به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۶ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۶۹۶۷۶
neoh؛ هدفونی با قابلیت پخش سه بعدی صدا

۵ فناوری‌ جذاب که نمی‌توان آنها را خرید

گروه فناوری: در هر لحظه‌ای که می‌گذرد هزاران کمپین جمع‌آوری سرمایه در وب ایجاد می‌شود. کافی است نگاهی به وب‌سایت‌های کیک‌استارتر و ایندی‌گوگو بزنید تا متوجه شوید پروژه‌های عجیب غریب، بدرد نخور و بعضا احمقانه به هیچ وجه کم نیستند اما گاهی در میان آن‌ها جواهرات با ارزشی نیز پیدا می‌شود.
۵ فناوری‌ جذاب که نمی‌توان آنها را خرید
این بار ما در میان کپی‌های پبل و کیس‌های بدرد نخور آیفون همه چیز را زیر و رو کردیم تا در نهایت به مجموعه‌ای از پروژه‌های غیرمعمولی، جاه‌طلبانه و هیجان‌انگیز دست پیدا کنیم.
در ذهن داشته باشید که هر پروژه‌ متکی بر سرمایه‌گذاری جمعی، حتی بهترین نمونه‌ها نیز احتمال شکست دارند. در ادامه به تعدادی فناوری اشاره خواهیم کرد که با وجود فوق‌العاده بودن ایده‌ پشت آن‌ها، هنوز امکان خریدشان وجود ندارد. این پروژه‌ها در مرحله‌ جمع‌آوری سرمایه هستند و در صورت موفقیت می‌توانند به مرور به شکل عرضه‌ عمومی نیز وارد بازار مصرف شوند.
NEOH - هدفون هوشمند سه‌بعدی
این هدفون با برخورداری از طراحی هشت‌ضلعی شبیه به دستگاهی از آینده، به فناوری بسیار خاصی مجهز شده است. این هدفون از (Bluetooth Low Energy (BLE برای اتصال بی‌سیم به دستگاه موبایل شما بهره می‌برد و از طریق یک اپلیکیشن اختصاصی، استریم با کیفیتی از صدا را که بصورت فضایی ساختاردهی مجدد شده ارائه خواهد کرد. به عبارت دیگر، این هدفون، صوت را به گونه‌ای کاملا سه‌بعدی به گوش شما خواهد رساند. البته این تمام ماجرا نیست و علاوه بر بخش نرم‌افزاری، این هدفون از یک سیستم حسگر 9 وجهی بهره می‌برد که شامل شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و مغناطیس‌سنج است.



مسلما شما تا کنون با قابلیت استریو در هدفون‌های معمولی سر و کار داشته‌اید و ممکن است تصور کنید این دو یک مفهوم هستند؛ اما چنین نیست. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که سر کاربر را بصورت کامل در فضا و نمایی از دنیای مجازی صوتی قرار دهد؛ به گونه‌ای که احساس کنید با مجموعه‌ای از اسپکرها محاصره شده‌اید. به نوعی می‌توان گفت این هدفون، هدست واقعیت مجازی گوش‌ها است. در این حالت هرگاه کاربر سر خود را به سمت راست یا چپ یا هر جهت دیگری بچرخاند، به لطف حسگرهای به کار رفته در آن، نحوه‌ی انتقال صدا با ساختاردهی مجدد روبرو خواهد شد تا احساس کنید محیط صوتی اطراف، همواره ثابت است. کلیه‌ی حرکت‌های سر کاربر محاسبه خواهند شد و امواج صوتی به گونه‌ای مناسب تطبیق پیدا خواهند کرد.

Dimension Polymers - رشته‌های چاپ سه‌بعدی
طی چند سال گذشته، چاپ سه‌بعدی به شکل چشمگیری رشد داشته و تمام توجه‌ها را به خود جلب کرده است. اکنون که این پرینترها تا حدودی همه‌گیر شده‌اند، زمان آن رسیده که فکری برای اثرات زیست محیطی رشته‌های مواد خام مورد استفاده برای پرینت سه‌بعدی بکنیم. تخمین زده می‌شود مصرف سالانه‌ی پلاستیک بعنوان ماده‌ی اصلی پرینت سه‌بعدی، اکنون به حدود 15 میلیون کیلوگرم رسیده باشد و انتظار می‌رود تا سال 2020 به حدود 125 میلیون کیلوگرم برسد. این امر نشان از رشد 40 درصدی در آمار سالیانه‌ی مصرف دارد.



