به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۸ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۶۹۹۰۴

کلاهبرداری از 200وکیل در زندان

گروه جامعه: زندانی بند جنایتکاران، سناریوی دزدی‌های اینترنتی از وکلای سرشناس استان‌های مختلف سراسر کشور را هدایت می‌کرد.
براساس بررسی‌های پلیس فتای مازندران نام بیش از 200 وکیل شناخته شده در لیست این کلاهبردار حرفه‌ای و اعضای باندش قرار داشت.عملیات کارآگاهان پلیس فتای مازندران برای ردیابی و بازداشت اعضای این شبکه کلاهبرداری با اعلام شکایتی از سوی یک خانم وکیل در دستور کار قرار گرفت.

این وکیل سرشناس که «زهرا» نام دارد و در مرکز استان مازندران به کار مشغول است در شکایت خود به مأموران گفت: چندی پیش مرد ناشناسی با تلفن همراهم تماس گرفت، او بعد از اطمینان از اینکه وکیل دادگستری هستم ادعای بررسی مشکل حقوقی و زندانی شدن برادرش را مطرح کرد.

مرد تماس‌گیرنده ادعا کرد به علت اینکه بیشتر اوقات در خارج از کشور به سر می‌برد و امکان حضور در ایران برایش میسر نیست خواستار قبولی وکالت برادر خود شد که در زندان ساری بازداشت بود.

وی گفت: تماس‌گیرنده در ادامه خواست شماره حسابی را به او بدهم و مبلغ قرار وجه‌الضمان صادر شده برای برادرش به مبلغ 75 میلیون تومان به همراه مبلغ حق‌الوکاله درخواستی‌ام را برایم واریز کند.او چند بار تماس گرفته و هر بار از من می‌خواست شماره حسابم را چک کنم که از واریز شدن این میزان پول اطمینان حاصل کنم، اما بعد از هر بار بررسی حسابم متوجه می‌شدم هیچ پولی به حساب من واریز نشده است.

سرانجام خواست به یکی از باجه‌های عابربانک مراجعه کرده و منتظر باشم او مبلغ را کارت به کارت کند. در آنجا او شماره کارت مرا گرفت و در نهایت کار بدانجا پیش رفت که از زبان انگلیسی در مونیتور باجه استفاده کردم و در نهایت بعد از انجام کارها و قطع تماس وقتی بار دیگر حسابم را چک کردم از آنچه اتفاق افتاده بود حیرت‌زده شده بودم. به جای اینکه پولی به حساب من واریز شود 20 میلیون ریال از حسابم کسر شده بود. تازه در این لحظه متوجه کلاهی که سرم رفته بود، شدم.

با توجه به این ادعاها که از سوی خانم وکیل در اختیار مأموران قرار گرفته بود آنها اقدامات تخصصی را برای به دست آوردن ردی از کلاهبردار ناشناس فضای مجازی آغاز کردند.

در جریان تحقیقات گسترده و اقدامات ویژه کارشناسان فنی پلیس فتا، سرانجام مشخص شد که پول‌های برداشتی از حساب خانم وکیل همراه دیگر پول‌های وجوه برداشتی از حساب وکلای دیگر که به صورت اینترنتی یا کارت به کارت صورت می‌گرفت با دستگاه کارتخوان فروشگاه‌ها صرف خرید سکه طلا از صرافی‌ها و جواهر فروشی‌های تهران و استان گیلان می‌شد یا دزدان از طریق دستگاه خودپرداز شارژ تلفن همراه می‌خریدند.

با توجه به این سرنخ‌ها کارآگاهان تجسس‌های خود را در این باره متمرکز کردند که با بررسی بیشتر پرونده سرانجام مشخصات شیاد حرفه‌ای به نام «عارف» در استان گیلان شناسایی شد و کارآگاهان مخفیگاه وی را شناسایی کردند.

خانه این کلاهبردار حرفه‌ای از سوی پلیس تحت کنترل نامحسوس قرار گرفت تا اینکه با اطمینان از اینکه او در مخفیگاه حضور دارد، در یک عملیات غافلگیرانه عارف دستگیر شد.

در حالی که عارف در جریان بازجویی‌های نخستین پلیس خود را بی‌گناه معرفی می‌کرد پس از ارائه مدارک و مستندات سرانجام لب به اعتراف گشود و با اقرار به جرم خود اعتراف کرد: از اواخر خرداد سال جاری شماره تلفن وکلای کشور را به روش‌های مختلف به دست می‌آوردیم و برای یک زندانی که با اتهام قتل روبه‌رو است و مهران نام دارد در حوالی پایتخت ارسال می‌کردیم و او در آنجا با همدستی تعدادی از هم‌بندی‌هایش سناریوی کلاهبرداری از وکلا را طراحی و اجرا می کرد.
وقتی پول‌ها به کارت‌هایی که در اختیارمان بوده انتقال داده می‌شد ما وارد عمل می‌شدیم، در تهران و استان گیلان طلا و سکه می‌خریدیم و آنها را دوباره می‌فروختیم و به حساب‌هایی که از زندان به ما می‌دادند واریز و 5 درصد از کل پول بادآورده را خودمان برداشت می‌کردیم.

سرهنگ «رستمی» رئیس پلیس فتای مازندران در مورد شگرد این باند کلاهبرداری اینترنتی گفت: اعضای این باند گروهی را در دو زندان حوالی پایتخت داشتند که با نام مهران از داخل زندان رجایی‌شهر اقدام به تماس تلفنی با طعمه‌های انتخاب شده می‌کرد. او با افراد دیگری نیز در خارج از زندان در تماس بود که با بازجویی از این مرد مشخص شد شماره تلفن‌های وکلا را از طریق اینترنت توسط گوشی در زندان یا از طریق همدستان خود در خارج از زندان به دست می‌آورد.

مهران سرکرده باند کلاهبرداری در اعتراف‌های خود گفته است: من به اتفاق دیگر زندانیان که در این رابطه با من همکاری می‌کردند با وکلا تماس برقرارکرده و ادعا می‌کردیم برادرم در زندان به سر می‌برد و برای آزادی وی مبالغ مختلفی را به وکلا اعلام کرده و آن وکیل نسبت به پذیرش وکالت زندانی راضی می‌شد و برای پرداخت حق‌الوکاله و میزان مبلغ وجه الضمان شماره کارت یا رمز آنها را دریافت کرده و به بهانه‌های مختلف افراد را پای دستگاه عابربانک کشانده و رمز وی را دریافت می‌کردیم سپس اقدام به سرقت وجه و جابه‌جایی پول به حساب و شماره کارت از قبل تعیین شده می‌کردیم.

به گفته سرهنگ رستمی این شبکه کلاهبرداری از تعداد زیادی از وکلا در استان‌های مازندران، گیلان، البرز، تهران و قزوین به همین روش اقدام به سرقت اینترنتی کرده‌اند و اطلاعات حساب بیش از 200 وکیل دادگستری را داشتند که از حساب حدود 30 تا 35 وکیل مجموعاً یک میلیارد و 800 میلیون ریال کلاهبرداری کرده‌اند که در اواسط اقدامات مجرمانه خود توسط پلیس فتای مازندران دستگیر شدند.سرهنگ رستمی در خاتمه هشدار داد: برای پرداخت و انتقال پول به حساب شما نیازی به مراجعه حضوری پای دستگاه عابربانک نیست.
مرجع : روزنامه ایران