي مسوولين مربوطه خيلي اهميت ندارد و راهکارش را جمع‌آوري ماهواره مي‌دانند. تا زماني که صدا‌و‌سيما رقيب نداشته باشد، همين وضعيت پابرجا خواهد بود. همانگونه که در تبليغات انتخابات رياست جمهوري گذشته هم برخي کانديداها مطرح کرده بودند، بهتر آن است که قانون اصلاح شود و زمينه براي فعاليت شبکه‌هاي راديو تلويزيوني خصوصي فراهم شود تا شايد صدا‌و‌سيما که قرار است رسانه ملي باشد، در ميداني که رقيب داشته باشد رويه خود را اندکي اصلاح کند.
مرجع : سلامت نیوز

يك ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۳:۳۲
تعجبي نداره برادر جان !!!!!!!! (291406)
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۳:۳۳
صدا و سیما عجیب ترین واقعیت تاریخ بشر است (291407)
مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۳:۴۰
آخه این صدا و سیما مالِ مردم نیست مالِ عده ای خاص است!!!! (291409)
آنتی ویروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۳:۴۲
خب چرا حرف مفت میزنید.انتظار دارید زنی که با ساپورت و بوت ساق بلند ومانتوی جلوی باز با هزارقلم آرایش اومده رو سن از سیمای جمهوری اسلامی نشون بدن.اینارو اصلا نباید تو جشنواره ای که به نام انقلاب اسلامی هست راه بدن.شماهم گند همه چیو درآوردین همه چیو با همه چی قاطی کردین (291410)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۴:۲۸
تیپ هرکس به خودش مربوطه و به تو هیچ ربطی نداره!! آنچنان که عقیده ی هرکس به تو هیچ ربطی نداره! برعکس من به این هنرمندان می بالم که علی رغم وجودافراد و تفکراتی چون تو درایران مانده اند وبرای کشورشان هنرنمایی می کنند.
چاپ کنید توهین نکردم.امثال این آقا هنوزفکرکرده دهه ی شصته و ایشون هم کمیته! (291430)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۴:۴۴
زنان ساپورت پوش ، بد حجاب ، اختلاس ، دروغ ، بیکاری ، رکود اقتصادی ، برادر اینها واقعیتهای جامعه ماست با نشان ندادن چیزی حل میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (291434)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۴:۵۳
خوب گویا خودت همه چیزو خوب و با دقت دیدی که می‌دونی دقیقا چیو نمایش ندادن‌ها!
راهشو به ما هم بگو ... (291437)
اینجا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۴:۵۸
این صدا وسیما با ساپورت مخالف نیست با زنان مخالفه. (291439)
اینجا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۴:۵۹
این صدا وسیما با ساپورت مخالف نیست با زنان مخالفه. (291440)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۵:۴۵
چطورهمین بقول شمازنهای بدحجاب درراهپیمایی ۲۲بهمن رانشون میده عیبی نداره امانشون دادن چهره خانمهای هنرمند مستقل ایرادداره.مشکل سیما با هنرمندان بدحجابی نیست.مشکل اصلی اینست که رسانه میلی با نخبگان ما مشکل دارد.ازهررشته هنری وعلمی وحتی مذهبی که باشدزن باشد یامردباشد.ازاعتقادات مذهبی مردم فقط استفاده ابزاری میکنندوعده ای غیرنخبه هم فریب اینهارا میخورند (291447)
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۵:۵۹
شماخودت ویروسی!! (291451)
آنتی میکروب
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۶:۱۱
شما یا نخواستی ببینی یا ندیدی , اصولا" کسانی که چشمانشان را میبندند دهنشان را بیشتر باز میکنند و در اکثر مواقع دهن گشاد میشوند (البته این
محض مزاح بود و جنبه علمی ندارد) عارضم به حضور جنابعالی که گشت ارشاد
از روز اول حضور فعال و پررنگی داشت و از نام انقلاب اسلامی پاسداری میکرد
ودر ثانی رادیو هم همین مشکل را داشت و شنوندگان هم گرفتار میماندند که
چه چیزی را دارند گوش میدهند و مجری رادیو رسما" صحنه گردان بود .
