به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۱ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب : ۷۰۱۷۷
مصر، قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرد

حمایت ۶ دولت عرب از قطر در برابر مصر

گروه بين الملل: به دنبال بیرون رفتن سفیر قطر از قاهره، کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس نسبت به مصر واکنش نشان دادند و از اتهامی که مصر به قطر زده انتقاد کردند. سفیر مصر در سازمان ملل قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده است.
حمایت ۶ دولت عرب از قطر در برابر مصر
نماینده دائمی مصر در سازمان ملل گفت که میان اسلام‌گرایان لیبی و دولت قطر ارتباط وجود دارد. طارق عادل، نماینده مصر در اتحادیه عرب نیز قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرد. به دنبال این اظهار نظر، قطر سفیر خود را از قاهره فراخواند. یک نماینده وزارت خارجه قطر گفت که سفیر این کشور برای مشورت فراخوانده شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه شش کشور عرب منطقه پشت سر قطر ایستاده و اتهام مصر نسبت به قطر را نادرست دانسته‌اند.

مناسبات میان دو کشور مصر و قطر مدت‌هاست که سرد و گاه همراه با تنش است. حملات هوایی مصر به لیبی مورد تایید قطر نیست. مصر دوشنبه (۲۷ بهمن) به تلافی گردن زدن ۲۱ مسیحی قبطی توسط شاخه لیبیایی گروه داعش "دولت اسلامی" دست به حمله هوایی به مواضع این گروه در لیبی زد. قاهره قطر را متهم به حمایت از اخوان المسلمین می‌کند و سفارت‌خانه خود را ما‌ه‌ها پیش در دوحه پایتخت قطر تعطیل کرده است. از هنگام سقوط دولت مرسی، قطر به رهبری اخوان‌المسلمین پناه داده است.

وزارت خارجه قطر اعلام کرده است که نسبت به حمله یک‌جانبه مصر به یک کشور عضواتحادیه عرب تردید دارد و این کار باید با مشورت سایر اعضا صورت می‌گرفت. مصر از دولت لیبی در شهر طبرق، در شرق لیبی حمایت می‌کند و دولت طرابلس که را، که تحت نفوذ اسلام‌گرایان تشکیل شده، به رسمیت نمی‌شناسد. عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر سه‌شنبه (۱۷ فوریه/ ۲۸ بهمن) در گفت‌وگویی با فرستنده تلویزیونی "اروپا ۱" فرانسه از شورای امنیت سازمان‌ملل خواست قطع‌نامه‌ای‌ برای "دخالت نظامی در لیبی" صادر کند. رئیس‌جمهور مصر دخالت نظامی را تنها راه‌ پایان دادن به درگیری‌های داخلی در لیبی می‌داند.
مرجع : دويچه وله