به این دلیل که هم‌اکنون اغلب نوارهای پرینت سه‌بعدی از پلاستیک خام تولید می‌شوند، این صنعت بزودی موجب تحمیل بار فراوانی بر دوش محیط زیست خواهد شد. اثرات زیان‌بار فرآورده‌های نفتی و سموم ناشی از آن‌ها در محیط بر هیچ‌کس پوشیده نیست. میزان نفت مورد نیاز برای ساخت این مقدار پلاستیک (1.1 کیلوگرم) که در یک کارتریج عادی پرینت سه‌بعدی به کار رفته، موجب انتشار 4 کیلوگرم کربن می‌شود. به همین دلیل است که پروژه‌ی Dimension Polymers تصمیم گرفته بر روی نوارهای پرینت سه‌بعدی که بصورت 100 درصد از مواد قابل بازیافت تولید شده‌اند کار کند.

همچنین گفته شده که نتیجه‌ی نهایی در پرینتر کاملا مشابه خواهد بود و موجب کاهش کیفیت پرینت نخواهد شد. پرینت سه‌بعدی اکنون در مراکز و صنایع متعددی بصورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و با عرضه‌ی نمونه‌های مقرون به‌صرفه‌تر، هر ساله در اختیار تعداد بیشتری از کاربران عادی قرار می‌گیرد. کابردهای این فناوری بی‌شمار بوده و بی‌شک بخش مهمی از آینده را تشکیل خواهد داد.

RideOn - عینک ایمنی واقعیت مجازی برای اسکی
احتمالا تا کنون با هدست‌ها و عینک‌های واقعیت مجازی بسیاری آشنا شده‌اید، اما این مورد کاملا متفاوت است. این عینک ایمنی به جای تکیه بر یک نمایشگر LCD کوچک که در قسمتی از زاویه‌ی دید شما قرار گرفته باشد، از نوعی نمایشگر شفاف و نازک بهره می‌برد که مستقیما مقابل دیدگان کاربر قرار خواهد گرفت. این حالت نوعی از چشم‌انداز را ارائه خواهد کرد که شباهت‌هایی با گوگل گلس داشته اما نمایشگر آن بزرگ‌تر، نازک‌تر و با ظاهری معمولی‌تر خواهد بود. این مساله موجب می‌شود این عینک ایمنی قادر باشد تصاویر را بدون مزاحمت برای حوزه‌ی دید کاربر، در مقابل دیدگانش نمایش دهد.



RideOn همچنین به تعداد زیادی حسگر مجهز شده است. سنسورهای درونی و قابلیت جی‌پی‌اس در تعامل با یکدیگر به تشخیص حوزه‌ی و کانون دید شما پرداخته و نوعی دوربین درون‌سازی شده و یک الگوریتم بینش کامپیوتری خاص به تشخیص آیتم‌هایی که در حال نگاه کردن به آن‌ها هستید می‌پردازد. با اندکی برنامه‌نویسی هوشمندانه، تمام این داده‌ها به یکدیگر بافته شده و قابلیت‌های کاربردی بسیاری نظیر رهگیری حرکت رقبا، ارائه اطلاعات مسیریابی و حتی یک رابط کاربری بدون نیاز به دخالت دست را فراهم می‌آورد. برای تغییر حالت‌های مختلف در این عینک کافی است به بالا نگاه کرده و بر روی هر آیتمی که علاقه دارید حرکت کنید.

Cubi - ابزار تعامل مخصوص کودکان
قبل از آنکه کلافه شده و وارد بحث در مورد این مساله شوید که چرا کودکان شما نمی‌توانند گوشی هوشمند داشته باشند اجازه دهید راهکار دیگری را معرفی کنیم. پیش‌تر هم گفته‌ایم و بار دیگر بر این مساله تاکید می‌کنیم که کودکان نباید از دستگاه‌های دیجیتال امروزی نظیر گوشی، خصوصا از نوع هوشمند آن استفاده کنند. کودکان تا پیش از سن مدرسه و حتی چند سال پس از آن همچنان در حال رشد و توسعه‌ی مهارت‌های یادگیری هستند و به اعتقاد برخی از کارشناسان، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها اثرات مخربی بر این روند خواهند داشت. گذران وقت برای خیره شدن به نمایشگر و انجام بازی و ارسال پیام، کودکان را از دنیای واقعی جدا خواهد کرد و موجب ضعف آن‌ها در توانایی‌های اجتماعی خواهد شد.



