به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۱ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۷۰۲۰۶

حق‌شناس: رفع حصر دغدغه روحانی است

گروه سياسي: مسئله رفع حصر از دو كانديداي اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال 88، در سال 92 یکی از موضوعاتی بود که بارها درباره آن سخن گفته شد و بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. این اتفاق پس از آن رخ داد که حسن روحانی پیروز انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شد.
حق‌شناس: رفع حصر دغدغه روحانی است
با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بحث پیرامون رفع حصر بیش از پیش در محافل سیاسی مطرح شد. برخی انتظار داشتند این اتفاق در صد روز اول دولت روحانی رخ دهد؛ اما نداد. عده ای از تحلیلگران سیاسی معتقدند روحانی سیاست های خود را اولویت بندی کرده است و رفع حصر اولویت اصلی او نیست.

در این خصوص با دکتر محمد جواد حق شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در خصوص پیگیری مسئله حصر موسوی و کروبی توسط رئیس جمهور به سايت فرجام گفت: مبحث حصر، به دلیل ظرفیت هایی که دارد قبل از انتخابات ریاست جمهوری 92 نیز میان همه کاندیدای ریاست جمهوری به خصوص روحانی مطرح بوده و افکار عمومی را نیز درگیر خود کرده است. حصر هم دغدغه روحانی و هم شورای امنیت ملی است؛ اما تصمیم گیری در این باره درون قوه ای نیست که از اختیارات رئیس جمهور باشد.

حق شناس با بیان اینکه مسئله حصر موضوعی اختلافی و زمان بر است، تاکید کرد: تفاوت دیدگاهی 180درجه میان افراد شاخص و مسئولان در این حوزه وجود دارد که رفع آن نیازمند زمان است. این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه روحانی هنوز نتوانسته به صورت صریح و روشن و شفاف وارد مقوله حصر شود، خاطرنشان کرد: اولویت کاری روحانی در حال حاضر حل پرونده هسته ای ایران است. عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه مسئله حصر به دلیل ظرفیت هایی که دارد ذهن افکار عمومی داخلی و رسانه های بیگانه را درگیر کرده است، اضافه کرد: راه کار منطقی این است که موضوع حصر هرچه سریع تر مورد حل و فصل قرار گیرد تا بهانه از دیگران خصوصا رسانه های بیگانه و معاند که از این موضوع بهره برداری سیاسی می کنند، گرفته شود.

این استاد دانشگاه در خصوص راهکاری قانونی و منطقی برای رفع حصر به دو رویکرد اشاره کرد و گفت: به نظر بنده در راه کار اول می توان دادگاهی با قضاوت قاضی شناخته شده ای تشکیل شده که منجر به صدور حکم نهایی شود؛ البته به دلیل خلا تعریف جرم سیاسی در قانون مجازات اسلامی با معضل رو به رو هستیم. این فعال سیاسی با اشاره به راهکار دوم در خصوص رفع حصر گفت: باید همان مسیر را برویم که مرحوم عسکراولادی آغاز کرد و در مقیاس پایین تر علی مطهری در مجلس ادامه داد.

وی افزود: به نظر بنده بهتر است افرادی مانند آیت الله امینی، امام جمعه سابق قم که چهره ای شناخته شده به انصاف هستند، به عنوان مرضی الطرفین به مقوله حصر ورود پیدا کنند. حق شناس درخصوص ممنوع التصویر شدن سیدمحمد خاتمی تاکید کرد: ما روزهایی را پشت سر می گذاریم که باید از ظرفیت هایمان به بهترین نحو استفاده کنیم نه اینکه با اقداماتی که با روح قانون اساسی و با آموزه های امام و با منطق و قانون همخوانی ندارد، زمینه اختلاف و تفرقه را به وجود آوریم.

وی افزود: به نظر می رسد این دست اقدامات به ظاهر قانون مندانه و از موضع دلسوزانه صورت می گیرد؛ اما آثار و عواقب آن مخرب و به زیان جمهوری اسلامی ایران و منافع ملی است. حق شناس با بیان اینکه آقایان هاشمی و ناطق نوری و خاتمی از ظرفیت های نظام اسلامی هستند و چنین برخوردهایی زیبنده جمهوری اسلامی نیست، تاکید کرد: این تصمیم متناسب با شان جمهوری اسلامی ایران نیست و جایی هم اعلام نشده است که این تصمیم در دادگاه صالحه بوده یا در نهادی که قانونمند و قابل استناد باشد.