کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

امسال بیشترین صادرات دارو را داشتیم؛

سال94، داروهای ضدسرطان داخلی به بازار می‌آیند

ایسنا , 26 بهمن 1393 ساعت 10:30

گروه جامعه: رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت 1393 را سال خوبی برای حوزه دارو خواند و گفت: امسال بیشترین صادرات دارویی را داشتیم و در مقابل برای نخستین بار شاهد کاهش واردات دارو هستیم.


دکتر رسول دیناروند در مراسم معرفی داروهای جدید صنایع دارویی کشور که صبح امروز در شرکت داروسازی اسوه برگزار شد، گفت: وزارت بهداشت هیچ رونمایی دارویی انجام نمی‌دهد مگر آنکه صحت آن از سوی سازمان غذا و دارو تایید شده باشد و در بازار نیز وجود داشته باشد. ما قول نمی‌دهیم، عمل می‌کنیم و نتیجه‌اش را مردم می‌بینند. وی افزود: امروز داروهایی معرفی می‌شوند که پیش از این یا در کشور نبودند و یا فقط مشابه خارجی آنها در کشور وجود داشت. رییس سازمان غذا و دارو درباره داروهای ام‌اس، سرطان، دیابت و قلبی و عروقی که امروز رسما معرفی شدند، گفت: این داروها داروهایی هستند که برای اولین بار تولید شده‌اند. البته امروز داروهای مهم را معرفی کردیم. سالانه 30 فرآورده جدید که سابقه تولید و واردات نداشته‌اند، رونمایی می‌شوند. برخی از این داروها مربوط به بیماری‌های صعب‌العلاج و مزمن بوده و گرانقیمت هستند که البته تولید داخلی آنها با قیمتی بسیار ارزانتر بوده و کیفیت‌شان نیز تضمین شده است.

دیناروند با تاکید بر آنچه که کشور نمی‌تواند با تکیه بر واردات نیازها را تامین کند، افزود: امکان ندارد که بتوان کمبودهای دارویی را با واردات جبران کرد. راه افزایش دسترسی مردم به دارو و جلوگیری از کمبودها، حمایت از صنعت داروسازی است که خوشبختانه وزارت بهداشت در این چارچوب حرکت می‌کند و سیاستمان حمایت و تقویت تولید داخل است، خوشحالیم که امروز صنعت داروسازی کشور می‌تواند پاسخگوی نیاز بیماران باشد. وی داروهای مورد استفاده بیماران ام‌اس را مورد اشاره قرار داد و گفت: بدترین استرس و تنش برای این بیماران دسترسی نداشتن به دارو است. در سال 92 حدود 24 هزار و 500 نفر بیمار مبتلا به ام‌اس تحت دارودرمانی بودند و داروهای اصلی خود را دریافت کردند. این رقم در سال 93 با 5000 نفر افزایش به حدود 29 هزار هزار نفر رسید. علت آن افزایش تعداد بیماران مبتلا به ام‌اس نیست بلکه علت آن تسهیل دسترسی به داروها است. وزارت بهداشت از بیماران حمایت کرده و کاهش فرانشیز پرداختی سهم بیماران را شاهد هستیم.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان آنکه سیاست‌هایمان در حوزه دارو موجب افزایش واردات دارو یا افزایش مصرف داروهای خارجی نشده است، گفت: تنها چهار هزار نفر از 29 هزار نفری که امسال در حوزه بیماری ام‌اس تحت دارودرمانی قرار دارند، از داروهای خارجی استفاده می‌کنند. این در حالی است که این رقم در سال گذشته، 4800 نفر بود. به این ترتیب هزار نفر از بیماران ام‌اس که از داروهای خارجی استفاده می‌کرده‌اند کاسته شده است. همچنین بیماران ام‌اسی که داروهای ایرانی دریافت کردند، از حدود 19 هزار نفر سال گذشته به حدود 25 هزار نفر امسال افزایش یافته است. شبیه این امر را در بیماری‌های دیگر نیز شاهدیم.

دیناورند افزود: کاری کرده‌ایم که بیماران خاص و صعب‌العلاج با مصرف داروهای تولید داخل فرانشیزشان در حوزه دارو به صفر می‌رسد. چه آرامشی برای بیماران بهتر از این امر است.در حوزه سرطان نیز اینچنین است. چند داروی ضدسرطان پروانه ساخت گرفته‌اند که در سال 94 می‌توانند بازار را پر و نیاز بیماران را تامین کنند. امروز داروهای پیشرفته‌ای که تولیدشان نیازمند فناوری و امکانات ویژه است، در کشور تولید می‌شوند. این امر مایه سربلندی برای کشور است. وی با اشاره به عدم افزایش قیمت دارو در شش ماه نخست سال گفت: در شش ماه اول امسال هیچ‌گونه افزایش قیمتی در تولیدات داخلی نداشتیم. وزارت بهداشت تصمیم گرفت که در کنترل هزینه‌ها به مردم و دولت کمک کند. قطعا سخت‌گیری در قیمت‌گذاری به نفع صنعت نیست، اما همراهی صنعت داروسازی بسیار جای تشکر دارد. البته در شش ماهه دوم داروهایی که به لحاظ قیمت زیان‌ده بوده‌اند، اصلاح شدند تا به این ترتیب صنعت نیز آسیب ندیده و دسترسی مردم به داروها نیز مورد خدشه واقع نشود.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: سال 94 برای صنعت داروسازی، سال بهتری خواهد بود. در عین حال سال 93 نیز سال خوبی برای حوزه دارو بود، چراکه بیشترین آمار صادرات دارویی را داشتیم و برای اولین بار شاهد کاهش واردات دارویی بودیم. این کاهش نیز بسیار جدی بود، در عین حال آسیبی به دسترسی مردم به دارو وارد نشد و کمبودهای دارویی نیز مدیریت شد.


کد مطلب: 69660

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/69660/سال94-داروهای-ضدسرطان-داخلی-بازار-می-آیند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir