به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۷۰۲۷۸

خطرات قرار گرفتن موبایل در هنگام خواب

گروه علمی: بی‌خوابی یکی از مشکلات رایج دنیای امروز است و از هر سه نفر یک نفر در جهان از مشکل کم‌خوابی رنج می‌برد.
خطرات قرار گرفتن موبایل در هنگام خواب
افراد بسیاری از زنگ هشدار تلفن همراه خود برای بیدار شدن از خواب استفاده می‌کنند و به همین علت هنگام خواب، گوشی تلفن همراه را در نزدیکی خود قرار می‌دهند.
به گفته محققان، وجود تلفن همراه در کنار فرد در طول شب تاثیرات نامطلوبی بر کیفیت خواب او دارد. مشکل اصلی در مورد دستگاه تلفن همراه، نور صفحه نمایش آن است که در نسل جدید گوشی‌های هوشمند با وجود کیفیت بالای صفحه‌های نمایش، این مشکل چند برابر شده است. شارل شوئلر، محقق دانشگاه هاروارد اظهار کرد: پرتوهایی که از صفحه تلفن همراه ساطع می‌شود، باعث ایجاد تداخل در روند طبیعی بدن در طول شبانه‌روز می‌شود و این از خطرات موبایل به شمار می آید.

این پرتوها باعث تحریک شبکیه چشم و افزایش ساعات بیداری تا خواب می‌شود زیرا نور موبایل مانند سایر نورهای مصنوعی از ترشح هورمون ملاتونین که در طول خواب ترشح می‌شود، جلوگیری می‌کند. شبکیه چشم بالاترین حساسیت را به نور مایل به آبی صفحه تلفن همراه دارد و استفاده طولانی مدت از تلفن همراه یا تبلت‌ها قبل از خواب، باعث ایجاد اختلال در خواب می‌شود.

پژوهشگران عوامل موثر بر سلامت روان نوجوانان را مورد بررسی قرار داده و دریافتند که استفاده نادرست از تلفن همراه در ساعات پایانی شب مانند مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر بر سلامت روان تاثیر منفی می‌گذارد

تلفن همراه را در ساعات پایانی شب فراموش کنید
پژوهش‌های صورت گرفته توسط محققان ژاپنی در باره خطرات موبایل نشان می‌دهد نوجوانانی که در ساعات پایانی شب از تلفن همراه استفاده می‌کنند، در خطر ابتلا به مشکلات سلامت روان، از جمله بی‌خوابی و آسیب‌زدن به خود قرار می گیرند. در این پژوهش، 18 هزار نوجوان دبیرستانی در ژاپن برای ارزیابی علائم اضطراب، افسردگی و وقوع افکار خودکشی و صدمه به خود مورد پرسش قرار گرفتند.
همچنین ساعات خواب نوجوانان، زمان مکالمه یا ارسال پیام کوتاه با تلفن همراه پیش از خواب مورد بررسی قرار گرفت.
مرجع : سیتنا