علی الحال حقیر از نظرات عالمانه شما مستفیض شده...والا500حرف کمه (291453)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۶:۱۵
منظورت اینه که همه ی بازیگران این تیپی اند؟! اگه اره که حق با اکثریته, اگر هم نه که چرا به خاطر چند تا بازیگر, مردم رو از این مراسم جذاب و پرهیجان محروم می کنین؟! مردم ما تا کی باید از دیدن برنامه های محبوب خود که در داخل کشور هم تولید میشه محروم باشند! این انصاف نیست (291455)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۶:۴۶
آره شما درست میگین.از شما بیشتر از این انتظار نمیره.رسانه به اصطلاح ملیتون یکجور به مردم توهین میکنند شما عواملش هم یکجور.از شما توقعه بیشتری نداریم.فقط خواهش میکنم اسم رسانه ملی رو روی این صدا و سیما نزارید. (291468)
amin es
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۲۰:۵۶
دوست عزیز عذرخواهی میکنم. اونی که قاطی داره افکارتونه.ببینم کسایی که مال مردم ر. درستی درستی قورت میدن قاطی دارن یا کسایی که به خاطر افکار شما. خواهشا از استاد مصباح بخواید مسلمونی و دین و ایمان رو از نگاه شما تفسیر کنن . . . ت (291630)
آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۳:۴۵
واقعا متاسفم، رسانه میلی فکر میکنه که مردم ما در عصر حجر زندگی می کنند!!! (291412)
سروش
United States
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۳:۵۵
ما تو خوابگاهمون تو دانشگاه اتاق تلویزیون داریم. تلویزیون LED فول اچ دی با رسیور دیجیتال. خوابگاه ما چند هزار نفر دانشجو داره. باورتون میشه اتاق تلویزیون همیشه خالیه؟ ماکزیموم یکی دو نفر توش هستند و دارن تلویزیون می بینند. فقط موقعی که فوتبال پخش شه، سالن پر میشه و بقیه زمان ها کاملا خالیه. دقت کنید خوابگاه دانشگاهی که هزاران نفر از تمام نقاط ایران با فرهنگ ها، عقیده ها و... مختلف اونجا هستند. این نشون میده که صدا سیما هیچ طرفداری بین مردم و نسل جوان نداره و دورانش تموم شده (291415)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۴:۱۰
نگید این حرفو رسانه ملی 99درصد بیننده دارد تمام مردم به ان اعتماد دارند جز فتنه گران ...خدایا به خاطر این دروغ ها من رو ببخش.... (291422)
ان پی تی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۴:۴۳
انتی ویروس محترم!مردمی که مالیات میدهند(وچه بسا شما وخیلیهای دیگرباپول مالیات همینها زندگی میکنید وکیهان صفتانه علیهشان تهمت میزنید)مجبورنیستند مطابق سلیقه شما لباس بپوشند،ودوم اینکه قانون اساسی ما مشخص نکرده که چه لباسی مصداق حجاب وچه لباسی مصداق بی حجابیست ،تازه عنوانی به اسم بدحجابی درقانون اساسیمان نداریم!!!!! (291433)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۴:۵۱
مگه کسی هنوز به صدا و سیما نگاه می‌کنه ؟؟؟؟ من واقعا سالهاست که حتی افطارم رو با اذان صدا و سیما باز نمی‌کنم !
متاسفم که مالیاتی که از من گرفته می‌شه صرف این سازمان فلج میشه (291436)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۵:۰۴
آقایی که اسم خودت رو گذاشتی آنتی ویروس...امثال افکار متحجرانه شماست که وضع ما اینجوریه...اون خانمی که به قول شما با ساپورت اومده اولا که هنرمنده دوما توی این جامعه داره زندگی میکنه سوما کی میخواهید اینو بفهمید که همه نباید مثل شما فکر کنن و لباس بپوشن (291441)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۵:۴۸
اين حقوق هاي ميليوني و حيف وميل بيت المال حرومشون بيشه كه از محل ماليات حقوق بنده و امثال بنده است. خدا ازشون نگذره چراكه ما ازشون نميگذريم (291448)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۶:۱۶
در حالیکه احزاب اصلاح طلب هم از ملت جهت راهپیمایی دعوت کرده بودند رسانه سیما متاسفانه فقط نام تشکلهای اصولگرا را گفت اینجا باور کردم اوضاع گویا مانند زمان ضرغامیست!! (291456)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۲۱:۲۹
موافقم نامش رسانه ملی اما عملش رسانه اصولگرایان! (291647)
اسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۶:۲۱
شانس ما مگه بهتر از اینم میشه؟ (291459)
ه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۸:۵۱
چرا نهج البلاغه خوانی در صداسیما پخش نمیشه ؟ (291566)
محمود بی نظیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۹:۲۲
والا صدا و سیما که کلا تکلیفش نه با خودش روشنه نه با دین نه با مردم .سرگردونه. مراسم اختتامیه رو پخش نمیکنه ولی تو برنامه ۷ خانم ها با ارایش و حجاب نا مناسب میان جلوی دوربین .این خانم ها هم اگه حجابشون رو رعایت گنن از هنرشون کم نمیشه.البته اگه همه هنرشون تو بد حجابیشون نباشه.الان یکی میگه دیدتو درست کن !!! (291583)
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۱۹:۳۲
وقتی رئیس جدید رسانه میلی تو مراسم تودیع و معارفه به جای حرف از تغییرات در صداوسیما یه سری جملات خنثی و عمدا حرفهای نه چندان امیدوارکننده میزنه آخر حرفاش هم میگه عزت زیااااااد!!!!! (منظور عزت ضرغامی) خودتون تا آخرش بخونید که هیچ تغییری در کار نیست تازه شاید هم تندتر از قبلی در بیاد که اینطور به نظر میاد متاسفانه!!! (291588)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۲۲:۳۵
انانی که به حجاب هنرپیشه ها خرده می گیرند در این جامعه تردد ندارند تا ببینند حداقل 70 درصد مردم هم همان مدل لباس می پوشند و زندگی می کنند (البته بخشی بصورت پنهانی )و نباید برای کمتر 30 درصد مردم بقیه خود را تغییر دهند (291679)
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۲۳:۲۶
چقدر من به این ضرغامی بیچاره بد گفتم
لااقل اختتامیه و افتتاحیه جشنواره فجرو تشون میداد
ضرغام تی وی ام آرزوست (291712)