با وجود تمامی این موارد، امکان در ارتباط بودن با فرزندان در هر کجا که باشند از مسائلی است که نیاز عمومی والدین به شمار می‌رود. بنابراین راه‌حل چیست؟ Cubi یک ابزار پوشیدنی خلاقانه است که ایده‌ی اصلی آن بسیار هوشمندانه بوده است. این دستگاه با هدف حذف معایب ذکر شده و ایمن نگاه داشتن فرزندان از طریق ایجاد ارتباط میان آن‌ها و والدین طراحی شده است. این دستگاه در حقیقت نوعی گوشی هوشمند بسیار کوچک برای کودکان است که بر روی مچ دست قرار می‌گیرد. بنابراین نه تنها خیال شما از بابت ارتباط با فرزندتان آسوده خواهد بود، بلکه اپلیکیشن و بازی از معادله خارج شده و اجازه می‌دهد کودکان همچنان در عالم کودکی خود باقی بمانند.

Trippy Clip - لنز دوربین کلیپی با حالت منشور
لنزهای ثابت قرار گرفته در گوشی‌های هوشمند، هرچقدر هم که خوب باشند به توانایی‌های اندک خود محدود هستند. این محدودیت، دنیای تازه‌ای بر روی سازندگان لنزهای جانبی گشوده که هر یک با توانایی‌های ویژه‌ی خود، قابلیت‌هایی از افزودن افکت‌های گوناگون گرفته تا زوم کردن با درجه‌ی بسیار بالا را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. Trippy Clip یکی از نمونه‌های خاص است که بعنوان «اولین سیستم لنز دنیا با قابلیت تغییر رنگ» ساخته شده است. این لنز دوربین با ساختار چند وجهی خود، زاویه‌ی دید 180 درجه‌ای در تصاویر فراهم می‌کند که قادر است افکت‌های ویژه‌ای بر تصویر یا ویدیو اضافه کند.



خوشبختانه این لنز از ساختار استاندارد برای اتصال به گوشی‌ها بهره می‌برد و بخاطر نحوه‌ی اتصال فنری خود با اغلب گوشی‌های هوشمند بازار سازگاری دارد؛ خواه لنز دستگاه در گوشه قرار گرفته باشد، خواه همچون برخی دستگاه‌های اندرویدی در وسط بدنه جای گرفته باشد. این لنز حتی قادر است بر روی بدنه‌ی لپ‌تاپ شما نیز بنشیند و به دوربین آن قدرتی بی‌نظیر ببخشد. از آنجا که با قطعه‌ای سخت‌افزاری طرف هستیم، اینکه از چه اپلیکیشن تصویربرداری استفاده کنید تفاوتی در ماجرا ایجاد نخواهد کرد. کافیست یکی از دو لنز ارائه شده را که از حالت چندوجهی متفاوتی بهره می‌برند انتخاب کرده، آن را به دوربین دستگاه چسبانده و شروع به تصویربرداری کنید.

جمع‌آوری سرمایه بصورت عمومی یکی از راه‌های متداول تولید محصولات خلاقانه است که معمولا توسط شرکت‌های کوچک و استارت‌آپ‌ها به کار گرفته می‌شود. این رویکرد از محبوبیت بالایی برخوردار است و محصولات بزرگی تا کنون از دل آن برخاسته است. ساعت هوشمند پبل، انواع بازی‌های مستقل، دستگاه‌های هوشمند و لوازم جانبی نمونه‌ی کوچکی از این دسته پروژه‌ها هستند. روش جمع‌آوری سرمایه بصورت جمعی یا به اصطلاح CroudFunding موجب می‌شود مشکلات مالی از سر راه ارائه‌ی خلاقیت‌ها کنار رود.
مرجع : زومیت